Klik voor foto Klik voor foto
 
VR en artificial intelligence breken door
 
Mark Sinnige van Simar:
De consument eist steeds meer uitgebreide informatie, goed personeel is steeds moeilijker te vinden en de retailer kiest daarom voor een professionaliseringsslag. Keukenondernemers staan meer dan ooit open voor de benodigde software en de aangeboden tools, aldus Mark Sinnige, commercieel directeur van Simar Automatisering.
 
“Het afgelopen jaar was een erg druk jaar voor Simar”, zo geeft Mark Sinnige aan tijdens ons gesprek in het pand van Simar te Amsterdam. “We hebben nieuwe klanten gekregen, klanten die uitbreiden en -dat is heel belangrijk- klanten die een professionaliseringsslag willen doormaken.”

Waaruit blijkt die professionaliseringsslag?
“Keukenondernemers maakten voorheen een tekening met offerte en lieten het daarbij. Maar onze software biedt ook de mogelijkheid om het hele proces te begeleiden. De ondernemers staan meer dan ooit open om de software en de tools te gebruiken. Denk aan tools voor het orderproces, het bestellen, de ontvangst van de goederen, de uitlevering en de facturatie; en tevens de communicatie naar de consument toe, inclusief de service. Die slag wordt nu gemaakt. Ondernemers willen verdere uitleg en ondersteuning. Ze vragen om verdieping met bepaalde modules, zoals toevoeging van het servicetraject binnen de automatisering. Er zijn immers prachtige oplossingen als vervanging van de traditionele post-it briefjes.”

Welke oplossingen zijn daarbij belangrijk?
“We bieden binnen Simar maar liefst 35 modules aan. De ondernemers pakken dergelijke onderdelen nu ook op in het gehele proces, voor een betere controle daarvan. Ze kunnen een pakket samenstellen van de functionaliteiten die ze binnen hun systeem willen. Een klein bedrijf zal dat wellicht wat meer basic houden. Grotere bedrijven hebben veel meer modules, van boekhouding tot voorraadbeheer en logistiek en van management tot service en CRM. We triggeren onze klanten met vragen als: hoe doe jij je service eigenlijk? We verwachten dat deze ontwikkeling zich ook in de komende jaren zal voortzetten. Bedrijven moeten immers steeds meer ‘lean and mean’ gaan werken. Ook omdat de vragen van de consument steeds dwingender worden. Als keukenzaak moet je goed presteren en foutloos werken; en ook die consument goed informeren. De consument accepteert het niet meer, dat hij voor een bepaalde retailzaak kiest, daar een order plaatst en daar vervolgens acht weken niets meer van hoort tot het uiteindelijke telefoontje ‘we komen morgen de keuken plaatsen’. Je moet het contact met die klant warm houden. Daarin kan binnen de markt nog een verbeterslag gemaakt worden.”

Welke ontwikkelingen worden belangrijk voor onze branche?
“Er zijn momenteel diverse nieuwe ontwikkelingen die doorbreken, zoals virtual reality (VR). Een tool om echt virtueel door je keuken in ware grootte heen te lopen, een deurtje te openen en een pan te pakken en die ergens anders neer te zetten. De belevenis die je de consument daarmee kan bieden, is nu echt werkelijkheid geworden. Het is nu zo, dat je aan tafel met de consument een ontwerp maakt, waarna de consument ‘in real time grootte’ die keuken kan zien en beleven. Met de VR-bril op loopt hij of zij door die ruimte. Om bijvoorbeeld te ervaren hoe breed de ruimte is rondom het ontworpen keukeneiland. De interactie met de consument wordt daardoor ook sterker. Je moet de consument daarin wel begeleiden. Dat is een heel psychologisch aspect. Je praat vervolgens veel minder over de prijs en meer over de beleving. Je kunt een bepaalde keuken met VR ook in verschillende kleuren laten zien. Door deze VR 2.0 opzet is veel meer mogelijk.”

Dat stelt wel eisen aan de ondernemer…
“We begeleiden de retailer daarin ook, om de band met de consument op deze manier te versterken. Daardoor is de kans van slagen voor de retailer groter. De consument gaat met de offerte niet meer zo snel naar een concurrent, want die kan hem diezelfde beleving niet bieden. VR maakt in de komende jaren een grote doorbraak mee. Het ontwerp van een keuken is tegenwoordig ook steeds creatiever en complexer, met kookeilanden en speciale schappen. Daarvoor heb je nieuwe tools nodig om de klant voor foute keuzes te behoeden. De consument ziet tevens dat de retailer zijn uiterste best doet om hem optimaal van dienst te zijn. Hij kiest bewust voor een zaak die hem die meerwaarde biedt. En in het vervolgtraject heeft de retailer weer tools om de facturatie en uitlevering goed te laten verlopen.”

Welke stappen zet Simar momenteel zelf?
“Recent werd vooral gewerkt aan een verbeter-slag. Dat blijft immers een ‘never ending story’. Met feed back vanuit onze klanten en vanuit de industrie konden programma’s geoptimaliseerd of vereenvoudigd worden. Dit jaar introduceren we een systeem, waarbij de verkoper ondersteund wordt in het ontwerp dat hij gemaakt heeft. We kunnen het ontwerp volledig elektronisch in ‘artificial intelligence’ analyseren en de ‘fouten’ die daar nog in zitten aangeven. Zodat het ontwerp uiteindelijk zonder die fouten naar de consument kan. De gebruikelijk zes tot acht procent faalkosten kunnen daarmee worden voorkomen; en daarmee ook lastige gesprekken met de consument.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - mei | Pagina(s) 20
Categorie: Automatisering, Software
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google