De kaarten opnieuw geschud
 
Hoe ziet de wereld eruit na de corona-crisis? De meningen zijn verdeeld. “We onderschatten de diepte van de economische crisis die komt”, zegt Hans de Boer, voormalig voorzitter van MKB Nederland. “We moeten niet doemdenken”, zegt daarentegen Sylvester Eijffinger, hoogleraar Economie. “Deze crisis is tijdelijk. Er zullen bedrijven gaan verdwijnen, maar je hebt die diseruptie nodig om tot werkelijke vernieuwing te komen.” Zo zijn er in ons land 17 miljoen gedachten. Hoe dan ook, de kaarten zullen opnieuw geschud worden, ook in onze branche. We zien nu al dat er meer aan risicospreiding wordt gedaan. Producten komen niet meer zo eenvoudig uit het buitenland, dus klopt de retail vaker aan bij Nederlandse fabrikanten. “We hebben het razend druk”, vertelt een Nederlandse producent.
De genoemde vernieuwing betekent niet, dat alles mooier wordt. Er zal straks door alle marktpartijen weer behoorlijk ‘met de ellebogen’ gewerkt worden, om zo snel mogelijk weer op het oude omzetniveau te komen. Zoals Martin van der Sluis in deze KIM-editie over de mondkapjes van PlasmaMade zegt: “Kleine bedrijven zoals wij lossen nu de problemen op, maar je zult zien dat andere grote bedrijven straks een monopoliepositie krijgen. Dat is dan maar zo. We hebben in ieder geval het item ‘zuivere lucht’ op de kaart gezet.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - mei | Pagina(s) 3
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken