Snel en veilig winkelen
 
De retailsector is al jaren in fundamentele verandering en daar bovenop komt nu de huidige corona crisis. De maatregelen die zijn getroffen om verdere verspreiding af te remmen, raken iedere sector maar zeker ook de non-food retail in het ’nieuwe abnormaal’: de anderhalve-meter-economie.
• RetailSonar (adviseur voor strategische locatiebeslissingen) voorziet een drastische verandering van het retaillandschap in de tweede helft van het jaar. Faillissementen, fusies, overnames en een groeiende kloof tussen kleine winkeliers en grote retailgroepen zullen de sector stevig door elkaar schudden. De omzet lijkt langzaam weer richting het ‘normale’ niveau toe te groeien maar was in juni nog steeds gemiddeld ruim 13 procent lager dan vorig jaar.?• De traffic in veel winkels en winkelgebieden is nog steeds stevig lager dan voorheen en wordt slechts gedeeltelijk goedgemaakt door een betere conversie en een hoger gemiddeld bonbedrag. Duidelijk is dat het winkelend publiek de grootste drukte mijdt en meer kiest voor rustigere gebieden. Klanten zijn in corona-tijden duidelijk minder op zoek naar beleving en willen vooral snel en veilig winkelen.
• Als de corona crisis één ding duidelijk maakt, is het wel dat digitalisering voor winkeliers van levensbelang is. Alleen afhankelijk zijn van een fysiek kanaal is te kwetsbaar. Veel retailers trappen dan ook extra op het digitale gaspedaal. Vooral fashion, schoenen en zelfstandige winkels hebben het zwaar terwijl webwinkels explosief groeien. Tijdens de eerste fase van de lockdown piekte de online verkoop tot maar liefst +350 procent. Uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers International blijkt dat een groot deel van de Nederlanders tussen de 50 en 80 jaar van plan is om ook na de corona crisis vaker online te winkelen. De afgelopen periode hebben vier op de tien mensen meer online gekocht dan vóór de crisis. Ook deden 260.000 huishoudens de afgelopen tijd voor het eerst online boodschappen. Deze ontwikkeling kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse winkelstraten; vooral in de ‘middelgrote steden’.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2020 - september | Pagina(s) 17
Categorie: Adviezen, Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken