Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Kleur breekt door via de waskom
 
Trends in badmeubelen
De aanschaf van een badmeubel zit duidelijk in de ‘mindset’ van de Nederlandse consument. Er wordt daarom intensief geëxperimenteerd met nieuwe modellen, kleuren en materialen. Naast wit en zwart (onder meer in frames) komt kleur als trend naar voren; met name bij de waskommen. Verder zijn functionaliteit, maatwerk, industrial look en ‘modulair’ van belang.
 
In de afgelopen jaren besloot een derde van consumenten die bezig zijn met het (her)inrichten van hun badkamer, om daarbij in ieder geval ook een nieuw badmeubel aan te schaffen. In een jaarlijks onderzoek van Qudata Markt & Trendanalyses gaf van de ruim 1.000 ondervraagde badkamerconsumenten in 2017 31,4 procent aan een nieuw badmeubel te kopen, in 2018 33,1 procent en vorig jaar 31,7 procent. Het gaat daarbij om een compleet badmeubel en niet alleen om een wastafel of waskom. Van hen wilde 35 procent daarvoor maximaal 500 euro uitgeven; 23,8 procent gaf een bedrag aan tussen 500 en 1.000 euro; 12,4 procent noemde een bedrag tussen 1.000 en 2.500 euro en 3,3 procent was bereid een hoger bedrag hiervoor uit te geven. Een kwart wist (nog) geen bedrag te noemen. De aanschaf van een badmeubel zit dus duidelijk in de ‘mindset’ van de Nederlandse consument.

Kleuren
Het biedt daarmee volop mogelijkheden voor het verkoopgesprek in de badkamershowroom en ook voor productontwikkeling door de producenten. Er kan intensief worden gewerkt aan nieuwe modellen, kleuren en materialen. Dat was al te zien tijdens de ISH van afgelopen jaar in Frankfurt (D), waarin uitbundig werd geëxperimenteerd met kleuren: ‘Pop up my bathroom’. Helaas kon, door het cancelen van de SHK in Essen (D), deze trend niet opnieuw worden bevestigd. Opvallend is echter, dat deze kleuren momenteel met name hun doorbraak maken bij de waskommen binnen die badmeubelen.

Waskommen
“In de huidige badkamer trends zijn kleuren niet meer weg te denken”, bevestigt het merk Bette. “We zien zwart al enige jaren als trendkleur, maar ook de metallic trend is overgewaaid naar de badkamer. Het glossy goud, champagne koper en stoere brons zorgen voor een stijlvolle en extraverte look. Kleur is dus helemaal hot!” Sven Rensinghoff, marketing manager bij Bette: “De pioneer van de kleuren-theorie bij de kunststroming Bauhaus was Johannes Itten, die niet alleen intens gebruik maakte van verschillend vormen en kleuren, maar hiermee ook experimenteerde. Voor Bette was hij onze inspirator en rolmodel. Het hoeven niet altijd opvallende kleuren te zijn, maar ook tijdloze en discrete kleuren zijn veel gevraagd. Met ons grootschalige kleurenpalet voldoen wij aan ieders wens. Dat blijkt ook uit de cijfers, want 40 procent van onze klanten kiest voor kleur.”
Als belangrijk voorbeeld geeft Bette de gekleurde waskommen. “Deze zijn een eye-catcher in de badkamer en maken creatieve en intrigerende architectuur mogelijk. Met de ronde BetteCraft waskommen in lichtgevend groen of in een zachte schaduw van blauw, zet men deze midden in de spotlight. Zo ook de glinsterende effectkleur Midnight Black. Deze kleur brengt ‘glamour en magie’ in de badkamer en zorgt voor een luxueuze beleving. En de effectkleur Forest verandert van kleur, afhankelijk van de lichtinval en zo verschillende ‘in the mood sferen’ creëert.
Eelke Keersemaker van Sanimex Design wijst op het merk Horganica met haar onderscheidende meubelopstellingen. “Je kan kiezen voor een wastafel in combinatie met diverse houtsoorten of voor een wastafel gecombineerd met staal.” Ook voor dit merk geldt: “Het leuke is dat er ook een enorm grote kleurkeuze is voor de keramische kommen.”
H&R Badmeubelen introduceerde onlangs haar waskom Note: “Een ronde keramische waskom, leverbaar in maar liefst zeven moderne kleuren.” Recent zijn hier bijpassende click-wastes aan toegevoegd, voor perfecte match.
LoooX breidt haar Sink Collection uit met diverse mini waskommen, als oplossing voor kleinere ruimtes zoals toiletten. De Ceramic Small serie bestaat uit verschillende kleuren, waaronder glanzend wit. De Ceramic Raw Small -ruw keramiek- is leverbaar in Black, Rust, DarkGrey en Light Grey; en ook in terrazzo-look.

Badmeubel-tinten
Nieuwe tinten zijn echter niet alleen als studie-object te zien op vakbeurzen en in de genoemde waskommen. Ze maakten immers ook de overstap van de concrete badmeubel-wereld. Zo laat Detremmerie niet minder dan acht nieuwe tinten zien in haar nieuwe No Limit Round en Deluxe programma’s. De producent zegt hierover: “Zoals de naam al suggereert, benadrukt No Limit Round dat de ronde en organische meubels momenteel in trend zijn en dat nog een tijdje zullen blijven. De D-vormige wastafels en onderbouwkasten wijken af van het hoekige en maken alles zachter. Deze stijlvolle ontwerpen zijn te verkrijgen in verschillende kleuren. Zo kan je kiezen uit acht mat gelakte kleuren van zwart tot wit en van cappuccino tot grijs, groen en rose.” En over NoLimit Deluxe: “De mat gelakte kasten zijn in verstek afgewerkt en stralen elegantie en vakmanschap uit. Ook hier is er weer keuze uit de acht kleuren. Alles wordt tot in de details afgewerkt voor een verfijnde, luxueuze ‘look’.” Daarnaast werd het No Limit programma van Detremmerie uitgebreid met vier nieuwe kleuren: Cafe Noir, Greige Oak, Vintage Oak en Wallnut.

Stoere houtkleuren
Thebalux presenteert diverse nieuwe kleuren in haar serie Taste: “Taste is leverbaar in 15 stoere houtkleuren en in twee echte houtfineer decoren, ook kan men kiezen voor handgemaakte leemfronten in een bijzonder mooie grijstint met grove structuur, een kleur die prima matcht met de betonnen afdekbladen en opzetkommen in beton, solid surface of keramiek. Taste badmeubelen hebben een push-to open ladensysteem, hierdoor ziet u geen grepen of greeplijsten en krijgt het meubel een rustige, strakke en moderne uitstraling.”
Zoals we reeds aangeven: in de badkamer zijn kleuren niet meer weg te denken. Dat blijkt ook uit de trends die Dekker Zevenhuizen voor dit jaar heeft vastgesteld, samen met trendforecaster Monique van der Reijden. Deze werden vervolgens vertaald naar badkamerproducten. Bij het programma Eternal Rocks -met als centrale kenmerken soberheid, geometrie en duurzaamheid- worden beton, hout, marmer en steen gecombineerd; met daarbij als accentkleuren terra en blauw. Bij Soft Reflections -gekenmerkt door high-tech, nude en pastels- worden glas, marmer, rvs en chromen of metallic accessoires gecombineerd met accenten van neon of iriserende kleuren.

Functionaliteit
Een badmeubel-concept is meer dan alleen het plaatsen van een designmeubel. “Het plannen ervan moet dan ook zorgvuldig gebeuren, om aan alle wensen te voldoen op zowel esthetisch als functioneel gebied”, benadrukt Geberit. Het bedrijf introduceerde daarom het Geberit ONE concept. “Dit nieuwe badkamerconcept gaat een stap verder door minimalistisch design voor de wand te laten samensmelten met beproefde techniek achter de wand. Het resultaat is een intelligent ruimteconcept met een luxe uitstraling en uitgekiende functionaliteit, dat talrijke voordelen biedt bij de planning en installatie. Alles wat niet per se voor de wand nodig is, verdwijnt onzichtbaar achter de voorwand. Hierdoor krijgt de badkamer meer ruimte en kan deze eenvoudiger worden schoongemaakt. Installateurs profiteren bovendien van een eenvoudige planning en installatievoordelen.”
Wat de wastafel en het meubel uit deze serie betreft: de ONE wastafel heeft een strakke geometrische vormgeving, met -dankzij de smalle randen- een lichte en slanke uitstraling. De wastafel is in vier formaten verkrijgbaar als vrij hangend model of in combinatie met een onderkast. Met een spiegelkast en een onderkast creëert ONE veel opbergruimte. Doordat er in de onderkast geen uitsparing voor de sifon nodig is, kunnen beide lades volledig worden gebruikt.

Industrial look
Een trend die overal zichtbaar is binnen de badmeubelen is de ‘industrial look’ met haar kenmerkende zwarte frames. Deze trend zet overal door, bij diverse merken.
H&R Badmeubelen: “We hebben extra opties toegevoegd aan onze badmeubelserie Amador, zodat men een badmeubel een industriële uitstraling kan geven. Zo kunnen nu zwart matte grepen worden bijbesteld, en kan men kiezen voor onze keramische wastafel Djazz in zwart mat.”
Het gaat inmiddels niet meer alleen om zwarte frames, zo geeft bijvoorbeeld Riho aan: “Mat wit wordt ook doorgevoerd in onze modulaire Livit badmeubelserie. Wit is vaak wat vriendelijker dan de meer aandachttrekkende zwarte frames.”

Modulair
Naast maatwerk badmeubelen, waaraan we in 2019 uitgebreid aandacht hebben besteed, is ‘modulair’ een item dat steeds vaker genoemd wordt. “Door het ‘module principe’ is een collectie gemakkelijk uit te breiden door aan- of bij te bouwen”, legt Riho uit. Het Livit programma van deze leverancier is hier een voorbeeld van. “Livit is onze modulaire badmeubel-collectie. De collectie bestaat uit wastafels, kasten en open frames. Uiteenlopende decors kunnen zeer verschillende sferen oproepen of benadrukken in de badkamer. Van industrieel tot luxueus, van jong en dynamisch tot rust of klassiek gezellig. Daarbij is Livit makkelijk te combineren met niet merk gebonden trendy accessoires en kranen.” Dit jaar is deze collectie van Riho uitgebreid met nieuwe wastafels (zoals de Stone Top) en waskommen (waaronder de kunststof Slate waskommen in zwart en wit), nieuwe modules, vier nieuwe kleuren en witte accessoires.
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2020 - april | Pagina(s) 22
Categorie: Badmeubelen
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?