Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Slim meebewegen met alle stappen, dat is wat we nu doen“
 
Angela van Dongen, formulemanager Hubo en Decorette:
De afspraak op het hoofdkantoor van DGN Retail in Hoevelaken moest vanwege het coronavirus omgezet worden in een telefonisch interview met formulemanager Angela van Dongen, die – woonachtig in Brabant – al vanaf half maart thuis aan het werk is. “Het lukt allemaal prima en alles gaat door, maar ik verlang er wel naar mensen weer te zien, het normale contact met collega’s.”
 
Onvermijdelijk gaan gesprekken in deze tijd allereerst over de coronacrisis. Klagen over hoe het in het licht hiervan gaat bij de doe-het-zelf- en de decoratieve formules hoeven ze bij DGN vooralsnog zeker niet. “Natuurlijk was het een soort shock een paar weken geleden: moeten we dicht, kunnen we alleen open op afspraak, wat gaat er gebeuren? Maar nadat de eerste schrik gezakt was, zien we nu dat het aardig doorloopt. De orderportefeuilles zijn nog gevuld, consumenten laten hun klus gewoon uitvoeren. Als ik over Decorette praat, valt het me tot op heden niet tegen. En DHZ? Ja, dat gaat door het dak. Blijkbaar gebruiken mensen deze tijd juist om in de tuin of in huis aan de gang te gaan. Iedereen is thuis bezig. Zakelijk gezien is dat een mooie bijkomstigheid.”

“We zijn met z’n allen de vorige recessie net te boven, we weten allemaal hoe heftig dat was. Ik sprak van de week een ondernemer die zei, ‘als dat nog een keer gebeurt dan trek ik de deur dicht. Al die negativiteit, dat trek ik niet nog een keer.’ Maar wie weet hoe het dit keer gaat. Huizen worden nog steeds opgeleverd. Gaan verhuisbewegingen minder worden? En mensen die niet baanzeker zijn, zullen zij nog geld uitgeven? Het blijft allemaal afwachten. Maar over het algemeen heb ik er nog wel vertrouwen in dat het voor onze branche meevalt. Het kan nog alle kanten op. Blik vooruit, creatief zijn. En slim meebewegen met alle stappen die door regering worden gezet. Dat is wat we nu doen.”

Hubo Opleiding
Die blik vooruit, die hebben ze bij de formules van DGN Retail zeker. Het eerste nieuwtje: de start van een eigen MBO opleiding. “Een gecertificeerde opleiding, de HUBO opleiding. We kwamen met het ROC vakinhoudelijk niet helemaal goed weg. Bij onze Hubo’s hebben we behoorlijk wat mensen lopen op maatwerk, maar de aanwas was mager. Alleen met zzp’ers werken willen we niet, we willen echt mensen die helemaal HUBO zijn. En dus gaan we het zelf doen. We zijn nu een volledig eigen opleiding aan het schrijven. Een in-company training. Met eigen leraren voor Engels, wiskunde, alle regulieren vakken, plus vakinhoudelijke modules. Leerlingen gaan straks vier dagen binnen een Hubo bedrijf werken en één dag naar school. Dezelfde faciliteiten als wanneer je een ROC-opleiding doet, maar dan volledig vanuit Hubo.”
De opleiding begint ondertussen echt vorm te krijgen. Twaalf leerlingen zijn er minimaal nodig om van start te gaan. Planning was het nieuwe schooljaar (augustus 2020) te beginnen, maar corona gooit hier wat roet in het eten. Omdat Hubo niet wil wachten tot augustus 2021, is het nieuwe plan de eerste lichting halverwege het studiejaar te beginnen, in januari 2021.

Hoe de Hubo-opleiding gaat heten, moeten ze bij DGN nog definitief bedenken. “In elk geval liefst Nederlands, daar gaan we een dezer dagen een ei over leggen. We zijn tot nu toe volop bezig geweest met overheidssubsidie aanvragen, docenten en leerlingen werven, dat soort dingen. Het marketingsausje eroverheen is de volgende stap.” Wordt vervolgd dus.

De MBO-opleiding is niet het enige waar ze bij Hubo, ook in quarantainetijd, druk mee zijn. “Daarnaast zijn we natuurlijk bezig ons stadswinkelconcept concreet uit te rollen. We hebben allerlei interviews op locatie gedaan met consumenten in steden. Om de interesse te peilen, te horen wat de verwachtingen in een stad zijn, waar moet je je specifiek op richten, wat is de absolute must ten opzichte van andere locaties. Inmiddels hebben we twee concrete locaties in beeld. Helaas kan ik nog niet vertellen waar, maar ik mag wel zeggen dat het gaat om twee mooie steden en om goede trafic-locaties in de stad.”

Lifeline in coronatijd
Fullfocus is er ook voor de Hubo webshop. “In deze tijd een life-line naar de consument”, aldus Angela. “Zeker omdat we niet wisten of we wel of niet open konden blijven, hebben we direct extra gas gegeven op onze webshop. We hebben er daarbij echt voor gekozen om ook de online winkel echt lokaal in te richten. Elke winkel heeft z’n eigen checkout, je koopt dus echt bij een specifieke winkel, niet via het hoofdkantoor. Ook de Hubo webshop moet versterkend zijn voor de lokale ondernemers. De consument kan via de site ook contact leggen met een ondernemer, of spullen thuis laten bezorgen. We doen alles vanuit de Hubo-filosofie.”

Nieuw winkelbeeld
Van verveling in coronatijd is bij Hubo absoluut geen sprake, dat is duidelijk. Ook voor formule Decorette gaat alles vol gas door. Van Dongen vertelt: “Begin april is onze nieuwe site de lucht ingegaan. De volgende stap is dat we hier de webshop gaan toevoegen, die willen we voor de zomer actief hebben. Daarnaast zijn we druk met de nieuwe look & feel voor het Decorette magazine en alle andere marketinguitingen. We gaan naar een heel nieuw winkelbeeld. De bedoeling is dat we dit najaar de eerste winkel in de nieuwe look en feel hebben omgebouwd, maar door de huidige situatie is het natuurlijk even afwachten of dat gaat lukken. Bij zo’n proces is het belangrijk elkaar fysiek te zien, echt met elkaar om tafel te zitten, we willen de ondernemers overal bij betrekken. Misschien dat we daarom nu wat extra tijd nodig hebben.”

Tegen de stroom in
Maar zelfs als het wat langer dan gepland duurt, de nieuwe Decorette plannen staan als een huis. “Het belangrijkste gaat zijn dat we volledig inspelen op de nieuwe consument. Wat we nu al een beetje doen, is het product ondergeschikt maken aan de diensten en het totaalaanbod. Straks worden dingen nog visueler. Gaan we consumenten bijvoorbeeld in het tekentraject met VR laten zien hoe het er thuis uitziet, er komt nog meer tijd voor de momenten in de winkel.” Meer aandacht voor de adviesfunctie dus en minder productfocus. “Het oude Decorette interieur is destijds in crisistijd met minimale middelen omgepakt. Nu we weer wat vet op de botten hebben, gaan we echt knallen met een totaal nieuw winkelbeeld. Hopelijk verdwijnt dat vet op de botten niet door deze coronacrisis. Dit hadden we natuurlijk niet voorzien, maar we gaan full focus door.” Bovendien, vervolgt Angela: “Wij zijn altijd wel van tegen de stroom in investeren, dan ben je klaar als het los komt. De afgelopen drie jaar hebben we met dubbele cijfers afgesloten, een enorm mooie groeilijn. Ook dit eerste kwartaal zien we weer dubbele cijfers. Het leek allemaal heel goed te gaan. Nu is het afwachten of we dat vast kunnen houden. Achter de schermen gaan we in elk geval volop verder met de ontwikkelingen. We pakken door en daar staan alle ondernemers ook helemaal achter.”

Homed breidt uit
Hetzelfde geldt voor de stap met Homed naar Duitsland. Hierover is de formule momenteel serieus in gesprek met een master franchisepartij daar. “Een fabrikant die Homed Duitsland zo interessant vindt, dat hij de formule daar wil uitrollen en in fase 2 wellicht ook in Zwitserland en Oostenrijk. Wij maken en bedenken alles vanuit Nederland, maar de franchisers, de winkels en de uitrol nemen zij voor hun rekening. Op die manier kunnen we met Homed in Duitsland een vliegende start maken.” Op een haar na is alles in kannen en kruiken voor de Duitse uitrol van Homed. Nu nog afwachten wanneer de coronacrisis definitief de geschiedenisboeken in kan. “Zodra Duitsland weer ‘open’ gaat, kan de acquisitie ingezet worden. Onze prognose is in 2020 een eerste pilot winkel te openen, in 2021 door met 5 vestigingen en dan richting de 40 in een paar jaar.”

Ook in Nederland wordt Homed, dat nu twee vestigingen in ons land heeft, later dit jaar uitgebreid. “Dit najaar komen er sowieso twee winkels bij. Rond de zomer willen we gaan bouwen.”

Er zit enorm veel in de pijplijn, dat is helder. “Vlak voor de coronacrisis hadden we nog een heisessie waarbij we tegen elkaar zeiden: we kunnen niet alles, we moeten keuzes maken. Waar koersen we nu op en wat moet even wachten. Maar alles wat ik nu heb verteld, dat staat volledig overeind. We hoeven ons bij DGN voorlopig dus zeker niet te vervelen.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - april | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?