Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Designers mogen best wat meer trots zijn”
 
Culimaat en Alluance
Van Dutch Design Week tot events tijdens de Milan Design Week, overal wordt belangstellend uitgekeken naar Nederlandse presentaties. Ook de keukendesigners uit ons land kunnen aansluiten bij dit succes, benadrukken Davy Swanenberg van Culimaat en Martijn Schuurman van Alluance. Zij roepen collega’s op om mee te doen aan een internationale contest.
 
Nederlandse keukenontwerpers zijn te bescheiden, zo geeft van Davy Swanenberg van Culimaat Keukens uit Berlicum aan. “Nederland staat bekend om zijn fraaie design. De ontwerpers mogen dus best meer trots zijn op hun design en het presenteren naar de hele wereld. Ontwerpers uit andere delen van de wereld, zoals Noord-Amerika, zijn daar veel actiever in en zijn veel eerder trots op hun ontwerp.”
Zelf heeft Culimaat Keukens die stap acht jaar geleden al gezet. In 2012 werden zij namelijk tot internationaal winnaar uitgeroepen van de Kitchen Design Contest (KDC), georganiseerd door de merken Wolf, Sub-Zero en Cove.

Internationale waardering
“We hadden als inzending een ontwerp van een keuken met een marmeren blad met ruwe zijkanten en lederen fronten; een mix van nieuwe en traditionele materialen”, zo kijkt Davy Swanenberg terug. “Dat ontwerp kreeg internationaal waardering. We werden namelijk als ontwerpers eerst uitgenodigd voor een bijeenkomst in Londen, samen met deelnemers uit België, Groot-Brittannië en de Scandinavische landen. Daar bleken wij als winnaar van deze Europese regio te zijn uitgeroepen, zodat we een geheel verzorgde trip met twee personen naar de USA kregen aangeboden. Om mee te dingen naar de grote KDC-prijs met inzendingen vanuit de gehele wereld.”
Wat betreft deze contest: er zijn drie categorieën, van modern tot klassiek: Contemporary Kitchen Design, Transitional Kitchen Design en Traditional Kitchen Design. “Elke categorie heeft een winnaars top 3, die geldprijzen ontvingen van 10.000 tot 35.000 dollar. Daarnaast zijn prijzen voor segmenten als Small space kitchen, Best use outside of the kitchen, First time entrant, Emerging professional en Student winner. Bij het award gala werden 30 finalisten uitgenodigd, die allemaal een bedrag van 2.000 dollar ontvangen. Het is dus een hele happening, die bijdraagt aan je netwerk en aan je publiciteitswaarde.”

Jurylid
Vervolgens werd Davy Swanenberg door het Amerikaanse bedrijf gevraagd om plaats te nemen in de jury. “Die jury bestaat uit zeven personen, waaronder architecten, een keukenproducent en keukenontwerpers. De juryleden komen momenteel uit twee regio’s van de USA, Canada, Brazilië, Groot-Brittannië en Nederland. Zij krijgen de anonieme inzendingen te zien, met foto’s, ontwerpen en omschrijvingen, om een beoordeling te kunnen geven. Ik heb nu twee keer in de jury gezeten; en binnenkort komt mijn derde en laatste keer.”
Een dergelijke contest is een interessant en uitgebreid event. “Er zijn ieder jaar wereldwijd maar liefst zo’n 2.000 inzendingen. Opvallend is echter, dat het aantal inzendingen vanuit Nederland gering blijft, terwijl juist het niveau van keukenontwerp in ons land zo hoog is. Nederlandse keukenontwerpers zijn mijns inziens te bescheiden. Natuurlijk kost het inspanning om een ontwerp in te zenden. Maar het is zeker de moeite waard om een mooi ontwerp in te zenden. Alle interieurarchitecten en keukenontwerpers die een keuken ontworpen hebben, met daarin een of meerdere apparaten van Wolf of Sub-Zero, -en die daadwerkelijk ook ergens is gerealiseerd- kunnen meedoen.”

Veel publiciteit
“De Kitchen Design Contest is waardevol, omdat het je als genomineerde of winnaar heel veel publiciteit oplevert”, bevestigt ook Martijn Schuurman, directeur en mede-eigenaar van Alluance, het Nederlandse agentschap van de merken Sub Zero en Wolf. “Een winnaar als Culimaat profiteert daar nu al jaren van. Vergeet niet, dat dealers en designers van deze merken in ons land heel gewone, no nonsens mensen zijn. Zij hebben geen ster-allures.”
Maar die bescheidenheid is volgens hem natuurijk niet het enige obstakel om mee te doen aan zo’n contest. “We beseffen heel goed dat keukenontwerpers het in de eerste plaats enorm druk hebben. Een extra inspanning voor zo’n contest -met daarbij ook fotoshoots bij de consument thuis- kan hen dan weerhouden. We willen hen daar echter graag bij ondersteunen. Zo kunnen we melden dat een eerste ontwerper zich inmiddels als deelnemer voor de contest van volgend jaar heeft aangemeld; en dat enkele anderen binnenkort zullen volgen. Het meedoen aan een contest begint dus te leven. Onze dealers zijn namelijk trots op deze merken. We zijn vanaf 2015 deze merken aan het opbouwen in ons land; en het deelnemen aan deze contest is sindsdien ‘in the picture gekomen’. Ik verwacht dat over twee jaar het aantal inschrijvingen nog extra zal groeien.”

(in kader:)
Nieuwe showroom Alluance
We spreken Martijn Schuurman in het fraaie nieuwe pand van Alluance in Genemuiden, ten noorden van Zwolle. In de ruime showroom kunnen sinds dit jaar op een sfeervolle manier de merken Sub-Zero, Wolf en Gutmann worden gepresenteerd door Alluance, als ‘proud supplier van premium products\'. De showroom is ingericht samen met een aantal partners.
“De nieuwe showroom past precies bij het beeld dat retailers en consumenten hebben bij onze topmerken. De showroom is bedoeld als ondersteuning van de dealers en designers die Sub-Zero en Wolf in ons land aanbieden. Zij kunnen hun klanten meenemen naar deze showroom om volledige informatie te ontvangen en een goede indruk van de producten te krijgen. We verkopen hier zelf niets, maar bieden alleen inspiratie en informatie, waarna de dealer of designer voor de afronding van het geheel zorgt.”

Super-high end
De eigenaren Martijn Schuurman en Kees Lindeboom zijn al decennialang betrokken bij deze branche en bij Alluance. “We zijn erg trots op deze branche, dit bedrijf en deze merken. Het is voor ons erg bijzonder om te mogen werken met super-high end merken; producten waarvan je echt kunt houden. Sub Zero en Wolf hebben als doelstelling om het mooiste en beste te maken dat er is. Budgetten zijn daar niet belangrijk voor de afdelingen productontwikkeling. De uiteindelijke verkoopprijs is evenmin van belang. De techniek -en niet de prijs- staat centraal. Het gaat er bijvoorbeeld om dat er een koelkast wordt ontwikkeld, waar je appels maandenlang in kunt bewaren. Onze compacte organisatie bij Alluance -met een zeer persoonlijke klantenbenadering- sluit daar heel goed bij aan. Je kunt zo’n merk er niet even ‘bij doen’; je moet er helemaal op gefocust zijn. Daarom heeft het Amerikaanse bedrijf ervoor gekozen, dat we als Alluance niet alleen de Benelux beleveren, maar ook Scandinavië, de Baltische staten, en sinds kort ook Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarnaast zijn natuurlijk ook de Gutmann dealers hier welkom in de nieuwe showroom, waar de zeer succesvolle werkbladafzuiging gedemonstreerd kan worden.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - oktober | Pagina(s) 8
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google