Focus op dienstverlening
 
Column Natale
Nu veel consumenten thuiswerken wordt veel tijd en aandacht gegeven aan verbetering van de woning of woonomgeving. Met het mooie weer van de afgelopen dagen en het feit dat de zomervakantie met grote mate van waarschijnlijkheid in eigen land en wellicht een deel thuis wordt genoten, hebben we oog voor goede zonwering, veranda’s, zwembaden en de tuin. Verkoop en montage vieren hoogtijdagen. Het kan niet op, althans op dit moment.

Gelukkig beschikken we over voldoende keuze door optimale inzet door de retailers van de bricks (showrooms), de clicks (webshops) en goede vakmensen om hier uitvoering aan te kunnen geven. Uiteraard met inachtneming van maatregelen aangaande het beperken van een verdere verspreiding van het coronavirus. Vele klussen worden ook in eigen regie uitgevoerd (waar achteraf de vakman misschien toch ook nog wel van pas kan komen).

Welke effecten heeft de coronacrisis nu eigenlijk op het consumentengedrag? In het begin werd er gehamsterd. Bescherming was het toverwoord. Ook de online aankopen namen toe, met name op huishoudelijk gebied en consumenten elektronica. We bleven en blijven (voorlopig) thuiswerken en krijgen meer vrije tijd. Reistijden zijn beperkt, en werkgevers verzoeken werknemers versneld vrije dagen op te nemen. Dat geeft wederom een positieve impuls aan het bestedingsgedrag van de consument.
In de huidige fase is het de vraag of dit bestedingspatroon blijft. Zijn we voldoende gerustgesteld? Wordt het vertrouwen herwonnen? Of gaan we twijfelen over baanbehoud en wordt er gespaard in plaats van geconsumeerd?

Waar moet je je dan als ondernemer op richten?

Ik deel graag een recente eigen ervaring. U kent het vast wel, zo’n garagebox met een automatische deur. Hartstikke handig, maar niet als je je sleutels en de afstandsbediening in de box laat liggen terwijl je afsluit met een handbediening ín de box. Zoals ik laatst deed. De deur sluit…. oeps!  Gelukkig had ik mijn mobiele telefoon bij me en heb ik meteen de lokale slotenmaker gebeld. Die kwam me direct uit mijn lijden verlossen. Dat is service! Het lijkt soms bijna een verworven recht te zijn geworden, maar pas nadat je er zelf gebruikt van hebt moeten en kúnnen maken, ga je dat soort service echt waarderen!

Dergelijke ondernemers verdienen een dikke pluim. Service is zo mooi, daar wil de consument graag voor betalen. Of het nu gaat om het ophangen van een screen, het plaatsen van een overkapping of het vervangen van de keuken, de dienstverlening wordt door de klant beoordeeld en gedeeld. Gemak dient de mens, maar service, comfort en innovatie faciliteren dit besef. Laat dit nou net jullie kernkwaliteiten zijn!

Focus op excellente dienstverlening dus.
Impact op uw organisatie? Zeker wel, maar de retail is voorbereid.
You will survive!
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - mei | Pagina(s) 25
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?