“Op dit moment zijn wij aan het groeien richting volwassenheid”
 
Herwin Oost, directeur Bauhaus Nederland:
Toen Herwin Oost vijf jaar geleden begon bij Bauhaus, was hij vestigingsmanager in de eerste vestiging van ons land in Groningen. Op het Servicecenter in Bunnik zaten destijds elf medewerkers. Inmiddels zijn dat er 27, waaronder Oost zelf, die als medewerker van het eerste uur met de organisatie meegroeide en tegenwoordig directeur Nederland is. Na Groningen openden Bauhaus vestigingen in Hengelo Overijssel en Venlo hun deuren en momenteel wordt er hard gewerkt aan de bouw van vestiging nummer vier in Den Hoorn. Ten tijde van het eerste lustrum van de bouwmarktreus blikken we met Oost terug. En vooruit. “we weten waar we naar toe willen, waar we mee bezig zijn.”
 
“Vanaf het prille begin ben ik betrokken bij de ontwikkeling van Bauhaus in Nederland. Begonnen vanuit Groningen met werk voor het kantoor in Bunnik, nog voordat de eerste vestiging in Groningen ingericht was, heb ik meegewerkt aan het creëren van het randwerk waarbinnen de operatie plaats moest vinden, met de intentie dat ik de vestiging met een team van ruim 130 mensen zou gaan leiden.” Na anderhalf jaar, toen de bouw van de tweede locatie in Hengelo O. volop bezig was, maakte Oost de overstap naar Bunnik als directeur. Hoe was dat, die switch van winkelvloer naar kantoor? ”Werkinhoudelijk natuurlijk anders, maar het gaf me enorm veel energie. Het was een perfecte basis, eerst 100% meedraaien op de winkelvloer en de formule op die manier tot achter de komma leren kennen.” Ook als directeur is hij nog met grote regelmaat op de winkelvloer in Groningen te vinden. En niet alleen omdat hij zelf uit het hoge Noorden komt. “Ik woon nog altijd in Groningen en rij dus meerdere keren per week op en neer naar Bunnik. Maar ook naar de andere vestigingen. Het bezoeken van onze locaties doe ik nog altijd zelf. We hebben bij Bauhaus niet allerlei lagen. Op deze manier blijf ik optimaal betrokken bij alle vestigingen.\" Met nummer vier op stapel gaat dat ongetwijfeld wat drukker worden, en als Bauhaus in ditzelfde tempo blijft doorgroeien - “dat is wel de wens” - zal die rol op termijn wellicht veranderen, maar vooralsnog blijft Oost nog gewoon zelf de locatiebezoeken afleggen.

Een per jaar
Vijf jaar geleden werd de ambitie uitgesproken één vestiging per jaar te openen. Dat is niet helemaal gelukt. Oost, lachend: “Als we het een klein beetje afronden met drie maanden, dan zitten we nog steeds op dat aantal wanneer Den Hoorn volgend jaar als fysieke winkel opengaat én als we de webshop mee tellen. Dan hebben we toch net die één per jaar.” Dan weer serieus: “De route voor ons is bekend, we weten waar we naar toe willen, waar we mee bezig zijn. En als we iets doen moet het ook goed zijn. Het belangrijkste is te zorgen dat de organisatie staat. Te snel groeien is, ook voor een organisatie als die van ons - we zijn pas 5 jaar jong - iets wat je niet moet willen. Je moet de capaciteit van mensen kunnen sturen. Als je twee of drie vestigingen per jaar wilt openen, wat we op zich heel graag willen, dan denk ik dat je dat kwalitatief niet moet willen.”

Twee of drie per jaar? Dat klinkt nog stukken ambitieuzer dan de eerder uitgesproken één per jaar…. “We willen het wel graag, maar de resources en mogelijkheden moeten daarbij passen. Als je in een dusdanig kleine organisatie als wij in Nederland nog zijn optimale kwaliteit wilt leveren, dan is groeien met één per jaar uitdagend. Het is nogal een operatie wat er staat. Daarnaast liggen de juiste locaties niet voor het oprapen.” Een flinke operatie is het zeker. In Groningen, nog altijd de grootste in Nederland, telt Bauhaus maar liefst 20.200 m2. De andere vestigingen tellen gemiddeld zo’n 17.500 m2. “Je wilt als organisatie het liefst zo snel mogelijk landelijke dekking. Als je zegt dat je als volledige organisatie echt serieus wilt meespelen op landelijk niveau, dan moet je landelijk dekkend kunnen zijn met je fysieke winkels, zodat de klant op redelijke afstand ook daadwerkelijk de winkel kan bezoeken. Dat verbinden we dan met onze webshop. Op het moment dat je een volledige E-commercie webshop hebt en je hebt meerdere afhaallocaties én vestigingen waar de klant daadwerkelijk advies kan krijgen van persoon tot persoon, dan ben je volwassen. Op dit moment zijn wij aan het groeien richting volwassenheid.” Zit Bauhaus momenteel nog in een soort puberteit? “Ik hoop wel dat wij altijd jong blijven. Dat we nooit gaan inkakken en op een dag zeggen: we zijn nu oud.” Aan het volwassen worden, wordt momenteel hard gewerkt. Toen Oost vijf jaar geleden bij Bauhaus begon, was de bouwmarkt nog de grote onbekende in ons land. Ongetwijfeld zal de naamsbekendheid na vijf jaar en met meerdere vestigingen inmiddels groter zijn dan destijds, maar nog altijd is Bauhaus niet de meest bekende bouwhandel van het land. “Daarom is, naast fysieke locaties, die E-commerce activiteit ook zo belangrijk. In eerste instantie vooral regionaal, daarna landelijk.” Wil Bauhaus de bekendheid van de webshop mee laten groeien met de fysieke winkels - in Groningen bijvoorbeeld heeft Bauhaus een naamsbekendheid van 97% - of juist andersom, dat mensen straks denken: Bauhaus, dat ken ik online, wat jammer dat we nog geen fysieke winkel in de buurt hebben. “Het zal een combi van beiden worden. Je kunt niet de peilers zetten op één kanaal. Voor ons is de webshop vanaf het begin af aan opgezet als ondersteunend onderdeel van onze fysieke winkels. Vanuit deze winkels willen we de formule, in alle breedte en diepte, aanbieden aan de klant. In de webshop moeten we de vertaling vinden. Dat kan met goede productinformatie, met video’s, met gesproken uitleg, maar alles moet ondersteunend zijn voor de vestigingen. De fysieke locaties zijn nu nog bepalend voor de naamsbekendheid, of mensen gaan zoeken op Bauhaus. Wat je wel ziet is dat google daar ook een belangrijk filter is. Als een consument zoekt op boormachines en je hebt als aanbieder de juiste advertentie op het juiste moment, dan sta je ineens bovenaan. Als je dan ook nog de beste prijs hebt, of de klant krijgt het juiste advies op jouw website, dan ben je spekkoper, want dan ga je natuurlijk verkopen. We zien dus zeker kansen.” Ondertussen wordt er hard gewerkt aan de full commerce webshop van Bauhaus. Van click en collect naar thuisbezorgd op elk adres in Nederland. “Zodra dat gelanceerd wordt, zijn we landelijk dekkend. De fysieke winkels komen er dan achteraan. We zijn andersom begonnen, maar onze webshop gaat er voor zorgen dat we straks landelijk dekkend kunnen gaan leveren.”

Geen kopietjes
Terugkijkend naar het prille begin: wat is de grootste verandering geweest in vijf jaar? Wat wordt er straks in den Hoorn bijvoorbeeld heel anders dan bij vestiging nummer één in Groningen?
“Het is ons streven met elke vestiging weer iets compleet nieuws te bieden. Dat kan lokaal gericht zijn, of een compleet nieuwe trend zijn voor een bouwmarkt. Als we een nieuwe vestiging neerzetten moet het geen kopie van een kopie worden. Dat zou betekenen dat Venlo als derde Bauhaus exact hetzelfde zou zijn als Groningen. Dat doen we dus niet. De assortimenten zijn ingedeeld op regionale behoeftes. Die ruimte ligt bij de afdeling inkoop, maar ook op de winkelvloer. In feite zijn het stuk voor stuk zelfstandige units. Eigenlijk franchise zonder de beperkingen van franchisegevers. De assortimenten worden natuurlijk gefaciliteerd, Wij geven de service van inkoop, assortiment en alle financiële voordelen die daar bij horen en vervolgens is het aan de vestigingsmanager, zijn bedrijfsleiding en de medewerkers op de vloer, om daar het mooiste van te maken wat in de regio past.” Dat betekent dus dat elke Bauhaus anders is ingericht. In Groningen werd begonnen met de canvas printer. “Heel gek natuurlijk voor een bouwmarkt, maar het slaat echt aan.” Venlo werd de eerste Bauhaus met een dierenafdeling van 600 m2. “Dat had Bauhaus nog niet, maar het blijkt echt een aanvulling van het concept te zijn. Die wordt dan ook op andere locaties toegevoegd, ook met terugwerkende kracht in Groningen ja. Dat is overigens geen moeten. Het moet passen bij een locatie. En ook de afmetingen van een winkel zijn bepalend. Ons uitgangspunt is altijd: we moeten er 100% in geloven. Even iets proberen en maar zien wat het wordt, dat doen we niet. Dat zou ook kapitaalverspilling zijn.”

Volwassen rol
Iets nieuws en fris dus, voor elke nieuwe vestiging. “Wat dat in Den Hoorn wordt? Dat gaan jullie zien volgend jaar. Verrassing… pas tijdens de inrichting en eerste presentatie wordt dat onthuld, nog een paar maandjes geduld dus.” Hij vervolgt: “De rol van Bauhaus Nederland binnen de totale organisatie is in de loop der jaren volwassener geworden. “Als je resultaten kunt laten zien, afspraken nakomt, dan wordt je steeds meer losgelaten. En je merkt dat vestigingen in andere landen nu ook dingen van ons overnemen. Zoals de canvas printers, de dierenafdeling, in Zwitserland, Duitsland, Scandinavië. Er wordt goed gekeken naar de successen, dat is het mooie bij Bauhaus. Toch leuk dat wij dat hier bedacht hebben. Het is een compliment dat onze ideeën ook elders worden overgenomen.” En wat is er voor Herwin zelf veranderd sinds 2015? “Van het beginnen van deze onderneming, het idee van een start-up binnen een enorm groot internationaal concern, tot de taakvolwassenheid in iedere functie. En voor mijzelf, van het leuk en gezellig met elkaar een organisatie opbouwen tot nu de volwassenheid in alle facetten van mijn functie. Bauhaus staat. Die hele verantwoordelijkheid, dat is voor mij denk ik de grootste verandering.”

En wat er ten tijde van het eerste lustrum juist onveranderd bleef? “Onze beloftes. Die veranderen niet en zullen ook nooit veranderen. Het beste advies, onze service, daarin zullen we nooit concessies doen.” De eerste vijf jaar zitten erop. Waar staat Bauhaus over nog eens 5 jaar? “Nog steviger op z’n grondvesten. Met nog zeker twee nieuwe vestigingen en een full commerce webshop. Gezien de vertragingstechnieken die in Nederland mogelijk zijn, is het wellicht een utopie te denken dat we werkelijk één vestiging per jaar halen. Maar één per anderhalf jaar zou ook super zijn!”

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

[Kadertjes Medewerkers van het 1e uur + foto]

Medewerker van het 1e uur Martin, adviseur Badkamerland:
“Ik vind het heel mooi om deze winkel vanaf dag één meegemaakt te hebben. En nog steeds ben ik heel blij dat ik hier mag werken. Destijds ben ik begonnen op de afdeling ontvangst goederen en nu mag ik de klant op de sanitair afdeling helpen. Hier voel ik mij heel erg thuis. De verscheidenheid aan producten, klanten helpen oplossingen te bedenken en iets moois te maken. Zorgen dat elke klant tevreden naar huis gaat.
Ik had nog nooit van Bauhaus gehoord voor ik hier kwam werken. Vroeger heb ik veel met mijn vader geklust en een beetje kennis had ik al wel, maar meer als consument Hiervoor heb ik bij de mediamarkt gewerkt. De kleur bleef dus hetzelfde, maar dat is ook het enige. Ik ben heel blij dat ik de keus heb gemaakt hier te komen werken, ik heb het enorm naar m\'n zin. Vooral het klantencontact, het meedenken, adviseren en de leuke gesprekken maken het heel leuk. Het is ook dankbaar werk. Als het aan mij ligt ben ik hier over vijf jaar zeker nog steeds. Ik stap elke dag met een glimlach op mijn fiets naar het werk.“

Medewerker van het 1e uur Eva, bedrijfsleider:
“Sinds de deuren in Groningen open gingen ben ik hier bedrijfsleider. Eerst zijn we met alle collega’s in opleiding geweest in Duitsland en daarna zijn we hier begonnen, in een nog helemaal lege winkel. We hebben het met z’n allen opgebouwd, dat was natuurlijk supergaaf. Ik ben echt vanaf de eerste steen betrokken geweest, heel bijzonder.
Het leukste vind ik dat elke dag anders en uitdagend is. Dat klinkt misschien heel cliché, maar we regelen het iedere dag weer met elkaar, met ons team. Vergeleken met vijf jaar geleden is er nu veel meer structuur, de lijnen zijn duidelijker. In het begin was het zoeken naar hoe we dingen moesten oppakken. Alles was nieuw, dat maakte het ook juist heel leuk. Natuurlijk maken we nog af en toe fouten en we leren elke dag weer. Maar er is altijd overal een oplossing voor en er is hier veel mogelijk. Dat maakt het werk heel leuk. Bauhaus is echt een fijne organisatie om voor te werken.”

Medewerker van het 1e uur Maurice, allround inzetbaar:
“Ik ben begonnen bij de afdeling buitenplanten en daarna ben ik me steeds meer gaan ontwikkelen op allerlei afdelingen. Nu ben ik heel allround; decoratief, bestellingen, zorgen dat de winkel een goeie presentatie heeft. Ik wil niet in een hokje gedrukt worden en ben van meerdere markten thuis, dat weten ze hier ook. Ik ben daarin ook vrijgelaten en mag me op verschillende vlakken ontwikkelen. Dat maakt het werk heel afwisselend.
Op de stadstuin afdeling maken we nu alles klaar voor de kerst, je bent steeds met wat anders bezig. Ik doe ook de presentaties bij de entree, superleuk. Ja, als medewerker heb ik hier goeie doorgroeimogelijkheden. Als ze weten wat ze aan je hebben, maken ze daar op een positieve manier gebruik van.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - september |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?