Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Het nieuwe normaal voelt in zijn geheel niet als normaal”
 
Coronacrisis en het effect op de branche
Hoe vergaat het ondernemers in de zonweringsbranche in coronatijden? Waar er in het begin nog enige angst was dat het virus de branche wederom in een crisis, zoals we die net te boven waren, zou storten, blijkt inmiddels dat winkels in zonwering net als bouwmarkten en tuincentra bovengemiddeld goede omzetten draaien in deze tijd. Iedereen heeft het druk, druk, druk… en ondanks de onzekere tijden waarin de wereld verkeert, klinken er vooral positieve geluiden van leveranciers en retailers in onze branche.
 
In onze nieuwsbrief, die Zonvak Magazine vanaf het begin van de lock down dagelijks uitbrengt, laten we regelmatig branchegenoten aan het woord over hoe het hen vergaat en hoe zij omgaan met de coronacrisis. In dit artikel een greep uit deze reacties met een aanvulling tot vlak voor het moment dat deze editie naar de drukker ging.

Op de vraag “hoe gaat het bij jullie in het licht van de coronacrisis” vertelde commercieel directeur Bram Plattel begin april dat Guillaume Janssen al in een vroeg stadium behoorlijk wat maatregelen getroffen heeft om het risico op verspreiding te verminderen en de continuďteit in de productie te kunnen waarborgen. De productie werd opgesplitst om te zorgen dat er voldoende afstand tussen de medewerkers gehouden kon worden en om het risico op verspreiding te verminderen. “Daarnaast hebben wij de regels van het RIVM benadrukt, dus in het geval van enige symptomen blijft iemand voor de zekerheid absoluut thuis. Ook bezoekers moeten buiten, op afstand blijven, en alle klant- en projectbezoeken hebben wij tot nader order even uitgesteld.” Ondertussen zijn, na bijna twee maanden, de maatregelen (deels) teruggedraaid en ligt er een nieuw protocol. “Zodat we weer voor de volledige 100% productie kunnen draaien”, vertelt Plattel. “Dit omdat met name de orders in Nederland toch wel bleven aanhouden. Na het opheffen of verlichten van bepaalde lockdowns in het buitenland, zagen wij het werk weer toenemen. Nu proberen wij het risico zoveel mogelijk te spreiden door deels gespreide pauze- en werktijden op de diverse afdelingen; productie bijzondere zonweringen, doekafdelingen en het kantoor.”

Consumentenvertrouwen
Vanuit Tilburg klonken er positieve geluiden van Dennis Schoormans van Schlappi. “Ik kan je melden dat wij ontzettend druk zijn. Gelukkig zijn we allemaal gezond en heb ik niemand ziek thuis zitten. Wij mogen ons zeer gelukkig noemen dat de handel en de omzet goed blijft door lopen. Ik spreek veel dealers die ook aangeven dat het weliswaar anders is, maar dat de omzet op niveau blijft, passend bij het seizoen. Dat merken wij dan ook weer terug door de vele orders en offerte-aanvragen. Naast de reguliere omzet hebben wij momenteel een gigantisch project onderhanden. Dus wij kunnen voorlopig goed vooruit.”
Dennis vervolgt: “Op zich ook logisch dat de handel in onze branche op niveau blijft. Prachtig voorjaarsweer. Iedereen thuis en thuis aan het werk. De meivakanties gaan niet door. Men gaat thuis klussen en de boel opknappen. Men kan niet uiteten en op stap gaan. Dus men houdt geld over. Zomervakanties zullen ook beperkt blijven. Men blijft veelal thuis. Het vertrouwen in de economie is nu nog redelijk. Hoe het gesteld is met het consumentenvertrouwen over zes maanden kan niemand nu inschatten, maar nu profiteren wij als branche van bovengenoemde punten.”
“Er moet uitzicht zijn tot wanneer deze ellende gaat duren voor de consument. Maar ik ben bang dat we het jaar 2020 hier zeker nog zoet mee zijn. Daarna moeten we hopen dat de economie veerkracht toont. Dan zal het herstel snel intreden. Het liefst voor het nieuwe voorjaarsseizoen 2021. Dan is mijn conclusie dat wij als branche een keer aan de goede kant van de lijn staan.”

Te mooi om waar te zijn
Ook bij Sunmaster gaat het gelukkig heel goed. “Eigenlijk zelfs boven verwachting,” vertelde directeur Chris Kollen eind april aan Zonvak Magazine. “Toen de crisis losbrak en de coronamaatregelen net begonnen, heb ik best wat slapeloze nachtjes gehad” bekent Kollen. “Maar het weer zit enorm mee, de winkels zijn gewoon open, het is een geluk dat onze branche gewoon door kan. Eigenlijk is alles best positief. Soms speelt wel de gedachte: blijft dit zo doorgaan? Elke week verwacht je een dipje, maar hij komt gewoon niet. Het gaat vooralsnog zo goed, af en toe krijg ik bijna het gevoel: dit is te mooi om waar te zijn.” Tegelijkertijd zegt Kollen ook: “We zitten niet in de hoek waar de klappen vallen, dat geloof ik ook wel. Maar we draaien bij wijze van spreken een beter jaar dan vorig jaar. Met alles wat er momenteel in de wereld gebeurt, kan dat idee er bij mij nauwelijks in.” En toch is het zo. Coronacrisis of niet, het gaat goed bij Sunmaster. En ook om zich heen hoort Kollen vooral positieve geluiden. “Collega’s die net als wij in de plus draaien. Dealers gaan creatief om met klantcontacten. En ook de montage kan veelal gewoon doorgaan. Die 1,5 meter is in onze branche vrij makkelijk te hanteren. Natuurlijk gaat het bij de ene dealer beter dan bij de ander, maar het algemene beeld is wel dat de markt plust.”
Tot op heden loopt het dus heel goed bij Sunmaster. “Alle factoren zijn positief. Al die mensen die thuiswerken en nu ontdekken dat het op de werkkamer best warm wordt, we horen het ook van collega’s. Vakanties die niet doorgaan. Er ontstaat een ander bestedingspatroon. Geen terrasjes, mensen gaan niet uit en houden geld over. En dit topweer, dat speelt natuurlijk ook mee. Normaal gesproken ga je met dat mooie weer de hort op. Nu blijf je thuis en breng je je tijd door in je tuin. Heb je nog geen zonwering, dan kom je er dan wel achter dat het toch minder behaaglijk is, en de hete zomer moet nog komen.”

Draad snel opgepakt
Ook Patrick van Loosbroek van horrenspecialist Unilux toonde zich positief. “Ik ben vooral blij te constateren dat de hele branche het zo positief weet op te pakken en er creatief mee om gaat. Misschien komt dat deels door onze seizoensafhankelijkheid, maar volgens mij ook omdat we vrij snel met elkaar de draad weer op hebben gepakt. Een aantal mensen reageerde aanvankelijk in paniek, vanwege afnemende showroombezoeken. Het bleken echter wel kwalitatief hoogwaardige bezoeken, met concrete opdrachten. Steeds meer fabrikanten hebben laten weten geen leverproblemen te verwachten, dat geeft ook veel vertrouwen. Omdat Unilux zelf jaren geleden de ‘footprint’ enorm heeft teruggebracht tot de eigen regio en voor aanvang van het seizoen 80% van de voorziene behoefte op de plank heeft liggen, komen we zelf niet snel in de leverproblemen. Onze seizoenen zijn immers altijd al onvoorspelbaar. Het prachtige voorjaarsweer speelt onze branche nu in ieder geval goed in de kaart.”

Het nieuwe normaal
Dat prachtige weer, dat heeft de zonweringsbranche zeker geen windeieren gelegd. Coronacrisis of niet, met het zonnetje dat zo volop bleef schijnen, kon het ook niet anders dan een goed begin van het seizoen worden. En dat is het dan ook geworden. “De beste maand april in 33 jaar”, gaf Jacoliem Dekker-Bos van Ambiance Sunreflex aan. En ook collega-ondernemer Arthur Renting van Ambiance Resec zei: “Het is een rare tijd, maar wij hebben het zeer druk. We zijn direct vanaf het begin gaan zoeken naar mogelijkheden hoe we door kunnen werken op een veilige, verantwoorde manier. Qua omzet lopen we zelfs voor op vorig jaar en de orderportefeuille is goed gevuld. Belangrijk daarin is natuurlijk ook het weer, het is altijd van groot belang dat het voorjaar goed is.” Zijn er ook klanten die uit angst voor het coronavirus hun afspraken annuleren? “Het antwoord op die vraag kunnen we beantwoorden met een volmondig nee. Drie klanten van boven de 80 jaar hadden de afspraak voor montage uitgesteld, maar toen de coronacrisis langer ging duren en het weer beter werd, hebben ze ons toch gebeld met de vraag om wel te komen monteren. De koers die we jaren geleden hebben ingezet blijven we volgen. Uitleg over onze producten, ook op het gebied van energiebesparing en verduurzaming, verliezen we niet uit het oog. We zijn op dit moment zelfs uitgebreid qua montagecapaciteit. We hebben een extra bus gekocht en twee monteurs aangenomen. Al met al gaat het hier dus heel goed. Hopelijk kunnen we langzaam en gepast weer terug richting ’normaal’, want het nieuwe normaal voelt in zijn geheel niet als normaal.”

Voorzichtig blijven
Toen de coronamaatregelen half maart in ons land werden aangekondigd, was Sunreflex in Hoevelaken één van de eerste zonweringsbedrijven die de deuren van de showroom direct besloot te sluiten. “Voor mij was het eigenlijk meteen klaar”, vertelt Jacoliem. “Mensen waren geschrokken, dat merkte ik direct in de showroom. Het viel meteen stil. Dus ben ik gelijk overgeschakeld naar showroombezoeken op afspraak en dat ging heel goed.” Een week of drie later opende Jacoliem haar showroom weer op de normale openingstijden. “Toen merkte je dat de eerste schrik geweest was. Het nieuws was geland bij mensen. Private shopping momenten hebben we nog steeds, daar is ook zeker behoefte aan. Maar je merkt al wel dat het minder wordt. Mensen worden weer steeds makkelijker.” Zelf houdt Jacoliem zich zo goed mogelijk aan alle richtlijnen. “Ik doe wel stapjes terug, maar je merkt dat mensen die 1,5 meter vrij snel overbruggen. Zelf wil ik absoluut voorzichtig zijn. Ik zie tien tot twaalf klanten per dag, in de showroom en bij mensen thuis. Als we de regels in acht houden en iedereen dat doet, dan is het prima te doen. Wij blijven mensen er op attenderen, we zorgen dat al onze spullen constant gereinigd en ontsmet worden. En ik geef zelf het goede voorbeeld. Meer kun je niet doen.” Ondertussen draait het zonweringsbedrijf van Jacoliem op volle toeren door. “We hebben nog nooit zo’n goede maand april gedraaid. We hebben mazzel dat de zon is gaan schijnen. We zijn als branche sowieso afhankelijk van het weer, maar in deze tijd is die afhankelijkheid nog eens extra groot. We mogen echt in onze handjes klappen. Iedereen is gewoon druk, wat dat betreft zitten we als branche echt in een luxe positie.” Misschien krijgt de coronacrisis voor de zonweringsbranche nog een staartje op een later moment, verwacht Jacoliem. “Dat wordt denk ik pas in het laatste kwartaal van dit jaar zichtbaar. Nu brandt het vakantiegeld mensen in de zakken. En daar profiteert ook onze branche van mee.” Lacht: “Nederlanders hebben de tuin nog nooit zo mooi gehad als nu. Mooie zonwering erbij, wat wil je nog meer.”

Ongewone omstandigheden
Dat de branche wellicht op een later moment de negatieve effecten van de coronacrisis kan gaan merken, is ook het vermoeden van Robert Bosch van Rainbowsol. Maar op dit moment hebben ook zij het enorm druk. “Natuurlijk heb je te maken met maatregelen die je moet treffen. Als Brabander heb ik zelf, zeker de eerste periode, volledig thuis gezeten. En ook in de organisatie hebben de coronamaatregelen natuurlijk invloed. Je kunt in de productie niet iedereen op elkaars lip laten werken. Bovendien heb je als bedrijf te maken met mensen die uitvallen. Gelukkig geen coronazieken, maar wel medewerkers uit het buitenland die in deze periode teruggaan naar hun gezin. Of mensen die met milde klachten uit voorzorg thuis blijven. Al het gewone gaat door, terwijl de omstandigheden niet gewoon zijn.”
De order-intake bij Rainbowsol is explosief gestegen. “Daar zullen we niet uniek in zijn. Het gaat de zonweringsbranche vooralsnog enorm goed en je hoort vooral verhalen over drukte. Tegelijkertijd heb ik wel wat reserves naar de toekomst toe. Ik ben zeker geen zwartkijker, maar we hebben nu aantal dingen mee: allereerst is het natuurlijk al een lange tijd heel mooi weer. En hoe gek het ook klinkt, we hebben als branche ook de coronacrisis mee, in die zin dat veel mensen thuiswerken en ineens merken hoe het overdag in huis is. En dan de vakanties die zijn geannuleerd of niet geboekt worden, terwijl het vakantiegeld wel binnenkomt. We gaan niet naar de kroeg of uit eten. Mensen hebben geld en tijd over. Dat alles maakt dat het op dit moment heel goed gaat. Maar als de economie straks de dip gaat vertonen die ongetwijfeld gaat komen, dan ben ik wel benieuwd hoe het volgend jaar gaat. Dan is het de vraag of een luxeproduct als zonwering, wat het toch nog steeds is, ook klappen krijgt.”

Luxeprobleem
Op dit moment is het echter zo druk, dat alle zeilen bijgezet moeten worden om dat het hoofd te bieden. “Het is kiezen op elkaar om het allemaal geregeld te krijgen met deze drukte. Geen sinecure”, aldus Bosch. “En verder hopen dat het meevalt straks. Dat blijft toch voor een groot deel koffiedik kijken. Net als in de politiek moeten ook wij 100 procent beslissingen nemen met 50 procent van de wetenschap.”
Bosch vervolgt: “Het is niet leuk als je het minder druk hebt dan verwacht, maar het extreem veel drukker hebben zoals het nu is, heeft ook zijn keerzijdes. Dat geeft weer andere randverschijselen. Kijk bijvoorbeeld ook naar de levertijden van sommige van onze toeleveranciers. De hele branche heeft daar mee te maken, het probleem van een enorme tunnel die zich vult. Dat merken we nu al in de levertijden. Een luxeprobleem, oké, maar dat is dan nog altijd wel een probleem”, constateert hij nuchter. “We moeten ons daar simpelweg doorheen slaan, net zoals we moeten wachten op een vaccin voor het coronavirus. Dat deze periode economische gevolgen gaat hebben is onvermijdelijk. Zoiets ijlt altijd een poos na en dat zullen we ongetwijfeld een keer gaan merken. In hoeverre het onze branche gaat raken, dat blijft afwachten. Laten we hopen dat deze enorme drukte niet gevolgd wordt door weer een aantal mindere jaren.”

Bram Plattel sluit zich aan bij de zorgen van Bosch. “Nu is het nog behoorlijk druk, maar wat gaat de toekomst ons brengen? Met name het tweede halfjaar van 2020 en 2021 beginnen behoorlijk wat slechte voortekenen te geven. Vooraankondiging van mogelijke ontslagen, economische onzekerheid en het dalende consumentenvertrouwen vooroplopend in mijn zorgen. Wat gaat de economie doen en wat moeten wij als zonweringsbranche ondernemen? Ik denk dat we hier nog een hele interessante discussie over kunnen gaan voeren!”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - mei | Pagina(s) 6
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?