Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Iedere keer zetten we weer een stapje in het nieuwe normaal”
 
Evert de Goede, Hornbach Nederland:
Direct nadat de intelligente lockdown voor Nederland door het kabinet werd aangekondigd, nam Hornbach maatregelen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. En ook nu die maatregelen langzaamaan en voorzichtig weer worden afgebouwd, blijft de bouwmarkt alert. “De veiligheid blijft vooropstaan”, aldus algemeen directeur Hornbach Nederland Evert de Goede. Een Q&A over de afgelopen drie maanden.
 
Hoe hebben jullie de afgelopen periode ervaren?
Evert de Goede: “Geen van ons heeft een situatie als deze eerder meegemaakt. Dat we open mochten blijven was van cruciaal belang voor mensen met een project in uitvoering en zzp’ers in de bouw. Die wilden we niet in de kou laten staan. Maar dat was ook voor ons spannend. In landen om ons heen werden vestigingen wel gesloten. We hebben direct begin maart al maatregelen genomen om de veiligheid voor onze medewerkers en de consumenten te waarborgen. In aansluiting op de richtlijnen van het RIVM en zelfs nog een stapje extra, als het gaat om het aantal bezoekers in de bouwmarkt. Ook zien we dat de digitalisering versneld is. In fysieke vestigingen is bijvoorbeeld meer gebruik gemaakt van onze app met zelfscanfunctie en de zelfscankassa’s. En ook het aantal bestellingen in de webshop is toegenomen.”

Hoe waren de resultaten ten opzichte van vorig jaar dezelfde tijd?
EdG: “Wat we hebben gezien is dat de consumenten echt functioneel inkopen komen doen. Geheel passend binnen de huidige situatie, waarin we nog steeds vragen om alleen te komen en mensen vaak toch even moeten wachten. Dus mensen denken vooraf goed over wat ze nodig hebben en slaan nu in één keer hun slag. Voorheen kwamen mensen een paar keer per dag om nog even iets te halen. Kortom, bezoekers kwamen minder vaak, maar hadden hun aankopen beter voorbereid.”

Heeft de situatie rondom corona ook iets positiefs gebracht?
EdG: ”Wat echt heel bijzonder is, zijn de presentjes van onze klanten. Het is zeker ook voor onze medewerkers niet altijd gemakkelijk om in deze tijd te werken. Onze klanten zien dit ook en spreken hun waardering uit, onder andere met presentjes als bloemen. Dat is natuurlijk fantastisch.
Als bedrijf wilden wij ook iets terug doen, voor mensen in de zorg. Zo hebben we in overleg met een aantal zorginstellingen de ‘HORNBACHhelpt Klusservice’ opgezet. Onze regionale montagepartners, die vanwege de crisis tijdelijk minder werk hadden, hebben we gevraagd om spoedklussen te doen bij zorgmedewerkers thuis. Vanwege de drukte konden zij zelf niet klussen. In no time hadden we honderden aanmeldingen en hebben we honderden mensen door het hele land kunnen helpen.”

Hoe ervaren jullie de ‘maatregelen’ of beperkingen op dit moment?
EdG: “Half juni hebben we de openingstijden weer verruimt. Profi-klanten, professionals in de bouw, konden eerder al ’s avonds inkopen doen, nu kunnen ook consumenten op donderdag- en vrijdagavond inkopen doen. Iedere keer zetten we weer een stapje in het nieuwe normaal en kijken we waar we kunnen verbeteren dan wel versoepelen. De veiligheid blijft voorop staan. Aan de ene kant treedt gewenning op, bezoekers vinden het inmiddels normaal om soms toch even te moeten wachten op gepaste afstand. Aan de andere kant zijn zien we ook dat de urgentie wat minder lijkt en medewerkers bezoekers moeten aanspreken om bijvoorbeeld het verplichte winkelkarretje niet zomaar in een pad achter te laten.”

Wat is jullie verwachting voor de rest van dit jaar?
EdG: “Veel mensen brengen in deze periode meer tijd thuis door en zijn hun huis en tuin met andere ogen gaan bekijken. Vanuit dat oogpunt zullen veel mensen klussen thuis willen aanpakken. Maar de vooruitzichten zijn onzeker. Wanneer er een tweede coronagolf komt en meer mensen hun baan kwijtraken kan dit grote economische gevolgen hebben. Wij blijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen en kijken hoe we onze dienstverlening kunnen blijven verbeteren in deze tijd.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - juli | Pagina(s) 20
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?