Klik voor foto Klik voor foto
 
“Wellicht veel zonuren belangrijker dan goede of slechte economie”
 
Ambiance-ondernemer Daniël de Wild
“Het is gekkenhuis, we zitten op een extreme plus, dit heb ik in de 21 seizoenen dat ik meedraai nog nooit meegemaakt. De eerste twee, drie weken voelde het even als een nieuwe crisis. Er kwam geen klant en we draaiden nauwelijks omzet, maar daarna worden we al maanden geleefd door de waan van de dag. Heerlijk!”
 
Aan het woord is Daniël de Wild, eigenaar van meerdere Ambiance-vestigingen in het Gooi. Toen corona net begon aan zijn opmars in ons land, was dit direct voelbaar voor de ondernemer. “We begonnen in maart met vier medewerkers die wegens Covid-19 ruim twee weken thuis aan het herstellen waren. Ze hadden een besmetting uit het wintersportgebied meegenomen.” Gelukkig bleek het in alle gevallen te gaan om een milde variant, maar toch. Waar De Wild zich echter in deze bizarre tijden het meest druk om maakt is de rol van leverancier Somfy. “Ik vind het choquerend om te ervaren hoe afhankelijk we zijn van wereldmarktleider Somfy en dat die niet bij machte zijn hun zaken goed te regelen. Dat als een fabriek twee maanden stil ligt, dat de hele branche daar last van moet hebben. Je kunt het een crisis noemen, een pandemie, een gezondheidsrisico, een onvoorziene omstandigheid, maar ik noem het gewoon mismanagement! Van de bovenste plank. Noodscenario 0 en de hele branche staat in zijn hemd!” De Wild vreet zich duidelijk op. “Wat als over twee jaar een brand uitbreekt in een fabriek. Hebben ze dan ook maar voor een weekje voorraad liggen en beleven we dan weer zo’n ramzalig jaar? Ik vind het schrijnend. Maar goed, ik wacht rustig af. Het is nog geen kerst, dus het pakket zal dit jaar niet te tillen zijn als ze deze ellende willen compenseren.” 
 
Los van de irritaties over bovengenoemde leverancier, kan De Wild niet anders dan concluderen dat het een topseizoen is. Maar wat verwacht hij voor de rest van dit jaar? “Het najaar komt goed en wordt goed. Alleen al door de lange levertijden van alle leveranciers; daardoor stopt de zomer pas in november. Maar, na zonneschijn komt altijd regen,” voorspelt hij ook. “Voor dit jaar geldt, dat we voor een deel extra omzet hebben, maar je heb ook te maken met naar voren getrokken investeringen, omdat mensen meer thuis zaten. Dus ik verwacht wel dat het volgend jaar wat moeizamer wordt.” Lacht: “Laten we het maar hopen, want overal waar ‘te’ voor staat is niet goed, zo ook ‘teveel omzet’. Ondernemen, groeien en een mooi jaar draaien is leuk, maar het moet wel een hobby blijven. Nu begint het steeds meer op werken te lijken en dat is ook niet goed.”
 
“Mijn grootste zorg is 2021. Niemand kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Voorlopig is de Nederlander mede door de lage hypotheekrente en hoge spaarsaldo’s vermogender als ooit, maar als iedereen volgend jaar de hand op de knip houdt en de werkloosheid neemt verder toe, gepaard met een dalend consumentenvertrouwen, dan zitten wij met een niet bitter noodzakelijk luxe artikel snel in de hoek waar de investeringen stokken en waar dus de afzet en omzet daalt.” Hij vervolgt: “Echter ook voor dit jaar geldt; wellicht is veel zonuren wel belangrijker dan een goede of slechte economie, dus zolang het in maart niet de hele maand sneeuwt, maar het de hele maand strak blauw en zonnig is, komt ook 2021 weer goed.”

“Het grootste voordeel is dat we kunnen proberen te voorspellen hoe het economische klimaat eruit gaat zien, maar niemand weet het. Gelukkig zijn wij al jaren ook afhankelijk van het weer en daarvoor geldt ieder jaar met de jaarwisseling hetzelfde vooruitzicht: “je weet het toch niet”. Pas als het jaar voorbij is weet je hoe het was. Een vroeg voorjaar, een mooie zomer en veel zonuren zijn wellicht onze belangrijkste ingrediënten en laten we daar nou net geen grip op hebben!”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - augustus | Pagina(s) 22
Categorie: Zonwering, Management
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?