Eerste cijfers van de crisis worden zichtbaar
 
Maart en april 2020
Wat zijn de eerste gevolgen van de corona crisis voor de woonbranche? Veel cijfers zijn natuurlijk nog niet beschikbaar. Maar we kunnen in ieder geval kijken naar de cijfers van CBS en vanuit Duitsland. De eerste conclusies: het consumentenvertrouwen is ingestort, maar de omzetten van onder meer de bouwmarkten plussen sterk.
 
Consumentenvertrouwen
In het onderzoek naar het consumentenvertrouwen heeft het CBS in april de grootste daling van het consumentenvertrouwen ooit gemeten. Vanwege de sterke daling heeft het CBS in die maand zelfs nog een extra meting uitgevoerd. Deze meting in de tweede helft van april laat een daling zien naar -27. In maart was dit nog -2. “Dit komt vooral door een verder verslechterd oordeel over het economisch klimaat.”

Non food
“De maatregelen tegen de verspreiding van het corona crisis hebben een groot, wisselend effect gehad op de detailhandel in maart”, concludeert het CBS. De winkels in de cluster ‘doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren’ (+22,6 procent) en de drogisterijen realiseerden in maart een grote omzetstijging. Dat gold ook voor de winkels in consumentenelektronica en witgoed (+ 17,3 procent). De winkels in meubels en woninginrichting (-6,6 procent) hebben juist minder omgezet dan een jaar eerder.

Bouwmarkten
De groei binnen de cluster ‘doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren’ komt waarschijnlijk voor een groot deel vanuit de omzetten van de bouwmarkten. Het plotselinge klusgedrag van de Nederlanders deed die omzet sterk groeien. Het CBS: “Bouwmarkten hebben in de derde week van maart ruim 50 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet lag bijna 6 procent hoger dan in de week van Hemelvaartsdag vorig jaar, normaal gesproken de week met de meeste bouwmarktomzet.”

Duitse keukenmarkt
Over de gevolgen van de corona crisis voor de diverse (deel)segmenten van de Nederlandse woonbranche is nog onvoldoende bekend. We kunnen wel even over de grens kijken, bij onze oosterburen. Daar blijkt met name de omzetdaling van de keukens in de eerste maand van de crisis mee te vallen. De omzet, die volgens de Duitse BBE-Möbel-Index in december tot en met februari jl nog een groei tussen 1 en 7 procent bedroeg, daalde in maart. Die daling viel met -2,3 procent nog mee; zeker in vergelijking met die van de gehele Duitse meubelomzet: -6,8 procent.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - mei | Pagina(s) 10
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken