“We houden ons 80 jarig assortiment actueel”
 
Koen Ducatteeuw, Detremmerie:
Detremmerie staat als bedrijf garant voor kwaliteit, service en originaliteit, is het uitgangspunt van Koen Ducatteeuw, CEO van dit bedrijf uit Beveren-Leie (B). “Sinds jaar en dag staat Detremmerie gekend als kwaliteitsproduct in combinatie met een prima service. We dragen deze pijlers hoog in het vaandel en weten zo generaties klanten te overtuigen om voor Detremmerie te kiezen. ”
 
“Nieuwe vormen, nieuwe materialen, verfijnde afwerkingen: we zijn super enthousiast om dit uit te werken en na de juiste testen op de markt te brengen”, vertelt Koen Ducatteeuw. “Onze ontwerpers weten steeds de nieuwe items aan het assortiment toe te voegen, zodat het aanbod razend populair blijft. Zo houden we ons 80 jarig assortiment jong en actueel.”

De meeste van de collecties dragen de naam ‘No Limit’. Geldt dat ook voor het bedrijf zelf?  
“No limit duidt op de uitgebreidheid van ons assortiment. Onze klant heeft het recht op een geďndividualiseerde badkamer en kan deze dan ook zelf samenstellen. Dit kan door een bezoek te brengen aan één van onze 424 showrooms in de Benelux of door deze zelf samen te stellen op onze configurator www.bathroomconfigurator.be.
No limit vertaalt niet alleen onze honger om groter en beter te worden, maar ook naar service toe: we willen de klant een no limit service aanbieden. Als een klant of installateur problemen heeft met de plaatsing, kan hij altijd bij onze servicedienst terecht voor informatie en raad. In extremis, kunnen we zelfs mensen ter plaatse sturen om de problemen op te lossen.
Uiteraard willen we als Detremmerie altijd groter en beter worden, maar niet ten koste van alles. We houden eraan op een gezonde manier te groeien en uit te breiden. Momenteel worden de plannen uitgewerkt om onze fabriek 2000 vierkante meter uit te breiden, om zo internationaler te gaan werken. De corona crisis heeft dit iets vertraagd, maar toch gaan we door; we gaan nieuwe markten aanspreken om ons risico meer te spreiden. Groei interesseert ons alleen maar als we de juiste partners te pakken hebben, we willen onze pijlers blijven respecteren.”
 
De volledige productie gebeurt in België. Is dit een troef naar de klanten?
“De volledige productie van de badmeubelen vindt in België plaats; het ontwerp van de wastafels, de spiegels, de baden en de toiletten gebeurt ook bij ons. De productie daarvan gebeurt vaak in het buitenland, maar binnen Europa. Wij vinden het belangrijk om met Europese kwaltiteitsonderdelen te werken. Door continue automatisering weten wij steeds meer omzet te maken met hetzelfde aantal mensen. We houden echter de werkgelegenheid op peil door de omzet jaarlijks te laten stijgen. De corona crisis heeft de mensen enkele weken of maanden thuis vast gezet. Deze crisis is voor velen de tijd geweest om tot zichzelf te komen en te beseffen hoe belangrijk een goede thuis is. Een mooi interieur, een mooie badkamer versterken zeker dit gevoel. Daarnaast is ook het besef gekomen om meer lokaal te kopen; dit helpt onze nationale economie draaien en daar zijn we allemaal direct of indirect afhankelijk van. We voorzien dat de interieur- en sanitairbranche zal opleven en hopen dat de mensen de gevestigde Belgische fabrikanten verkiezen boven de Chinese import of de import uit lage-lonen-landen. Zo werken we samen aan onze gezamenlijke toekomst.”
 
Hoe heeft het bedrijf zelf de corona-crisis ervaren?
“De corona crisis was voor iedereen een schok; niemand heeft dit ooit meegemaakt en we werden er allemaal mee geconfronteerd. We hebben onze fabriek twee weken gesloten, hoofdzakelijk voor de veiligheid van onze mensen in de hausse van de crisis. We hebben een fabriek van 16.000 vierkante meter waarin onze werknemers ruim afstand kunnen nemen, maar toch was de schrik voor besmetting van buitenaf groot. We hebben de schok kunnen relativeren als ‘een rimpel(tje)’ door het feit dat we als financieel gezond bedrijf de nodige maatregelen hebben getroffen om deze crisis te overwinnen. In deze tijd werd onze toonzaal van nieuwe vloerbedekking voorzien, herschilderd en gerestyled en werden tal van nieuwigheden voorbereid voor het najaar. We hebben ook tijd gehad om ons te herbronnen, een gedwongen rustpauze heeft ons deugd gedaan. Zo werden nieuwe wastafels uitgewerkt, die in tal van kleuren leverbaar zijn en krijgen we de No Limit Deluxe en de No Limit round straks in 205 extra Ral kleuren.”

Productontwikkeling… gebeurt dit intern?
“Onze productontwikkeling doen we ‘in house’. We werken hiermee niet samen met externen omdat vaak de toegevoegde waarde hiervan klein is. Zolang we zelf met inspirerende en vernieuwende items kunnen komen hebben we dit niet nodig. De ontwerpen komen grotendeels van onszelf ; de inspiratie wordt wereldwijd opgedaan op beurzen en diverse interieurs. We zijn altijd blij als de mensen schrikken dat de nieuwe collectie van Detremmerie komt: dit betekent dat we vernieuwend zijn.”
 
80 jaar in bedrijf, wat doet dat met de aandeelhouders en de werknemers?
“Vorig jaar vierden wij met onze werknemers en ex-werknemers ons 80 jarig bestaan. Dit familiebedrijf van de derde generatie werd reeds enkele jaren aangevuld met mijzelf als mede-aandeelhouder. Mevrouw Marijke Detremmerie is nog steeds betrokken in het bedrijf als aandeelhouder en bij belangrijke beslissingen. De helft van onze werknemers werken meer dan 12,5 jaar bij Detremmerie. Zo hebben wij vele trouwe werknemers weten te binden aan ons bedrijf en houden we onze know how in huis.
Als CEO ben je uiteraard trots met deze gemotiveerde medewerkers al jaren succesvol te kunnen werken. Daarenboven is het ook super dat onze klanten ons jarenlang trouw blijven. Samen presenteren wij minimaal vijf Detremmerie opstellingen in 424 showrooms in de Benelux.”
(Bron: Detremmerie)
 
 
Delen
 
Categorie: Badmeubelen
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?