Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
E-commerce belangrijke groeidrijver Intergamma
 
Solide resultaat 2019, hogere resultaten 2020
Intergamma heeft in 2019 solide resultaten geboekt. De omzet steeg in 2019 met bijna 1% tot Euro1.702 miljoen en de online omzet steeg met 20% tot Euro145 miljoen in vergelijking met een jaar eerder. Het genormaliseerde bedrijfsresultaat kwam in 2019 uit op Euro134 miljoen, een stijging van bijna 2%. Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus hebben de formules van Intergamma, Gamme en Karwei, het klantenbezoek en marktaandeel zien toenemen.
 
Intergamma heeft verder voorzieningen getroffen om eventuele financiële gevolgen van mogelijke nieuwe beperkende maatregelen langdurig op te kunnen vangen. Een paar cijfers op een rijtje: De consumentenomzet komt uit op €1.702 miljoen in 2019, tegen €1.692 miljoen in 2018. Het genormaliseerd EBITDA kwam uit op €134 miljoen, de online omzet groeide in 2019 fors met 20% tot €145 miljoen.

De uitrol van de groeistrategie ligt op koers; in 2019 zijn er 14 bouwmarkten omgebouwd. Harm-Jan Stoter, CEO Intergamma: “We hebben een bijzonder jaar achter de rug, omdat 2019 het eerste jaar is waarin Intergamma een gemengd bedrijf is met franchisenemers en eigen winkels. We zijn tevreden over onze resultaten in 2019. De omzet en het bedrijfsresultaat zijn licht gestegen, ondanks twee winkelsluitingen als gevolg van een herschikking van het winkelbestand. Intergamma heeft op het gebied van e-commerce, als onderdeel van de groeistrategie, naar verwachting gepresteerd. Daarnaast hebben we progressie geboekt met de uitrol van onze vernieuwde winkelconcepten voor Gamma, Gamma België en Karwei. De coronacrisis heeft echter ook op Intergamma een grote impact gehad. Sinds de invoering van de intelligente lockdown is de consument sterk georiënteerd op eigen huis en tuin wat heeft geleid tot extra aanloop van klanten in onze winkels. Dit bracht de nodige uitdagingen met zich mee op het gebied van veiligheid, inkoop en logistiek. Er is veel aandacht en energie gestoken in veiligheid van medewerkers en klanten. In het licht van de ontwikkelingen en anticiperend op mogelijke toekomstige verstoringen als gevolg van nieuwe maatregelen zijn uit voorzorg en in overeenstemming met de banken de kredietfaciliteiten verruimd. Op die manier kunnen de mogelijke gevolgen van eventuele nieuwe lockdown-maatregelen worden opvangen. De onzekerheid over de ontwikkeling van de economie, het consumentenvertrouwen en de woningmarkt brengt ons ertoe onze bedrijfsprocessen, bedrijfsvoering, investeringsprogramma en kosten doorlopend te evalueren om klaar te zijn voor wijzigende marktomstandigheden in de doe-het-zelfbranche.”  
 
Omnichannel-strategie
De solide financiële resultaten van Intergamma in 2019 werden gedreven door de omnichannel-strategie die onder andere bestaat uit de pijlers: het groeien in e-commerce en de vernieuwde winkelformules. De missie van Intergamma luidt: klanten helpen om van hun huis een echt thuis te maken door duurzame oplossingen te bieden om dit zelf te doen of door partners van Intergamma.

Intergamma heeft in het afgelopen jaar 14 winkels van Gamma, Gamma België en Karwei omgebouwd naar een vernieuwde winkelformule. De winkelformules zijn meer onderscheidend van elkaar gemaakt zodat een groter deel van de woonwensen van de consument in de Benelux kan worden ingevuld door de twee formules. Zoals inmiddeld bekend richt Karwei zich naast klussen sterk op woninginrichting en decoratie door een groot assortiment vloeren, (design)verlichting, meubelen, raam- en wandbekleding aan te bieden. Ook is er binnen de nieuwe Karwei veel aandacht voor inspiratieruimten. Gamma richt zich op het aanbieden van oplossingen voor een klus, zoals verf en verbouwen. Binnen de nieuwe Gamma-formule staan verschillende kluswerelden centraal en zijn winkelschappen verlaagd om de overzichtelijkheid voor klanten te vergroten.
 
Webshop
E-commerce is een belangrijke groeidrijver van Intergamma. In de afgelopen jaren is Intergamma uitgegroeid tot een serieuze onlinespeler op het gebied van doe-het-zelfartikelen in Nederland en België. In 2019 kwam bijna 10% van de omzet via de webshops en apps van Intergamma. De omnichannel-strategie is erop gericht om de online-ervaring en functionaliteiten volledig te integreren met de fysieke winkels. Zo kunnen klanten online inspiratie opdoen, winkelvoorraden en instructievideo’s bekijken en de producten in de winkel kopen. Andersom kunnen klanten in de winkels via bestelzuilen direct grotere of op maatgemaakte artikelen kopen zoals deuren, (tuin)meubelen, vloeren of gordijnen. Op die manier versterkt e-commerce de totale bedrijfsvoering van Intergamma. Daarnaast richt Intergamma zich steeds meer op het bieden van duurzaamheidsoplossingen, zoals volledige woningisolatie en het laten plaatsen van zonnepanelen. Op die manier wil Intergamma bijdragen aan en inspelen op de huidige energietransitie in de Benelux.
 
Ontwikkelingen 2020
Sinds het uitbreken van het nieuwe coronavirus hebben de winkels en webshops van Intergamma in Nederland het klantbezoek fors zien stijgen vanwege de intelligente lockdown-maatregelen, waardoor veel mensen thuis zijn gebleven. Na een aanvankelijke sluitingsperiode van vier weken is ook in België het winkelbezoek fors toegenomen. Hierdoor steeg de online omzet in België aanzienlijk.
De situatie rondom het coronavirus viel samen met het zogenoemde voorjaarsseizoen, een drukke periode waarin veel consumenten hun tuin gereedmaken voor de zomer en grote klussen zoals verven en schilderen uitvoeren. Intergamma heeft hierop haar bedrijfsvoering op verschillende terreinen ingrijpend moeten veranderen om klanten op een goede en veilige manier te kunnen blijven bedienen. Zo heeft het bedrijf veiligheidsprotocollen ingevoerd en openingstijden beperkt om de extra toestroom aan klanten in goede banen te leiden. Met resultaat: Intergamma heeft gedurende deze periode haar marktaandeel weten uit te breiden. De coronacrisis heeft Intergamma nieuwe inzichten geboden in de kracht en verbetermogelijkheden voor haar supply chain en winkelorganisatie. Deze inzichten zullen worden aangewend om de organisatie flexibeler te maken voor de toekomst.
 
Outlook
Intergamma is vanwege de economische onzekerheid voorzichtig in haar outlook. Het bedrijf houdt vast aan haar groeistrategie en commerciële ambities. De prestaties van het bedrijf zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de ontwikkeling van de economie, de huizenmarkt en het consumentenvertrouwen. Het is de verwachting dat de coronacrisis in de komende jaren een sterke negatieve impact zal hebben op de economische situatie. Om die reden zal Intergamma de komende periode gebruiken om kosten en bedrijfsvoering te evalueren en waar nodig aan te passen. Hiermee legt het bedrijf het fundament voor een solide toekomst.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - september |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken