Past de 1,5 meter economie in onze winkelstraten?
 
Update coronacrisis
In het kader van de strijd tegen het coronavirus wordt constant gesproken over de 1,5 meter economie. Hoe reëel is dat? En gaat dat ook lukken in de Nederlandse winkelstraten? Als we weer met z’n allen gaan winkelen, is het dan onmogelijk om op straat anderhalve meter afstand te houden? Onderzoek van Locatus laat zien dat dit geen probleem hoeft te zijn. “De anderhalve meter samenleving gaat weinig problemen opleveren in de winkelstraten.”
 
In een publicatie van het bureau Goudappel Coffeng stellen zij, dat de capaciteit in een anderhalve meter
samenleving terugloopt naar 15 tot 20% van de theoretisch maximale capaciteit. Per meter straatbreedte kunnen er maximaal 3.000 passanten per uur passeren. Bijvoorbeeld de Kalverstraat is ongeveer 8 meter breed, dus daar kunnen maximaal zo’n 24.000 passanten per uur doorheen. Dit aantal wordt hooguit een keer op Koningsdag bereikt, maar op normale dagen zeker niet. Als de breedte bekend is van de Nederlandse winkelstraten, kan worden uitgerekend wat in de anderhalve meter samenleving de capaciteit per uur voor zo’n straat is. Voor de Kalverstraat zou dat dan 4.000 passanten per uur zijn (8 meter breedte maal 500 passanten per meter breedte per uur).
Uit het onderzoek bleek dat er problemen kunnen ontstaan in 16 van de ruim 130 onderzochte winkelgebieden, in een heel beperkt deel van die winkelgebieden (het A1-segment) en tijdens een heel beperkt deel van de week, bijna altijd alleen op zaterdagmiddag. Verder zou het 1,5 meter winkelen in Nederland in principe dus prima mogelijk zijn. “Natuurlijk gaat dit allemaal om pre-corona tellingen. Wij verwachten niet dat bij het versoepelen van de lockdown maatregelen iedereen direct weer teruggaat naar normaal. Het zal nog wel even wat rustiger blijven in de winkelstraten en we gaan sowieso de iets rustigere zomerperiode in. Ook buitenlandse toeristen zullen nog niet in grote getalen naar ons land komen.” Het goede nieuws is dus dat de problemen beperkt en overzichtelijk zijn en daarmee dus ook uitstekend te controleren en te handhaven. Gemeentes, winkeliersverenigingen en centrummanagers zullen op de kritische plekken en kritische tijden goed moeten nadenken over hoe zij dit gaan controleren en handhaven.
 
 
Delen
 
Categorie: Management, Retail
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?