Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
De duurzame do’s van Luxaflex
 
Collectief dagelijks mee bezig
Denken over duurzaamheid is één, het vervolgens ook praktiseren is een stuk lastiger. Bij Luxaflex, het premium merk van moeder Hunter Douglas, is duurzaamheid diep in de genen verankerd geraakt. “We hebben een duurzaamheidsvisie ontwikkeld en alles dat bij Luxaflex wordt gedaan en ontwikkeld past binnen deze visie,” vertelt Wouter Beck, director greentech.
 
De duurzaamheidsvisie van Luxaflex is eenvoudig samen te vatten. Om te beginnen: houd bij het ontwerpen van producten al rekening met de keuze van materialen die gezond zijn en aan het eind van hun gebruikscyclus maximaal kunnen worden hergebruikt of gerecycled. Beck: “We hebben daarvoor de Cradle to Cradle-filosofie als uitgangspunt genomen.” Ontwerp daarnaast producten die het comfort van gebruikers verhogen en tevens leiden tot een afname van het energiegebruik. Duette is hiervan een mooi voorbeeld. Zorg in het totale proces van bron tot eindgebruiker ook voor een zo gering mogelijke milieu-impact. Luxaflex hecht binnen deze visie eveneens veel waarde aan de maatschappelijke kant. Dit uit zich onder meer in het zorgdragen voor goede arbeidsomstandigheden, zowel in het eigen bedrijf als in de toeleveringsketen en het ondersteunen van goede doelen.

Cradle to Cradle
Een van de paradepaardjes van Luxaflex is nog altijd de aluminium horizontale jaloezie. “Het kost veel energie om aluminium te produceren,” aldus Beck. “We waren er dan ook al vroeg van doordrongen dat hergebruik van dit materiaal verstandig was. Inmiddels bestaan onze horizontale jaloezieën voor 98 tot 99% uit gerecycled aluminium. Sinds ruim twee jaar dragen deze jaloezieën ook het Cradle to Cradle Certified Bronze-certificaat. Dat betekent dat ook de andere grondstoffen die nodig zijn om het complete raamproduct te maken, denk bijvoorbeeld aan plastic en staal, scherp tegen het licht zijn gehouden. We weten precies de samenstelling en weten daarom ook dat ze niet schadelijk én bovendien recyclebaar zijn. Als we nu nieuwe producten ontwikkelen, doen we dat tegen de achtergrond van onze duurzaamheidsvisie. Het is de enige manier waarop duurzaamheid in een bedrijf kan beklijven: je moet er collectief dagelijks mee bezig zijn.”

Spelen met licht en warmte
De overheid stelt steeds strengere eisen aan het energiegebruik van nieuwe en gerenoveerde gebouwen, zowel voor de particuliere als zakelijke markt. Per 1 januari 2021 wordt de BENG-regelgeving van kracht: Bijna Energieneutrale Gebouwen. Wouter Beck: “Nieuwe gebouwen zijn zeer goed geïsoleerd, waardoor de warmte die je opwekt binnen blijft. Niet alleen door klimaatverandering, maar zeker ook door isolatie en luchtdichtheid, wordt koeling steeds belangrijker. Je kunt natuurlijk actieve koeling toepassen, maar beter is het om jezelf eerst af te vragen hoe je de warmte van buiten, met name in de zomer, buitenshuis kunt houden. Luxaflex heeft een aantal zonweringsproducten in haar collectie die daar erg effectief in zijn. Zonwering kan een grote invloed hebben op de energiebehoefte voor het koelen van gebouwen en telt daarom mee in de nieuwe BENG-regelgeving.”
Met screens voor buiten kan de warmtetoetreding tot 12% worden beperkt, met buitenjaloezieën kan die zelfs afnemen tot 5%, waarmee dit type zonwering de hoogste waardering heeft van alle buitentoepassingen binnen BENG. “Deze Luxaflex-producten leveren zo een belangrijke bijdrage aan het voldoen aan de nieuwe normen voor nieuwbouw. Ook bestaande panden en huizen kunnen worden voorzien van screens of jaloezieën om de zon te weren en daarmee het binnenklimaat te beheersen. Dat is positief voor de energierekening en zeker ook voor het welzijn en de gezondheid van de mensen die er werken of wonen. Goede voorlichting aan eindgebruikers is belangrijk en hierin kunnen de Luxaflex-dealers een belangrijke rol spelen. Er liggen in de nabije toekomst dus zeker extra verkoopkansen als het om buitenzonwering gaat.”

Nieuwe projecten
Luxaflex is betrokken bij The Green Village (Delft). Hier wordt een pand voor bijeenkomsten gebouwd waarvan de gevels volledig uit glas bestaan. “Wij hebben daar buitenjaloezieën voor ontwikkeld met geautomatiseerde lamellen die het mogelijk maken om een grote reductie te realiseren van warmtetoetreding in het gebouw. Uiteindelijk willen we toe naar een systeem, ook voor de consumentenmarkt, dat rustig en dynamisch is, zoals een zonnebloem die in de loop van de dag langzaam meedraait met de zon. Je wilt namelijk niet dat mensen zich storen aan zonwering die de hele tijd reageert op ieder wolkje voor de zon,” zegt Beck.

Tot slot kort iets over Sea-Tex, een zonweringsweefsel dat grotendeels gemaakt wordt van op stranden aangespoeld plastic. Sea-Tex is een product waarin de ontwerpfilosofie van Luxaflex volledig samenkomt en dat het Cradle to Cradle Certified Bronze-certificaat draagt. Luxaflex levert ook rolgordijn hardware die op dezelfde manier gecertificeerd is, iets wat uniek is in de branche. “De volgende fase waar we naartoe willen, is dat we onze producten uit de markt terugkrijgen en van het materiaal weer nieuwe producten maken. Daarvoor zullen we nog de nodige drempels moeten nemen. Maar de ambitie is er,” besluit Wouter Beck.
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - maart | Pagina(s) 18
Categorie: Zonwering, Isolatie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?