Extreem uitdagende tijden
 
Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland: “Het zijn extreem uitdagende tijden en veel bedrijven worden hard geraakt door het coronavirus. Dit brengt enorme onzekerheid met zich mee. Veel ondernemers vragen zich af of ze de aflossingsverplichtingen van hun financiering kunnen uitstellen. En of ze een beroep kunnen doen op verschillende regelingen. Het coronavirus treft de non-food retail fors en er is sprake van sterk verminderde vraag. Openblijven of dichtgaan is voor veel ondernemers een hele moeilijke keus. Slechts een beperkt deel van verkoop verschuift van de winkelvloer naar onlinekanalen. En slechts een deel van de verloren omzet zal later in het jaar worden ingehaald. Naast retail is de horeca enorm getroffen door de gedwongen sluitingen. Dat heeft impact op winkelgebieden waar het minder leuk wordt. Winkels vormen samen met horeca het hart van de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van binnensteden en kernen; die belangrijke sociale functie en de aantrekkingskracht komen onder druk. Die effecten zullen het duidelijkst zijn in de (middel)grote steden. Enig lichtpunt voor de ondernemer is dat daar op termijn ook een verdere daling van de huren te verwachten is. De effecten van een enorme vraaguitval in fysieke winkels zijn nu vooral te zien in fashion, sport en schoenen. Nu gaan de omzetten in doe-het-zelf, tuin en elektronica nog prima, maar dit zou tijdelijk kunnen zijn. Veel supermarkten plussen mede door de verschuiving van de vraag van horeca naar retail.
Woninginrichters en meubelzaken moeten, vanuit de vaak grote uitgaven, rekening houden met hun conjunctuurgevoeligheid. En niet alleen de binnensteden in historische centra maar ook de buitensteden (waar met name meubelboulevards gevestigd zijn) zullen het moeilijker gaan krijgen. Als deze moeilijke en onwerkelijke periode achter de rug is zullen consumenten fysieke winkels en de horeca weer oprecht gaan waarderen. De mens is nu eenmaal een sociaal wezen en heeft er behoefte aan om ideeën en gevoelens te delen. De consument wil niet de hele dag eenzaam achter de computer zitten, maar gaat er ook graag op uit om vermaakt te worden. Winkels en horeca kunnen voorzien in de behoefte van mensen aan ontmoetingsplaatsen, sociale interactie en gedenkwaardige ervaringen. Maar dat gaat nog wel even duren...”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Financiën, Adviezen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties