Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Wij kennen het product niet alleen van de tekentafel”
 
Maico Keeris, directeur Gardano Outdoor Living:
Het merk Gardano bestaat al elf jaar, maar pas sinds vijf jaar ligt de focus behalve op het merk voor schuttingen, poorten en overkappingen, ook op de ontwikkeling van een eigen lamellendak, waarmee Gardano tegenwoordig aan de weg timmert als producent en leverancier voor onder meer de zonweringsbranche. Vanuit het Brabantse Mierlo gaan er jaarlijks zo’n 300 lamellendaken de deur uit. De verwachting is dat dit aantal in 2021 naar 500 gaat.
 
“Onze handelsonderneming was heel lang op de achtergrond aanwezig, maar komt nu meer en meer op de voorgrond. We hebben ruim tien jaar lang gewerkt en ervaring opgedaan om te komen tot het product dat we nu hebben. Het lamellendak is echt ons specialisme.”

Maico Keeris is directeur van Gardano en de handelsonderneming Gardenworld, die in 2012 werd opgericht. Onder de merknaam Gardano leveren zij vanaf dag één schuttingen en overkappingen/veranda’s voor particulieren, via hoveniers, tuinarchitecten en de bouw. Een aantal jaren geleden kwam daar het lamellendak bij, inmiddels echt het paradepaardje van het bedrijf. De particuliere klant op het hoge niveau aan wie Gardano al jaren levert, is een klantengroep die het bedrijf graag blijft bedienen. “We doen daar zoveel kennis op. Ik heb echt een passie voor onze producten en materialen en kan enorm trots zijn op wat we neerzetten. Alleen al daarom wil ik die tak niet loslaten. Ik haal er zoveel voldoening uit. Bovendien houden we op die manier ook feeling met de eindmarkt. Het is belangrijk om te blijven leren en je constant te ontwikkelen. Onze eigen feedback en die van onze particuliere klanten, gebruiken we weer om onze producten te perfectioneren.”
Daarnaast wil Maico zich steeds verder specialiseren op het gebied van lamellendaken en deze in een aantal basismodellen, kleuren en formaten uit voorraad gaan leveren aan zonweringspecialisten. “Natuurlijk gaan we niet concurreren met de retailers aan wie wij leveren. In de gebieden waar wij Gardano-dealers hebben, blijven we weg. Daar geven we de leads die we krijgen aan onze dealers op locatie.”

Maatwerk en eenvoud
In het verleden importeerde Gardano een jaar of twee een lamellendak van een andere leverancier. “Maar we liepen er tegenaan dat we geen maatwerk konden bieden. Bovendien vonden we dat de bouw van een lamellendak beter moest kunnen. Eenvoudiger ook. Natuurlijk kunnen de bekende dealers wel maatwerk leveren, maar dan vliegt de prijs ook meteen omhoog. Wij willen maatwerk bieden, maar dan wel betaalbaar. Het lamellendak zal nooit een goedkoop product worden, maar wij maken deze wel voor een prijs die haalbaar is. Technisch goed, een goede prijs-kwaliteit verhouding en maatwerk, daar ligt een giga markt. We merken ook dat daar behoefte aan is. Onze policy is dat wij altijd onder de 10.000 euro grens zitten voor een enkele unit (basismodel) en dat lukt ons ook. Ook voor de retailer. Met die prijs kun je elke dag zo’n dak verkopen. Als je een lamellendak boven de 20 of 25 duizend moet bieden, dan verkoop je er hooguit een paar per jaar. Wij zijn gemiddeld 40% voordeliger als collega’s in deze markt. Hoe dat kan? Wij halen alles vanaf de bron, het aluminium, de elektronica en de kennis. Alle schakels worden er tussenuit gehaald, wat prijstechnisch interessant is én om kwaliteit te kunnen garanderen. We kiezen voor hoogwaardige coatings voor onze producten. En onze organisatie heeft geen vier dure auto’s, 1.500 medewerkers en zes directeuren. Dat scheelt. En wat ook anders is: voor alle concurrenten die wij hebben is het lamellendak onderdeel van een groter geheel. Wij hebben alleen lamellen, zijn echt specialist op dat vlak. Lamellen zitten bij Gardano overal in. In zijwanden, in poorten, in daken en shutters.”

Kennis delen
Maico vertelt verder: “We willen met Gardano steeds verder de specialistische kant op. Met onze kennis kunnen wij dealers optimaal ondersteunen. In de samenwerking met tuinarchitecten maken we echt geweldige projecten bij particulieren. Altijd in het hogere, maar daarmee vaak ook moeilijker segment. Allemaal maatwerk, met domotica, allerlei technische snufjes, bouwkundige oplossingen. Wij leveren altijd een product dat 100% is afgestemd op de eindgebruiker. Van die ervaring kunnen Gardano-dealers gebruik maken. Het lamellendak wordt steeds populairder, het wordt de nieuwe veranda; de concurrent van glas en zonwering, maar dan in één product. Je kunt je dak sluiten met een regensensor, de lichtinval bepalen, een bepaalde sfeer die je met glas niet kunt bereiken. Het aantal echte specialisten op dit gebied is op één hand te tellen. En veel retailers hebben de ervaring ermee ook nog niet. Het is toch anders dan een veranda. Wij zorgen dat een dak precies zo wordt gemaakt dat de eindklant tevreden is. En wij kunnen dealers daarin vanzelfsprekend ook ondersteunen en adviseren. We hebben zelf met de poten in de klei gestaan. We weten bij Gardano waar we het over hebben. Wij kennen het product niet alleen van de tekentafel. Wat we hier bedenken, kan ik zelf ook van a tot z op- en onderbouwen.”

Belangrijkste doelgroep voor de Gardano lamellendaken zijn zonweringsbedrijven en verandabouwers. “Wij bieden hen maatwerk en simpel te bouwen, kant en klare lamellendaken. Retailers mogen van onze showroom en faciliteiten gebruik maken om hun klanten ons product te laten zien. Ideaal voor tweepitters en kleine bedrijven in de branche, die daarmee kunnen concurreren tegen de grotere jongens. Wij denken graag mee met de MKB, werken graag samen met retailers die onafhankelijk zijn, niet aan een vast merk gebonden zijn.” Keeris vervolgt: “Wat we nu willen is ons klantennetwerk uitbreiden. En voorraad produceren, zodat we met korte levertijden kunnen meegroeien met onze klanten. Hardlopers zijn doodlopers, dus wij willen gestaag groeien.”

Terug naar de basis
Gardano biedt een concept lamellendaken met verschillende afmetingen. “Al die lengtematen liggen hier op voorraad. Wij kiezen echt voor een basisaanbod. Ruim 90% van de mensen kiest voor standaardkleuren en om korte levertijden te kunnen garanderen moet je keuzes maken. Dus dat doen we: één type lamellendak in twee kleuren, wit of antraciet.” Een heel belangrijk aspect van het Gardano lamellendak is daarnaast de eenvoud. Ook hierbij geldt: terug naar de basis. “We hebben iets wat heel moeilijk is simpel gemaakt”, aldus Keeris. “Je ziet allerlei daken met hoekjes en kantjes en kliklijstjes. Ingewikkeld. Dat hoeft helemaal niet. Wat wij gedaan hebben, is alles van tafel af en terug naar een makkelijk te bouwen lamellendak. Van de aandrijving tot de afwerking, simpele details. Niet moeilijker doen dan nodig.” Hij licht dit als volgt toe: “Het lamellendak bestaat 25 jaar. Het is uitgevonden in Nieuw Zeeland en door een bedrijf naar Nederland gehaald. Toen het patent er af ging, zijn heel veel partijen de markt van de lamellendaken opgegaan. Er zijn tal van producenten bijgekomen, waarbij iedereen zich wilde onderscheiden en weer wat ging toevoegen. Maar daardoor werd het product steeds moeilijker. Wij maken een lamellendak dat in principe iedereen kan bouwen. Waarom zou je iets moeilijk maken als het ook makkelijk kan? We zijn nu druk met het maken van instructiefilmpjes en een digitale handleiding.” Lacht: “Fouten maken wordt daarmee lastig. De handleiding die we maken is zo duidelijk, elke monteur uit de branche kan daarmee uit de voeten. Echt eenvoudig. En we gaan ook trainingen geven, maar die zijn puur voor het maatwerk en de ingewikkelde projecten. Wij willen de maatwerktak niet te zwaar maken, maar het hoort er wel bij. Onvermijdelijk komt die vraag. Maar nogmaals, de basis wordt wat wij hier straks standaard uit voorraad kunnen leveren.” En straks? Dat is maart 2021. Nog even geduld dus, en dan zijn de Gardano lamellendaken uit Mierlo uit voorraad leverbaar.

 
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - oktober | Pagina(s) 22
 
Relevante publicaties