Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Bijzonder om te zien hoe snel ondernemers zich aanpassen”
 
DHZ-branche over de coronacrisis
Een voorspelde economische krimp van zes procent, bezorgde ondernemers die hun omzetten de laatste maanden fors zagen teruglopen, onafwendbare faillisementen… De coronacrisis waar ons land sinds half maart mee wordt geconfronteerd duidelijk zijn sporen na. Er zijn echter ook branches waar de impact van een heel andere aard is. Waar de omzetten juist sky-high zijn en de klanten er met de benen uithangen. De DHZ-sector is zo’n branche.
 
Natuurlijk was de invloed van corona duidelijk voelbaar. Vanwege alle maatregelen die er genomen moesten worden om de veiligheid van medewerkers en klanten te waarborgen bijvoorbeeld. Maar ingestorte omzetten en angst dat de winkeldeuren gesloten moeten worden als gevolg van de corona-impact? Dat zeker niet. De redactie van vakblad KWM maakte een rondje langs een aantal DHZ-hoofdkantoren en peilde de stemming. “De omzet is de afgelopen periode fors gestegen en het was erg druk in de winkels”, reageert Sonja Bouchier, communciatiemanager bij KlusWijs. En dat dekt wel zo’n beetje de lading voor dit moment. Maar vooruit kijken naar het najaar of zelfs volgend jaar? Dat blijft lastig, zo blijkt ook uit de reacties.

Sonja Bouchier: “Het was heel leuk om te zien dat mensen massaal aan het klussen zijn geslagen vanaf het moment dat iedereen noodgedwongen thuis kwam te zitten. Klussen werden weer zelf opgepakt in plaats van het uitbesteden of uitstellen. Ik denk ook zeker dat dit tot een nieuwe doelgroep klussers heeft geleid. Mensen hebben het klussen hierdoor weer meer (her)ontdekt, hebben er plezier in en zijn trots op wat ze zelf kunnen maken.”

Dat een goede samenwerking met leveranciers en ondernemers heel belangrijk is, werd nog maar eens extra duidelijk de afgelopen maanden. “Natuurlijk was het in het begin van de corona-tijd even zoeken, maar het is bijzonder te zien hoe snel we samen met de ondernemers ons hebben kunnen aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Groot compliment voor onze ondernemers die zelf ook heel actief zijn geweest in het vinden van creatieve oplossingen”, vertelt Miriam de Bruin van DGN Retail (Hubo & Multimate). En Corinne Duchenne, algemeen directeur Praxis, vertelt: “Als een van de weinige retailers, naast onder meer de supermarktbranche, heeft de doe-het-zelf branche de afgelopen periode te maken gehad met topdrukte, zowel in de winkel als online. Er kwam in korte tijd veel op ons af, maar met elkaar hebben we zo goed mogelijk op alles gereageerd en geanticipeerd, zowel in de winkels als op het hoofdkantoor. We hebben continu geschakeld met alle lagen van de organisatie en daarbuiten en hebben doorlopend bijgestuurd. Iedereen heeft zich heel flexibel opgesteld. Communicatie, snelheid en veiligheid waren daarbij key. Een mooie bijkomstigheid is dat de saamhorigheid groot is gebleken.” Ook bij KlusWijs zijn ze dankbaar voor de goede partnerrelaties met leveranciers. “Hierdoor konden we onze winkels nog goed bevoorraad houden. En daar waar het soms tot uitdagingen leidde, zagen we de kracht van onze lokale ondernemers om dit op te lossen. Bijvoorbeeld door lokaal partners te vinden. Hierdoor is de ‘nee’ verkoop tot een minimum beperkt gebleven. Juist dat krachtige lokale ondernemerschap zagen we nu heel duidelijk.  Ook reden de ondernemers in hun eigen regio rond met hun busjes om bij mensen thuis te bezorgen wanneer klanten liever niet naar de winkel wilden komen. Daarnaast konden de klanten ook online terecht op onze webshop en dat hebben we geweten! We hebben enorm veel nieuwe bezoekers op ons e-commerce platform gehad en een forse stijging in webshop orders. Het was elke dag weer de uitdaging om alle pakketjes op tijd de deur uit te krijgen. Maar het is gelukt.” Sonja vervogt: “Alle lof voor de bouwmarktmedewerkers, want wat hebben ze hard gewerkt. Overuren draaien, rennend door de winkel, de veiligheid waarborgen van de klanten en zichzelf. Het was geen makkelijke tijd voor ze. We hebben onze waardering vanuit het hoofdkantoor getoond door alle medewerkers een presentje op te sturen om ze te bedanken voor hun geweldige inzet.”

Het lokaal ondernemerschap is iets wat ook De Bruin benoemt: “Het is mooi om te zien dat je in deze tijd de krachten ook kunt bundelen, zoals de initiatieven om gezamenlijk tv spots in te zetten binnen de DHZ-branche, maar ook bundeling van krachten binnen zelfstandige formules. Ook zijn er diverse ondernemers geďnterviewd en zijn er in winkels opnames gemaakt over hoe de ondernemers met de coronamaatregelen zijn omgegaan als voorbeeld. Dat zijn allemaal zaken met een positieve insteek voor ondernemers, onze branche en de zelfstandigen. Dat laatste vind ik sowieso positief. Er is in Nederland ineens weer meer aandacht en een andere waardering voor de lokale winkel om de hoek.” Ook de formules van DGN toonden de afgelopen periode “ongekende groeicijfers. Dit hebben we niet eerder meegemaakt. We mogen blij zijn dat we in een branche zitten waar mensen geld zijn gaan uitgeven nu ze het op zo veel plekken niet meer kunnen uitgeven.”

Ook Praxis noteerde fraaie resultaten: “Vergeleken met afgelopen jaar ziet Praxis een stijging in het aantal verkopen en bezoekers. Praxis heeft in het eerste kwartaal van 2020 goede resultaten behaald. Wij zien een stijging in het aantal binnenklussen, maar ook de buitenklussen zijn veelvuldig opgepakt met het mooie weer. Vooral de verfgerelateerde- en tuinproducten, en hout- en bouwmaterialen zijn momenteel erg populair.” Praxis pakte ook zijn maatschappelijke rol op: “Aan het begin van de coronacrisis heeft Praxis alle nog voorradige mondkapjes aan de zorg geschonken. Zij hadden deze het hardst nodig. Daarnaast hebben diverse winkels zich ingezet om verzorgingshuizen en zorgcentra op te fleuren door het doneren van gratis bloemen en planten.” In de winkels zelf werd, vanzelfsprekend, gedaan wat nodig was: “Noodgedwongen hebben wij ook een deurbeleid moeten voeren om de drukte in goede banen te leiden en dit resulteerde helaas niet altijd in begrip vanuit de klant. Inmiddels kunnen we hier gelukkig wat flexibeler mee omgaan, maar we blijven uiteraard wel alle maatregelen in acht nemen. De meeste klanten waren echter blij dat we al die tijd open waren zodat zij konden blijven klussen en namen de wachtrij of het feit dat iets even niet op voorraad was doorgaans voor lief. De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers en klanten blijft nog steeds het belangrijkst. We zijn in een stabielere fase gekomen en groeien toe naar een anderhalve meter economie, maar na een tijdje zijn sommige mensen zich toch wat minder bewust van de maatregelen. Het is daarom belangrijk dat medewerkers, maar ook klanten, hier op blijven letten. Gelukkig is er in de meeste van onze winkels veel ruimte, waardoor het makkelijker is om voldoende afstand te houden.”

Bouchier over de situatie bij KlusWijs: “Vanaf het moment dat de RIVM de richtlijnen aanscherpte, de kinderen niet meer naar school mochten en iedereen zoveel mogelijk thuis moest werken, hebben wij alle winkels voorzien van een groot POS pakket met ons coronabeleid, zoals posters, vloerstickers, een zuil met desinfectiemiddel en gele hesjes voor de winkelmedewerkers, plexiglazen schermen voor de kassa’s, social media posts etcetera. Elke winkel stelde een gastvrouw/heer aan die over de veiligheid waakte, zoals het schoonmaken van de karretjes en zorgen dat er niet teveel mensen tegelijk binnen waren. Dit persoonlijke contact werd erg gewaardeerd door de klanten.”

De Nederlandse bouwmarkten waren er snel bij waar het ging om het nemen van maatregelen. Een duidelijke routing op de winkelvloer, ontsmette winkelwagentjes, een maximaal aantal klanten tegelijkertijd in de winkel. Foto’s waarop enorm lange rijen wachtende doehetzelvers zich verzamelden buiten de bouwmarkt haalden de krant en er waren momenten waarop de DHZ-sector bang moest zijn dat het enthousiast klussende publiek ervoor zou zorgen dat de winkels alsnog hun deuren moesten sluiten. Zover is het gelukkig niet gekomen, want de branche zorgde ervoor dat de veiligheid van zowel klanten als personeel steeds gewaarborgd werd. “Het is echt opvallend hoe snel we ons met zijn allen aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid” constateert Miriam de Bruin. En Corinne Duchenne zegt: “De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers en klanten blijft nog steeds het belangrijkst. We zijn in een stabielere fase gekomen en groeien toe naar een anderhalve meter economie, maar na een tijdje zijn sommige mensen zich toch wat minder bewust van de maatregelen. Het is daarom belangrijk dat medewerkers, maar ook klanten, hier op blijven letten. Gelukkig is er in de meeste van onze winkels veel ruimte, waardoor het makkelijker is om voldoende afstand te houden.”

En straks? Wat zijn de verwachtingen voor het najaar, als we weer terug kunnen naar ‘het nieuwe normaal’? De Bruin: “Dat is moeilijk te voorspellen. Er komt natuurlijk een moment dat alle muurtjes zijn geschilderd en het achterstallige onderhoud in huis is gedaan. Aan de andere kant hebben mensen nu geld over. Het moment om toch een keer te investeren in een zonnescherm of een airco.” Ook Duchenne geeft aan dat het op dit moment nog moeilijk te overzien is. Maar, is haar conclusie: “We hebben met elkaar laten zien dat we over veel aanpassingsvermogen beschikken en zijn daarom trots op al onze medewerkers. Dus hoe het ook loopt in de toekomst, we zullen daar ongetwijfeld weer een weg in vinden.” Die positieve grondhouding is er ook bij KlusWijs. “We verwachten dat de DHZ de omzetstijgingen van afgelopen periode niet zal weten vast te houden, maar deze zomer zal het vakantiegeld nog wel deels aan doe-het-zelven besteed worden, denken wij. Veel mensen gaan niet op vakantie, maar zullen hun geld en tijd besteden aan klussen in en om het huis. Vanaf het najaar, wanneer het consumentenvertrouwen waarschijnlijk lager is, zal dit ook een effect hebben op de omzet in de DHZ. Echter, wij zien wel een doelgroep die het klussen (her)ontdekt heeft, dus we hopen dat die groep vooral blijft doorgaan met klussen!”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - juli | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?