Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Branche went aan 1,5 meter samenleving
 
Ervaringen van badkamerretailers
De corona crisis gaat duidelijk niet aan onze badkamerbranche voorbij. Winkels werden gesloten en gingen voorzichtig weer open, maar dan wel binnen de regels van de ander-halve-meter-samenleving. Hoe hebben retailers dat aangepakt? We vroegen het aan een drietal ondernemers. En hoe gaat het in fabrikantenshowrooms?
 
Ondernemen in de anderhalve meter economie blijft een enorme uitdaging, zo geeft retailvereniging INretail aan. “Ondernemers spelen hier actief op in en bieden onder meer kopen op afspraak en verlengde openingstijden. Het protocol voor veilig winkelen wordt actief toegepast. Ook hebben centrumondernemers overleg met gemeenten over de 1,5 meter veiligheidsnorm in winkelgebieden.” Hoe gaat dit in de praktijk?

Keukendesign Kampen
“Hier gaat op dit moment alles gelukkig goed”, vertelt Pieter de Hoog van Keukendesign Kampen. “De winkeldeur is in het begin van de crisis dicht geweest, waarbij we alleen op afspraak één klant per keer in de showroom ontvingen. Sinds begin mei werken we met twee klanten per keer, en dan gaat de deur op slot. In het begin hebben we het heel rustig gehad, maar inmiddels is het weer op normale peil. Het bezoek is weer helemaal terug en we hebben het zelfs heel druk op dit moment. Wij klagen zeker niet.”

Intercodam
Ronald Berg, manager van de Intercodam vestiging in Amstelveen: “Onze vestiging aan de Binderij te Amstelveen omvat een shop-in-shop concept bij designcentrum Co van der Horst. We zijn in het begin van deze crisis gedurende één week gesloten geweest. Daarna werden de klanten op afspraak ontvangen. Tijdens die ‘private shopping’ wordt de klant bij aankomst opgevangen en onder persoonlijke begeleiding van een gastvrouw of gastheer rondgeleid in de showroom. Die rondleiding vervangt meteen ook het tafelgesprek met een kop koffie, waarin alvast gesproken wordt over datgene waar de klant naar op zoek is, met alle basisvragen. Enerzijds is dat minder statisch en meer dynamisch dan voorheen, maar anderzijds ook weer op afstand, dus onpersoonlijker. Niet iedere consument zal dat als de meest ideale situatie zien, omdat men vaak eerst even sfeer wil proeven, voordat men besluit een persoonlijke afspraak te maken. Ze willen zelf rondsnuffelen in de showroom. Daarbij kan je als retailer imponeren met een mooie showroom met interessante opstellingen. Maar de trend zal toch wellicht zo blijven, dat er minder vrijblijvend geshopt zal worden en meer doelgericht gewerkt. Dat zal ook gevolgen hebben voor de showroom, die geen 40 opstellingen meer hoeft te omvatten.”

Sanidrõme Fleming
Jolanda Fleming van de Sanidrõme vestiging in Lochem: “We hebben de deuren van onze showroom gelukkig open kunnen houden. Consumenten kwamen hier grotendeels altijd al op afspraak en dat werkt nu ook goed. We werken volgens de richtlijnen vanuit de overheid; en momenteel in koppels van twee personen. Ook in de werkplaats kunnen we voldoende afstand bewaren. Consumenten gaan minder op vakantie en willen graag hun geld uitgeven aan de badkamer. We hebben het gelukkig erg druk.
Ons werk is voor ons nog steeds een dagelijks feestje. We zijn een fantastisch familiebedrijf. Een jaar geleden kwam -naast mijn man Hans en ik en onze zoon Leon- ook onze tweede zoon Ivo in het bedrijf. We kunnen in de komende jaren dit familiebedrijf verder vormgeven.”

Sani4all
Jos Rabelink van Sani4all in Varsseveld: “We hebben bij het begin van de crisis direct aan de hand van de RIVM-voorschriften diverse maatregelen getroffen en hebben alle winkels voorzien van de nodige desinfectie middelen en ook hebben we borden laten drukken met de nieuwe regels in de winkels (1,5 meter afstand etc.). Maar de vraag bleef natuurlijk: blijven we open of moeten we sluiten? Gelukkig mochten we open blijven en hebben we vanuit het hoofdkantoor een video gemaakt waarop alles nog even goed werd uitgelegd. Deze werd meer dan 10.000 keer online bekeken. Daarnaast hebben we een chat-functie ingebouwd op beide websites en hebben we iedere winkel voorzien van een mobiele telefoon met een apart 06-nummer, zodat de klant heel laag drempelig kon communiceren met ons. Dit was gelukkig erg succesvol.
Een belangrijk aspect is dat consumenten nu thuis moeten werken, erg veel tijd spenderen in hun woning en dus ook meer in de badkamer of keuken. Dat leidt tot extra consumptiegedrag. In het begin was dat vooral online. Maar we zagen hier een verandering in de maand april: toen kwamen steeds meer consumenten naar de winkels toe. We hebben daardoor prima weken gedraaid en verwacht ik dat deze tendens zich ook wel doorzet; ook wetende dat de consument nu minder op vakantie gaat. We gaan de toekomst positief tegemoet, al zijn we nog wel erg voorzichtig. Kijkend naar faillissementen die nog gaan komen in de branches die nu het hard geraakt, zou het consumentenvertrouwen nog wel eens een klap kunnen krijgen. Dat heeft dan voor onze branche natuurlijk ook geen goede gevolgen.”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2020 - juni | Pagina(s) 8
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?