Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Inmiddels voel ik echt liefde voor het vak”
 
Frank van Kerkwijk van Ambiance IJmond
“Vorig jaar dachten we allemaal al, het zal toch niet weer zo’n topjaar worden? Wel dus. Februari was al heel goed en toen kwam corona. Het dipje duurde echter maar een week. Ik merk in deze tijd wel opnieuw hoe fijn het is om bij Ambiance aangesloten te zijn.” Aan het woord: Frank van Kerkwijk, samen met zijn vrouw Ingrid eigenaar van Ambiance IJmond in Beverwijk.
 
Frank zelf heeft geen lange historie in de zonwering. Afkomstig uit de horeca, kwam hij via zijn schoonvader in deze branche terecht. Eerst puur als ondernemer, maar inmiddels met een grote liefde voor de zonwering. De redactie van Zonvak Magazine zocht hem deze zomer op in zijn showroom in Beverwijk, waar op dat moment ook zijn dochter Isa en zoon Jesse beiden aan het (vakantie)werk zijn.

“Toen de lockdown in Nederland werd aangekondigd zaten wij een weekend in Spanje. Toen ik op maandag terugkwam op de zaak lagen de documenten en protocollen voor de coronamaatregelen vanuit Ambiance al klaar. Ik kwam echt in een gespreid bedje, alles was perfect voorbereid. De website aangepast, videobellen gelanceerd, personal shopping geïntroduceerd. Heel adequaat.” Lacht: “Een week daarvoor was ik skiën in Oostenrijk, op maandag kregen ze daar een lockdown. Intern werden er hier volop grappen gemaakt: als jij ergens bent geweest, gaat het land daarna in lockdown.”

Terug naar de lockdown in Nederland, half maart. “Bij terugkomst uit Spanje kwamen we ineens terecht in een soort andere wereld. Ik kwam hier op dinsdagochtend binnen en toen lagen er overal ontsmettingsdoekjes en handschoentjes, al door medewerkers gekocht.” De betrokkenheid van zijn team, acht medewerkers inclusief Frank en Ingrid zelf, is sowieso groot. “Met het oog op de drukte hebben we deze zomer voor het eerst wat zzp’ers erbij lopen naast onze vaste monteurs. De vaste mensen gaan om de beurt op vakantie. Iedereen heeft een week ingeleverd. Nu twee in plaats van drie weken en dan straks in het najaar nog een weekje. Dat initiatief kwam vanuit de medewerkers zelf. Heel fijn, want qua montage hebben we onze handen flink vol.”

Coronatijden
Net als overal was het ook bij Ambiance IJmond de eerste week ‘met corona’ een beetje aftasten. “De inmeetafspraken die stonden gingen gewoon door en ook de afbellers kwamen na paar dagen terug om het alsnog te regelen. We hebben een paar keer dingen moeten uitstellen, maar er is niks gecanceld. We hebben bijvoorbeeld een groep verzorgingshuizen, waar we altijd in het najaar en vroege voorjaar groot onderhoud doen. Daar moesten nog wat werkzaamheden gedaan worden in april en mei, dat kon nu niet doorgaan. Maar ook dat is inmiddels met inachtneming van speciale maatregelen gedaan. Sowieso bestaat minstens tachtig procent van ons werk uit buitenzonwering, dat is in deze tijd toch minder een probleem.” Januari en februari draaide Ambiance IJmond een gigantische plus ten opzichte van vorig jaar. “Maart en april hadden we geen grote stijging, prima maanden, maar niet buitensporig. Daarna ontstond er weer meer plus, een stijgende lijn.” Frank vervolgt: “Maart, april en mei zijn de topmaanden, nu liep juni ook door. Sinds half juli is er iets meer rust ontstaan, maar de orderportefeuille zit vol. Te hard groeien wil je ook niet. Wij proberen standaard een hoog serviceniveau te leveren. Daar zijn de prijzen naar, maar ook onze manier van werken. Aandacht en tijd voor de klant.”

De markiezenfabriek
Met de aansluiting bij Ambiance in januari 2019 werd de naam van het bedrijf, dat al sinds 1933 bestaat, veranderd van Markiezenfabriek Noord Holland in Ambiance IJmond. “Toen we ons aansloten bij Ambiance, gingen we nadenken over onze naam. We noemden het al vaak ‘De Markiezenfabriek’. Daar simpelweg Ambiance voorzetten was niks. Ik had toen bedacht: Ambiance Noord Holland, maar – lachend - dat vond niet iedereen bij Ambiance een heel goed idee. Uiteindelijk zijn we op IJmond gekomen. Dat is een bekende naam hier, de politieregio heet hier bijvoorbeeld ook zo. En het dekt meer de lading dan puur Ambiance Beverwijk. Ons gebied strekt zich van net onder Zandvoort tot ver boven Alkmaar. Onze klanten komen nog altijd uit de hele omgeving, zeker voor markiezen.”

Tegenwoordig is Ambiance IJmond de verkooporganisatie, maar de markiezenfabriek is nog altijd actief. De naam staat ook nog steeds, klein weliswaar, op de deur en de bussen. “Achterin de zaak hebben we nog altijd onze markiezenfabriek en markiezen - nieuwe en renovatie - maken nog steeds zeker twintig procent uit van de omzet. De markiezen maken we helemaal zelf. Ook daarin zien we trouwens een heel grote stijging vanaf vorig najaar. Afgelopen winter deden we aantallen die we nooit eerder gehaald hadden qua renovatie. We hadden een winteractie: markiezen ophalen voor de Kerst, terugbrengen voor de Pasen. Mooi werk voor de winter, traditioneel had je het immers in deze branche nooit zo druk in de winter, maar tegenwoordig gaat dat niet meer helemaal op. Alles loopt behoorlijk door.”

Horecaroots
Franks’ roots liggen in de horeca. Hoewel een compleet andere wereld dan de zonwering, ziet hij in de dienstbaarheid wel een gemene deler. “In beide branches staat de klant op nummer één.” In 2013 begon hij bij Markiezenfabriek Noord Holland, toen nog het bedrijf van zijn schoonvader. “Het vak leren, Ton dingen uit handen nemen, zodat hij al een stapje terug kon doen. Montage, verkoop, ik ben van alles gaan doen. Het bedrijf was van Ingrids vader en het idee was lange tijd dat
zij de zaak zou overnemen. Maar Ingrid had het zo naar haar zin in de modebranche waarin ze werkte, dat ze dat minder zag zitten. Omdat mijn schoonvader qua gezondheid wat minder werd en hij het bedrijf heel graag in de familie wilde houden, ontstond toen bij mij het idee: waarom ga ik het niet gewoon doen. Zonder iemand tekort te willen doen, het is uiteindelijk ook geen rocket science.” En zo geschiedde. “Ik ben opgegroeid in de horeca, heb de hotelschool gedaan, maar na zoveel jaar was ik daar wel een beetje klaar mee. Als je jong bent is het geweldig, maar zodra je kinderen hebt die gaan roepen dat je er nooit bent, ga je ook de nadelen van de horeca ervaren.” En dus nam hij, samen met Ingrid, het bedrijf over dat nu Ambiance IJmond is. Niet vanuit een passie voor de zonwering, maar echt als ondernemer. “Stel dat mijn schoonvader een bedrijf in metaal of een autohandel had gehad, dan had ik dat misschien nu gedaan. Ambiance-collega Jaap Bakker grapt weleens: jij zit in de zonwering om geld te verdienen, voor mij is het een passie. Dat is deels waar. Ik ben er inderdaad als ondernemer ingestapt, maar inmiddels voel ik ook echt liefde voor het vak. Als ik tegenwoordig met Ingrid ergens door een stadje loop zie ik ineens overal wat er aan de gevels hangt aan markiezen en schermen. Als je dagelijks met zonwering bezig bent, dan groei je daar wel in.” Als ondernemer begonnen dus, maar ondertussen heeft ook Frank van Kerkwijk een groot hart voor de zonweringsbranche. “Ik ben het echt leuk gaan vinden, raak oprecht enthousiast over nieuwe producten en doeken en vind het mooi om te zien hoe dingen gemaakt worden bij fabrikanten. Met Romazo-collega’s over zonwering praten? Tegenwoordig vind ik dat echt leuk.”

Samenwerking
Hoewel Frank nog niet heel lang meeloopt in de branche, is hij zeer betrokken als het gaat om samenwerkingsverbanden. “Ton heeft heel lang in het Romazo-bestuur gezeten en had een zeer goede relatie met Martin Straver. Toen ik begon kreeg ik al snel de vraag: wil jij niet in bestuur? Ik ben toen een paar jaar in een commissie gegaan, ter ondersteuning van het bestuur, en vervolgens kwam van het een het ander. Inmiddels zit ik alweer aantal jaren in het Romazo-bestuur. Een mooie club, we werken goed samen. Voor mij is samenwerking belangrijk. Ook bij Ambiance.
Dit is een relatief klein bedrijf, ik ben veel alleen aan het werk. In mijn horecaverleden werkte ik vaak samen in teams. En toen Ton nog leefde en ik had bijvoorbeeld een mooie verkoop, deelde ik dat met hem. Dat heb ik nu met de mensen van Ambiance. Een appgroepje, klankborden, dingen delen. Ik vind dat prettig. En het voorkomt ook dat je in tunnelvisie naar dingen kijkt.”

“Bij Ambiance IJmond doen we vooral particulieren. We hebben wel een stukje zakelijke markt, maar onze hoofdmoot is echt de consument (de verhouding is ongeveer 65-35%, red.). Vorig jaar kregen we in augustus de opdracht ergens ruim honderd schermen te plaatsen, maar het lopende werk ging ook druk door. Toen hebben we twee monteurs van een collega-Ambiance kunnen inlenen en hebben we die klus samen geklaard. Wat dat betreft is de samenwerking niet alleen sociaal, maar ook praktisch heel erg prettig.”

Onzeker najaar
Nog even terug naar corona. Wat verwacht Frank, na de mooie maanden die de zonweringsbranche achter de rug heeft, ondanks of misschien deels wel dankzij corona, voor de rest van dit jaar? “Klanten hebben veel begrip gehad voor de vertraging die er de afgelopen tijd soms ontstond. We hadden ook met onze markiezen wat problemen met de houtlevering en daardoor soms wat extra tijd nodig. We hopen dat dat begrip blijft. Je merkt wel, dat nu alles weer enigszins normaliseert, mensen de neiging hebben te vergeten dat er corona bestaat. Het najaar? Ik denk dat alles redelijk onzeker is. Niemand heeft nog echt problemen. Maar je ziet nu de eerste ontslaggolven bij bedrijven ontstaan. De regelingen van de overheid die mogelijk stoppen. Dan is het straks vrees ik wel een beetje over met het hosanna verhaal. Als mensen voorzichtiger worden, het geld in hun zak houden, dan is zonwering niet meer prioriteit nummer één. Als je moet kiezen tussen een zonnescherm of een wasmachine als die kapot gaat… Nu hoefden consumenten nog geen keuze te maken, doen ze het allebei, maar als mensen werkelijk op hun geld moeten letten, dan zal ook de zonweringsbranche dat gaan voelen.” Een kant-en-klare oplossing heeft hij niet, maar wel zegt Frank: “We moeten bijvoorbeeld onze marketing daarop aanpassen. Meer richting duurzaamheid; minder op de luxe, meer op de noodzaak. Het belang van ventilatie, licht- en warmteregulering benadrukken. Zeker met het toegenomen thuiswerken, de zolders die worden omgebouwd naar kantoor.” Tegelijkertijd, zo concludeert hij nuchter: “Je kunt van alles bedenken, als we echt in een recessie komen en mensen houden hun hand op de knip, dan gaan we het allemaal merken.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - augustus | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken