Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
‘Thuis blijven’ leidt tot omzetgroei wonen
 
De woning wordt steeds belangrijker
De omzetstijging in de woonbranche is in het tweede kwartaal van dit jaar opvallend hoog, zo laat brancheorganisatie INretail weten, op basis van haar omzetmonitor. Voor de consument wordt -juist dit jaar- ‘thuis’ steeds belangrijker. De maand juni was een top-maand, met een omzetgroei van gemiddeld 27 procent.
 
Woonbranche maart - juni
De omzetstijging in de woonbranche is in het tweede kwartaal van dit jaar opvallend hoog, zo laat brancheorganisatie INretail weten, op basis van haar omzetmonitor. “De totale woonbranche was maar liefst 16,3 procent in de plus. Waar we in maart, vanwege de ‘intelligente lockdown’, de omzet flink zagen dalen (-10,3 procent), laat juni de zon weer schijnen voor woonretailers: gemiddeld +27 procent omzet. Thuis wordt, juist nu, steeds belangrijker en dat zien we terug in de cijfers.” (Bron: INretail)

Eerste halfjaar
Wat de totale woonbranche betreft: in het eerste kwartaal van 2020 nam de omzet gemiddeld toe met 4,1 procent, gevolgd door een plus van 16,3 procent in het tweede kwartaal. Dat zorgde cumulatief voor een toename van meer dan 10 procent. INretail: “In het begin van de coronacrisis was het devies: thuisblijven en thuiswerken. Vanaf dat moment maakten we van ons ‘thuis’ een comfortabele en veilige omgeving waar gewerkt en geleefd wordt. De trend om te investeren in ons huis is door de coronacrisis nog verder is versterkt en is een verklaring voor de omzetstijging.”

Eerste kwartaal
Het eerste kwartaal was een verwarrende periode. De maand maart was immers slecht voor veel retailers, ook in de woonbranche. De lege winkelstraten en woonboulevards zorgden ervoor dat de orderintake soms zelfs meer dan halveerde. Toch waren er grote verschillen tussen de woonsegmenten. Zo daalde in het eerste kwartaal de omzet van woontextielzaken met 0,4 procent, maar groeide de omzet van de keukenbranche met 13 procent. (Bron: INretail)

Keukenbranche
Het is daarom interessant om eens naar de keukenbranche te kijken. “De keukenbranche laat zelfs twee bijzonder positieve kwartalen achter elkaar zien”, concludeert INretail. De keukenondernemers kenden in het eerste kwartaal van 2020 al een omzetgroei van 13,1 procent. Zij konden deze tendens in het tweede kwartaal voortzetten met een omzetstijging van 13,7 procent. Vermeldenswaard is echter ook dat bijna 80 procent van alle woonwinkels in het tweede kwartaal een omzetstijging realiseerden.
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2020 - september | Pagina(s) 14
Categorie: Economie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?