Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Amazon dwingt retail in actie te komen
 
Geen zorgen, wel scherp blijven
Op 10 maart was het zover: de start van Amazon in Nederland is een feit. Dat dat moment een keer zou komen was al jaren bekend en nu is het dan echt zo ver. Internetreus Amazon is de grootste webwinkel ter wereld. Dagelijks stuurt het bedrijf miljoenen pakketjes de wereld. Waar de Nederlandse markt tot voor kort werd bediend vanuit de Duitse webwinkel, heeft ons land vanaf nu dus een eigen webshop.
 
Een blik op deze webshop laat zien dat het assortiment enigszins vergelijkbaar is met dat van bijvoorbeeld Bol.com, die onlangs ook kleding aan zijn productgamma toevoegde. Boeken, elektronica, wonen, kleding, klussen. De jaaromzet van Amazon ligt op zo’n 250 miljard euro. Die van Bol.com, momenteel de grootste webwinkel van ons land, steeg afgelopen jaar met bijna 30 procent naar 2,8 miljard euro. De bestuursvoorzitter van Ahold-Delhaize, sinds 2020 eigenaar van de webwinkel, twijfelt er niet aan dat de groei van Bol.com ondanks de komst van nieuwe concurrentie doorzet. Bestuursvoorzitter Frans Muller liet onlangs aan NOS Nieuws weten: "Bol.com is heel belangrijk voor ons. We willen doorgroeien naar een online omzet van 7 miljard euro en daar is de webwinkel heel belangrijk in." Volgens hem maakt de komst van Amazon daar weinig verschil in. "Ze bedienen Nederland al vanuit de Duitse markt. Het is geen nieuw fenomeen." Toch lijkt de webwinkel zich voor te bereiden op de komst van nieuwe concurrenten. De winkel is onlangs begonnen met de verkoop van kleding. Tarieven voor partijen die via de winkel spullen verkopen worden verlaagd. Bijna de helft van de omzet van de webwinkel komt inmiddels van aanbieders die hun spullen verkopen via Bol.com. Hoe groot de impact van de Amerikaanse gigant gaat zijn op de Nederlandse markt, zal in de loop van dit jaar ongetwijfeld duidelijk worden. Dát het voelbaar gaat zijn lijkt onvermijdelijk. Toch lijkt de retail in ons land zich nog geen ernstige zorgen te maken. Wij vroegen ondernemers vanuit diverse branches naar hun verwachtingen, waarbij de reactie vooralsnog lijkt te zijn: uitgaan van eigen kracht. En specialisme, maatwerk en advies moeten het onderscheid maken.

Rabobank
Onze columnist Jos Voss, sectorspecialist Retail bij de Rabobank is duidelijk in zijn visie op de komst van Amazon: "Wij denken dat de verdere groei van Amazon de Nederlandse retailsector in zijn geheel (online en offline) dwingt om versneld in actie te komen. Wij maken ons steeds meer zorgen over het geringe en trage verandervermogen van de Nederlandse retailsector en als Amazon dit verandervermogen en de benodigde digitalisering versnelt en verbetert, dan is dat een positief effect. Echter, er zijn er ook negatieve effecten. Fysieke winkels vormen samen met horeca het hart van de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van binnensteden. Winkels voorzien in de behoefte van mensen aan ontmoetingsplaatsen, sociale interactie en gedenkwaardige ervaringen. Winkels concurreren niet meer op lokale distributie van artikelen maar om de schaarse tijd van consumenten. Het kloppende hart van iedere stad of dorp wordt geraakt door een verdere shift naar online en de bijbehorende druk op prijzen en marges. Steeds minder steden zijn relevant genoeg om consumenten te verleiden hun vrije tijd te besteden aan funshoppen. Ondernemers moeten excelleren in de executie en slim digitaliseren. Een goede website is voor iedereen die interactie heeft met consumenten de minimale eerste stap in een online strategie die zich kan ontwikkelen van informeren naar interactie naar verkopen naar verbinden. Vind- en zichtbaarheid via de mobiele telefoon is cruciaal. Service en beleving blijven de belangrijkste wapens van fysieke winkels. Gebruik internet om mensen naar de winkel te halen. Zorg ervoor dat het hartstikke leuk is in je winkel- en ook in het omliggende winkelgebied waarin goed wordt samengewerkt. Gebruik het contactmoment met de klant om kassabonnen zo lang mogelijk te maken. Als je bezoekers hebt moet je daar met veel energie en een obsessieve focus op de klant mee aan de slag. Klanten eenzaam laten rondwandelen is geen strategie. En gebruik klant- en transactiedata over koopgedrag, smaakvoorkeuren, voorraad en marge waardoor je op basis van data en digitalisering van je bedrijf nog beter kan inspelen op de toekomst en intensieve interactie kan creëren met de eigen ‘local social community’."

123apparatuur
Max Genevace van 123apparatuur, uit de keukenbranche, ziet het positief: “Nieuwe toetreders zijn ook goed om zelf scherp te blijven en op zoek te gaan naar waar je echt goed in bent. Amazon zal geen extra omzet brengen en zal ook onze markt gaan opschudden. Wij zijn gespecialiseerd op inbouwapparatuur zowel voor B2C als voor B2B en daar is natuurlijk de prijs, waar Amazon ook sterk in is belangrijk, maar wat nog belangrijker is zijn de specifieke kenmerken van de apparatuur. Past het in je keuken qua maatvoering, kloppen de zichtlijnen, is het de juiste serie of zelfs kleur. Dat is voor veel concurrenten in de huidige markt ook al een groot probleem waardoor retourorders aan de orde van de dag zijn en daardoor de kosten uit de pas lopen. Amazon brengt voor een aantal merken natuurlijk buitenlandse aanbieders met zich mee, waardoor beschermde lijnen zoals AEG Horizon, Siemens Studioline, Bosch Accentline etc. wellicht niet meer zo beschermd zijn als dat ze waren. Dit is voor de inbouwmarkt wel een lastig thema. Wij zijn er van overtuigd dat wij onze plek behouden door het specialisme wat wij hebben, de kennis van de inbouwmarkt en onze bereikbare verkoopafdeling. Dus voor nu geen zorgen. Wel veel nieuwsgierigheid hoe spelers als Bol, BCC, Coolblue en MediaMarkt dit gaan pareren. Die hebben geen echt specialisme en worden in veel categorieën geraakt door het gemakkelijk prijsvergelijken.”

Keuken & Interieur Online
Ook Daniëlle Korsten van Keuken & Interieur Online ziet de komst van Amazon naar Nederland voorlopig niet als probleem. “Vooralsnog maak ik me geen zorgen, aangezien ik op een andere nieuwe manier werk binnen de keukenbusiness. Ondanks dat ik een online keukenstudio heb, ben ik zeer nauw betrokken bij mijn klanten. De aanpak is alleen iets anders dan bij een fysieke keukenshowroom. Mijn werkwijze is sneller en naar de tijd van nu maar toch met een persoonlijke aanpak. Naar wens kom ik bij de klant op locatie, zowel bij de consument als bij de vastgoedleverancier; ik stel me voor, laat de materialen zien waar ik mee werk, maak een ontwerp en ook bij uitleveren ben ik nauw betrokken. Dit wordt zeer gewaardeerd. Het aanbod van Amazon is nu niet meer dan dat er al wordt aangeboden via andere kanalen. Ruimte voor vernieuwing moet er zijn, het is dan belangrijk dat ondernemers zoals ik doorgaan met waar we goed in zijn, goed product, productkennis, aandacht en de juiste service verlenen.
Ik maak me dan ook geen zorgen om de komst van Amazon, maar uiteraard hou ik het scherp in de gaten.”

DGN Retail
Vooral doen waar je zelf goed in bent en daarin het onderscheid maken, zo klinkt het. Dit geldt ook voor DGN Retail -uit de DHZ-branche- die uit mond van a.i. interim manager Karin Wilms reageert: “De toetreding van Amazon tot de Nederlandse markt gaat impact hebben op de DHZ-branche en naar onze verwachting met name in de gereedschap categorie. Dat effect is niet veel anders dan toen een aantal jaren geleden bol.com haar opwachting maakte met DHZ-artikelen. De DGN formules Hubo en Multimate zullen naar verwachting minder beïnvloed worden, omdat wij een sterke, lokale aanwezigheid en adviesfunctie hebben. Onze webshop is een verlengstuk van de winkel: de consument komt naar zijn of haar lokale Hubo vestiging voor producten mét advies. We richten ons niet alleen op het DHZ assortiment, maar zijn vooral ook sterk in meten, maken en monteren aan huis. Voor maatwerk kasten, deuren, zonwering en raamdecoratie kan de consument bij Amazon niet terecht: elke Hubo ondernemer is zelf vakman of heeft iemand in dienst die dergelijke maatwerk klussen en adviezen uitvoert.”

Praxis
Ook Praxis werd gevraagd naar een reactie, maar daar houden ze het vooral bij zichzelf, zonder inhoudelijk echt te reageren. “Praxis heeft 193 winkels die sinds vele jaren voorzien in de lokale behoeften in doe-het-zelf artikelen. Praxis weet met de inzet van zijn medewerkers dagelijks het verschil te maken. Wij volgen onze eigen strategie en hebben intussen kennis genomen van de komst van Amazon naar Nederland. Verder gaan wij hier inhoudelijk niet op in.”
Bram Mutsaers, directeur/eigenaar van online gereedschappenwinkel HBL Online, zegt het volgende: “Ik denk dat je in eerste instantie van Amazon hetzelfde moet verwachten als van bol.com. Wellicht dat de prijzen iets lager zullen zijn op gebied van bijvoorbeeld Bosch groen of Makita gereedschap, maar verder verwacht ik bij de lancering geen hele gekke dingen.”

Hornbach
Ook bij Hornbach gaan ze er vanuit dat de formule sterk genoeg staat om zich niet druk te hoeven maken om de komst van Amazon. “De basis voor de succesvolle Hornbach-formule zijn de vijf kernwaarden: laagste-prijs-garantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment en grote voorraden. Fysieke vestigingen zijn wat ons betreft essentieel. Daar komt de doelgroep samen en ervaren consumenten de complete beleving rond het merk. Afgelopen jaren heeft Hornbach dubbele groeicijfers laten zien en presteert daarmee beter dan de Nederlandse DHZ-branche. Ook online gaat het Hornbach in Nederland voor de wind. De online-omzet in ons land is in twee jaar tijd bijna verdubbeld. Om het aantal webshop-bestellingen verder te kunnen laten groeien en de orders te verwerken met het serviceniveau dat Nederlandse consumenten gewend zijn, opent Hornbach Nederland een distributiecentrum in Eindhoven. Consumenten verwachten ons volledige assortiment van 120.000 artikelen, waaronder groot plaatmateriaal en zware producten zoals mortel, online te kunnen bestellen. En levering natuurlijk binnen 24 uur. Als Beste Bouwmarkt van Nederland en winnaar Webshop Award Bouwmarkten willen we ook online de beste zijn. Onze klanten kunnen dus online shoppen, producten thuis laten bezorgen en in de vestiging waar we ook deskundig advies en een goede service bieden. Kortom, wij gaan uit van onze eigen kracht.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - maart | Pagina(s) 16
Categorie: Marketing, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken