Minder winkels en andere strategie
 
Het coronavirus heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook meer structurele gevolgen. In de vorige edities noemden we hiervan al een aantal factoren. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Ook is er meer aandacht voor ‘duurzaamheid’ en ‘lokaal’. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt door de coronacrisis verder onderstreept.
Wanneer we kijken naar de non-food retailomzet in ons land, dan groeide deze nog behoorlijk in juli. Maar er zijn grote verschillen tussen sub-sectoren. Terwijl de woonbranche pluste, zien we binnen de kledingketens heel andere ontwikkelingen. Het is zinvol om even naar die branche te kijken. In de kledingbranche wordt inmiddels gewerkt aan ‘minder winkels en een andere strategie’, om in te spelen op de veranderende retailwereld. Een voorbeeld hiervan is: Bristol. Bij kledingketen Bristol verdwijnen dit jaar en volgend jaar tientallen winkels. Daarnaast vraagt de retailer het ‘statuut van bedrijf in moeilijkheden’ aan, zodat werknemers makkelijker kunnen vertrekken. Elise Vanaudenhove, CEO van Euro Shoe Group -het moederbedrijf van Bristol- denkt dat Bristol afslankt van 250 naar 210 winkels. Zowel in België als in Nederland gaan er verschuivingen plaatsvinden. Twintig winkels zijn niet ‘future proof’ en sluiten in elk geval. Veertig andere winkels worden momenteel kritisch onder de loep genomen en er wordt gekeken naar mogelijke herlocaties, met name voor de Nederlandse markt. “Soms zaten we wegens hoge huurprijzen in de kelder of op de eerste verdieping. We willen tegen een redelijke prijs op goed zichtbare plaatsen zitten”, aldus Vanaudenhove. Maar ook lagere huurprijzen zijn een vereiste, al gaat dat gesprek met verhuurders niet gemakkelijk. “Ze zitten in hun ivoren toren en houden vast aan dure, tienjarige huurcontracten.”
Niet alleen voor deze kledingketen, maar voor iedere branche geldt immers: retailers moeten inspelen op de actuele ontwikkelingen en hun strategie aanpassen om kansen te kunnen benutten.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - oktober | Pagina(s) 18
Categorie: Economie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken