BEDREIGING UIT ONVERWACHTE HOEK
 
We schrijven medio maart 2020. Zonwerend Nederland is in paniek vanwege het coronavirus. De toekomst ziet er somber uit. In ieder geval niet zonnig. Doemscenario’s gloren aan de horizon. Er wordt koortsachtig gezocht naar mogelijkheden om het omzetverlies beperkt te gaan houden.

Inmiddels zijn we twee maanden verder en weten we beter: Naast Corona is ook de pleuris uitgebroken. Niet alleen bij mij, maar bij alle collega’s die ik spreek. De zonweringsbranche kent een ongekende start van het seizoen. De angst voor omzetverlies heeft in rap tempo plaatsgemaakt voor extreme druk op de organisatie. Onze winkels worden overstelpt door veel meer telefoontjes en bezoekende klanten dan we normaal gesproken gewend zijn.
Drie pijlers vormen een stevig fundament:
- Aanhoudend mooi droog, zonnig voorjaarsweer
- De klant gaat niet op vakantie dit jaar, houdt geld over en gaat investeren in tuin en zonwering
- Beide partners zijn thuis en hebben alle tijd om samen de zonwering te bespreken

De toekomst ziet er ineens een stuk minder bewolkt uit. De kar gaat vanzelf weer rollen, snel ook trouwens, en wordt volgeladen met mooie orders. Zo vol, dat diezelfde kar al na enkele weken begint te piepen en te kraken en zelfs dreigt te ontsporen. Kwaliteit maakt plaats voor kwantiteit. Medewerkers moeten overuren draaien om de tsunami aan aanvragen tijdig en goed te kunnen verwerken. En de zonweringsboer? Hij ploegde voort.

Onze bedreiging blijkt (zakelijk gezien) niet Corona. Onze bedreiging gaan uitgeputte voorraden worden bij de leveranciers. De levering van ’s lands meest bekende motorenfabrikant stagneert, fabrieken liggen stil, levertijden lopen uit, maar de winkel wordt steeds drukker en de telefoons beginnen rood te gloeien, zo ook de oren. Op zaterdagen staan er zo maar tien mensen buiten te wachten om binnen te mogen, dit allemaal in verband met ons ingevoerde deurbeleid. De hele dag telefoon en klanten in de winkel. Ik klaag niet, maar besluit toch onder deze druk de openingstijden aan te passen. Ik moet wel. Die garnalenboten blijven maar komen en we komen niet aan pellen toe.

En wat schetst mijn verbazing? Leverancier L besluit zijn horrenactie (tweede hor 50 % korting) “op verzoek” te verlengen “wegens succes”. Leverancier S introduceert een leadgenerator. Goede ideeën, slechte timing. Initiatieven die waarschijnlijk genomen worden om de eigen achterstanden (opgebouwd tijdens gehele of gedeeltelijke lockdowns in de fabrieken?) te compenseren. Maar geloof me, ze zijn niet nodig. Alle meteorologen voorspellen een hete zomer dit jaar. Het komt wel weer goed.

Als ik de werking van zon/windautomaten uitleg aan mijn klant zeg ik altijd: “De wind heeft altijd voorrang. Die kun je niet uitzetten”. Voor het zonweringseizoen 2020 beloof ik u: “De zon heeft altijd voorrang, die kun je niet uitzetten”.

We schrijven 15 mei 2020. Het is mijn vrije dag. Toch sluip ik 04.30 uur het huis uit om nog even snel wat administratie te doen op de zaak. Tijdens het rijden zet ik de radio aan. Wat een toeval: Herman van Veen met “opzij, opzij, opzij”. Ik besluit hem wat harder te zetten. Het blijft een heerlijk nummer.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - mei | Pagina(s) 19
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken