Het effect van de persconferentie op de winkelstraat
 
Corona Update
Op maandag 28 september was er weer een persconferentie van Mark Rutte, waarbij nieuwe strengere coronamaatregelen werden afgekondigd: ga niet naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag als het niet strikt noodzakelijk is, ga zoveel mogelijk in je eentje winkelen en boodschappen doen en werk Locatus besloot aansluitend te bekijken wat het effect van de afgekondigde nieuwe maatregelen is op de passanten in de winkelstraten.
 
De twee belangrijkste conclusies uit de vergelijking van voor en na de persconferentie? Er liepen aanzienlijk minder mensen door de winkelstraten. En we winkelden na de persconferentie meer verspreid over de dag. Van de ene op de andere zaterdag is het winkelend publiek met gemiddeld 25% afgenomen. Een beperkt deel van dit effect kan en mag worden toegerekend aan het weer. Op 3 oktober was er later in de middag op veel plaatsen wat neerslag. Mede omdat dit niet heel ongebruikelijk is voor begin oktober was het effect op het aantal winkelpassanten beperkt. Van de ene op de andere zaterdag gingen we daarnaast meer verspreid winkelen. Uit de vergelijking van de Locatus tellingen van 26 september en 3 oktober komt nog iets opvallends naar voren. In de ochtend is een afname te zien van rond de 15%. In de middag loopt dit op naar -20%. Om op het einde van de middag nog verder op te lopen naar -40%. Als we gaan winkelen, doen we dat relatief gezien dus eerder. Als het rustiger is, dus met een veiliger gevoel. Ook is er de veronderstelling dat we minder lang in de stad blijven hangen, omdat de horeca meer wordt vermeden aan het einde van de dag. Van de ene op de andere week dus 25% minder passanten. Maar misschien nog wel belangrijker: ten opzichte van 7 maart, de laatste normale zaterdag voor de lockdown, lopen er nu 55% minder mensen op zaterdag door onze winkelstraten. Het lijkt er op dat de mensen die nu nog door de winkelstraten lopen hier bewuster voor hebben gekozen en mogelijk dus meer uitgeven per persoon. Ongetwijfeld zijn de totale bestedingen daardoor iets minder dramatisch gedaald dan het aantal passanten. Fun-shoppen in de stad krijgt meer en meer het karakter van Run-shoppen (doelgericht winkelen).
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2020 - oktober |
Categorie: Retail, Management
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken