“Proberen de positiviteit erin te houden”
 
Update coronavirus
“Ineens zitten we met z’n allen in een andere realiteit en begint langzaamaan steeds meer door te dringen hoe serieus het is.” Aan het woord: Frank van der Linden, directeur Ambiance. Het hoofdkantoor van de organisatie heeft zich ondertussen verplaatst naar de keukentafels en werkplekken thuis. Vanuit Franks thuiskantoor vertelt hij: “Er is dagelijks contact met elkaar. We proberen de positiviteit erin te houden.”
 
Meteen na het afkondigen van de eerste maatregelen vorige week maandag, werden ook bij Ambiance heldere afspraken gemaakt. “De protocollen zijn meteen met alle ondernemers gedeeld en op onze website geplaatst. Hoe ga je om met klanten, monteurs, met elkaar... Dagelijks doen we een nieuwsbrief uit met een update. Maar ook met praktische tips en adviezen. Zeker in een tijd als deze is de samenwerking binnen de organisatie enorm prettig. Als collectief is ons elastiek wat dikker. Het is een periode waarin het samenwerken wordt uitvergroot. Dat voelt goed.”

Alle showrooms van Ambiance Zonwering zijn vooralsnog open, op twee na. “Ambiance Sunreflex heeft vorige besloten de deuren te sluiten, maar is nog wel op afspraak open voor klanten. Hetzelfde geldt voor Ambiance in Nijmegen, waar ze te maken hebben met een probleem in de bezetting, maar waar klanten ook gewoon op afspraak kunnen komen. Verder is iedereen gewoon open. En gaat het ook nog oké. Er komen nog altijd klanten naar de showrooms en er worden ook nog orders geplaatst. Onze tv-commercial liep deze week volgens planning na 3 weken zendtijd af. We merken dat ook dat leads oplevert, zeker nu heel fijn. Mensen hebben nu ook tijd om dingen te regelen en het plaatsen kan voorlopig nog gewoon door. Hier en daar zijn wel projecten afgezegd, bijvoorbeeld bij verzorgingstehuizen. Logisch natuurlijk. Maar op andere plekken, zoals projecten bij scholen, is het juist weer makkelijker, omdat daar nu niemand is. Van de particuliere klanten is er maar een enkeling die zegt; we laten het liever later monteren. Eigenlijk loopt dat ook gewoon door. Met gepaste maatregelen natuurlijk. We blijven op afstand, maken daar met klanten heldere afspraken over. Met dit mooie weer vinden mensen het toch fijn als hun screen hangt.” Bovendien, vervolgt Van der Linden: “Het is belangrijk de liquiditeit op peil te houden. Dat gaat nog goed. We hebben onze ondernemers wel direct geadviseerd: vraag werktijdverkorting aan, vraag uitstel voor de omzetbelasting. Maak daar gebruik van. Je hebt je liquiditeit mogelijk hard nodig de komende tijd.”

Beeldbellen en kansen
De zon schijnt, het seizoen voor zonwering barst los. “Het is het begin van het mooiste seizoen voor onze branche. Ondertussen kunnen de meeste leveranciers vanuit België niet meer uitleveren, de productie ligt daar stil, uitzonderingen als Renson daargelaten. In Duitsland en ook hier in Nederland gaat het vooralsnog gewoon door. We leven bij de week. Als er nieuwe richtlijnen komen, dan kijken we hoe we daar mee om moeten gaan. Maar ondertussen proberen we de positiviteit erin te houden. We gaan elkaar niet de put in praten. Natuurlijk zijn er zorgen, maar de voornaamste zorg is toch de gezondheid.”

En vanuit die positiviteit bekeken: er zijn ook kansen. “Je ontdekt nieuwe mogelijkheden”, vertelt Frank. “Tot vorige week had ik nog nooit van Microsoft Teams gehoord. Of dat je met Whatsapp ook met een groep kunt videobellen. Je merkt dat ondernemers inventiever en creatiever worden. Een van onze Ambiance-ondernemers vertelde dat hij met een klant beeldbellend door de showroom was gegaan, van alles op die manier had laten zien en zelfs op afstand had verkocht. Dat kan dus ook. Op onze website hebben we nu ook een whatsapp button, niet alleen voor berichtjes maar ook voor beeldbellen. En klanten kunnen offertes aanvragen en private shopping afspraken maken bij een dealer naar keus. Op die manier pakken we deze nieuwe situatie zo goed mogelijk op en bedenken we mogelijkheden voor zolang het duurt. En wie weet wat het ons brengt komende zomer. Veel vakanties zijn geannuleerd, maar mensen krijgen wel vakantiegeld. De omzetten zullen gaan schuiven, maar wie weet, als alle ellende straks achter de rug is, gaan mensen meer investeren in hun huis of tuin, willen ze het vooral thuis weer gezellig maken. Daar kunnen we als branche op anticiperen.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - maart |
Categorie: Retail, Management, Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Wat betekent de corona-crisis voor uw bedrijf?