Klik voor foto Klik voor foto
 
“Slim meebewegen met alle stappen“
 
Angela van Dongen, formulemanager Hubo
De afspraak op het hoofdkantoor van DGN Retail in Hoevelaken moest vanwege het corona virus omgezet worden in een telefonisch interview met Hubo formulemanager Angela van Dongen, die al vanaf half maart thuis aan het werk is. “Het lukt allemaal prima en alles gaat door, maar ik verlang er wel naar mensen weer te zien, het normale contact met collega’s.”
 
Onvermijdelijk gaan gesprekken in deze tijd allereerst over de corona crisis. Klagen over hoe het in het licht hiervan gaat bij de doe-het-zelf- en de decoratieve formules hoeven ze bij DGN vooralsnog zeker niet. “Natuurlijk was het een soort shock een paar weken geleden: moeten we dicht, kunnen we alleen open op afspraak, wat gaat er gebeuren? Maar nadat de eerste schrik gezakt was, zien we nu dat het aardig doorloopt. De orderportefeuilles zijn nog gevuld, consumenten laten hun klus gewoon uitvoeren. Blik vooruit, creatief zijn. En slim meebewegen met alle stappen die door regering worden gezet. Dat is wat we nu doen.”

Hubo Opleiding
Die blik vooruit, die hebben ze bij de formules van DGN Retail zeker. Het eerste nieuwtje: de start van een eigen MBO opleiding. “Een gecertificeerde opleiding, de HUBO opleiding. We kwamen met het ROC vakinhoudelijk niet helemaal goed weg. Bij onze Hubo’s hebben we behoorlijk wat mensen lopen op maatwerk, maar de aanwas was mager. Alleen met zzp’ers werken willen we niet, we willen echt mensen die helemaal Hubo zijn. En dus gaan we het zelf doen. We zijn nu een volledig eigen opleiding aan het schrijven. Een in-company training. Met eigen leraren voor Engels, wiskunde, alle regulieren vakken, plus vakinhoudelijke modules. Leerlingen gaan straks vier dagen binnen een Hubo bedrijf werken en één dag naar school.”
De opleiding begint ondertussen echt vorm te krijgen. Twaalf leerlingen zijn er minimaal nodig om van start te gaan. Planning was het nieuwe schooljaar (augustus 2020) te beginnen, maar corona gooit hier wat roet in het eten. Omdat Hubo niet wil wachten tot augustus 2021, is het nieuwe plan de eerste lichting halverwege het studiejaar te beginnen, in januari 2021.
Hoe de Hubo-opleiding gaat heten, moeten ze bij DGN nog definitief bedenken. “In elk geval liefst Nederlands, daar gaan we een dezer dagen een ei over leggen. We zijn tot nu toe volop bezig geweest met overheidssubsidie aanvragen, docenten en leerlingen werven, dat soort dingen. Het marketingsausje eroverheen is de volgende stap.”

Stadswinkelconcept
De MBO-opleiding is niet het enige waar ze bij Hubo momenteel druk mee zijn. “Daarnaast zijn we natuurlijk bezig ons stadswinkelconcept concreet uit te rollen. We hebben allerlei interviews op locatie gedaan met consumenten in steden. Om de interesse te peilen, te horen wat de verwachtingen in een stad zijn. Waar moet je je specifiek op richten, wat is de absolute must ten opzichte van andere locaties? Inmiddels hebben we twee concrete locaties in beeld. Helaas kan ik nog niet vertellen waar, maar ik mag wel zeggen dat het gaat om twee mooie steden en om goede trafic-locaties in de stad.”

Lifeline in corona-tijd
Full focus is er ook voor de Hubo webshop. “In deze tijd een life-line naar de consument”, aldus Angela. “Zeker omdat we niet wisten of we wel of niet open konden blijven, hebben we direct extra gas gegeven op onze webshop. We hebben er daarbij echt voor gekozen om ook de online winkel echt lokaal in te richten. Elke winkel heeft z’n eigen checkout, je koopt dus echt bij een specifieke winkel, niet via het hoofdkantoor. Ook de Hubo webshop moet versterkend zijn voor de lokale ondernemers. De consument kan via de site ook contact leggen met een ondernemer, of spullen thuis laten bezorgen. We doen alles vanuit de Hubo-filosofie.”

Homed breidt uit
Ook zijn er plannen voor het Homed-concept, dat beschikbaar is voor Hubo ondernemers die hun winkelaanbod compleet willen maken met woningtextiel.
“Homed, dat nu twee vestigingen in ons land heeft, wordt later dit jaar uitgebreid. Dit najaar komen er sowieso twee winkels bij. Rond de zomer willen we gaan bouwen. En tevens zijn er plannen voor een stap met Homed naar Duitsland. Hierover zijn we momenteel serieus in gesprek met een master franchisepartij daar. Een fabrikant die Homed Duitsland zo interessant vindt, dat hij de formule daar wil uitrollen en in fase 2 wellicht ook in Zwitserland en Oostenrijk. Onze prognose is in 2020 een eerste pilot winkel in Duitsland te openen, in 2021 door met vijf vestigingen en dan richting de 40 in een paar jaar.”
Er zit enorm veel in de pijplijn, dat is helder. “Vlak voor de corona crisis hadden we nog een heisessie waarbij we tegen elkaar zeiden: we kunnen niet alles, we moeten keuzes maken. Waar koersen we nu op en wat moet even wachten. Maar alles wat ik nu heb verteld, dat staat volledig overeind. We hoeven ons bij DGN voorlopig dus zeker niet te vervelen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2020 - juni | Pagina(s) 20
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken