Rainbowsol: “Nu enorm druk, maar hoe gaat het volgend jaar”
 
Update coronacrisis
“Druk druk druk”, reageert Robert Bosch van Rainbowsol wanneer we hem vragen hoe hij deze coronatijd beleeft. “Natuurlijk heb je te maken met maatregelen die je moet treffen. Als Brabander heb ik zelf, zeker de eerste periode, volledig thuis gezeten. En ook in de organisatie hebben de coronamaatregelen natuurlijk invloed.”
 
“Je kunt in de productie niet iedereen op elkaars lip laten werken. Bovendien heb je als bedrijf te maken met mensen die uitvallen. Gelukkig geen coronazieken, maar wel medewerkers uit het buitenland die in deze periode teruggaan naar hun gezin. Of mensen die met milde klachten uit voorzorg thuis blijven. Al het gewone gaat door, terwijl de omstandigheden niet gewoon zijn.”

De order-intake bij Rainbowsol is explosief gestegen. “Daar zullen we niet uniek in zijn. Het gaat de zonweringsbranche vooralsnog enorm goed en je hoort vooral verhalen over drukte. Tegelijkertijd heb ik wel wat reserves naar de toekomst toe. Ik ben zeker geen zwartkijker, maar we hebben nu aantal dingen mee: allereerst is het natuurlijk al een lange tijd heel mooi weer. En hoe gek het ook klinkt, we hebben als branche ook de coronacrisis mee, in die zin dat veel mensen thuiswerken en ineens merken hoe het overdag in huis is. En dan de vakanties die zijn geannuleerd of niet geboekt worden, terwijl het vakantiegeld wel binnenkomt. We gaan niet naar de kroeg of uit eten. Mensen hebben geld en tijd over. Dat alles maakt dat het op dit moment heel goed gaat. Maar als de economie straks de dip gaat vertonen die ongetwijfeld gaat komen, dan ben ik wel benieuwd hoe het volgend jaar gaat. Dan is het de vraag of een luxeproduct als zonwering, wat het toch nog steeds is, ook klappen krijgt.”

Luxeprobleem
Op dit moment is het echter zo druk, dat alle zeilen bijgezet moeten worden om dat het hoofd te bieden. “Het is kiezen op elkaar om het allemaal geregeld te krijgen met deze drukte. Geen sinecure”, aldus Bosch. “En verder hopen dat het meevalt straks. Dat blijft toch voor een groot deel koffiedik kijken. Net als in de politiek moeten ook wij 100 procent beslissingen nemen met 50 procent van de wetenschap.”

Bosch vervolgt: “Het is niet leuk als je het minder druk hebt dan verwacht, maar het extreem veel drukker hebben zoals het nu is, heeft zijn keerzijdes. Dat geeft weer andere randverschijselen. Kijk bijvoorbeeld ook naar de levertijden van sommige van onze toeleveranciers. De hele branche heeft daar mee te maken, het probleem van een enorme tunnel die zich vult. Dat merken we nu al in de levertijden. Een luxeprobleem, oké, maar dat is dan nog altijd wel een probleem”, constateert hij nuchter. “We moeten ons daar simpelweg doorheen slaan, net zoals we moeten wachten op een vaccin voor het coronavirus. Dat deze periode economische gevolgen gaat hebben is onvermijdelijk. Zoiets ijlt altijd een poos na en dat zullen we ongetwijfeld een keer gaan merken. In hoeverre het onze branche gaat raken, dat blijft afwachten. Laten we hopen dat deze enorme drukte niet gevolgd wordt door weer een aantal mindere jaren.”
 
 
Delen
 
Categorie: Zonwering, Screens
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google