Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Over insecten, focus en zijn duurzame boodschap
 
Patrick van Loosbroek over 30 jaar Unilux
Het jubileumfeestje hebben ze inmiddels met het hele bedrijf gevierd. Met alle medewerkers, plus aanhang, gingen ze een weekend naar Maastricht met op zaterdag een feestavond. “Dertig jaar is een parel jubileum, wist je dat? Voor ons was het vooral een goed excuus om met al onze mensen iets leuks te gaan doen.” Voor Zonvak Magazine is de verjaardag van de horrenfabrikant reden om met directeur/eigenaar Patrick van Loosbroek terug te kijken op de afgelopen 30 jaar.
 
110 medewerkers heeft Unilux nu in totaal, waaronder een stuk of 15 familieleden. Een zwager, tante, neefje, broer, vrouw, nichtje…. “Ik ben alleen begonnen, de familie is erbij gekomen. Het belangrijkste is dat je tijdens de barbecue in het weekend niet over het werk praat. Dat doen we ook echt niet. Ik kan goed focussen. Op het werk op werk en thuis op thuis.”

Pas 21 was hij toen hij met Unilux begon. Bedenkend of hij wel of niet verder wilde studeren, deed hij montagewerkzaamheden voor een zonweringsbedrijf. “Daar merkte ik dat maatwerk horren nog echt in de kinderschoenen stond. Door de vakhandel werd het nog niet opgepikt. Het was vooral bouwmarkt kwaliteit. Daar zag ik mogelijkheden. Dat klinkt misschien niet heel spannend, maar ik had de ambitie te ondernemen, iets voor mezelf te doen en in maatwerk horren zag ik een kans. Dat is in deze tijd misschien niet meer voor te stellen, maar toen voelde het heel vanzelfsprekend.” Lacht: “En ik kon ook niet zo goed met autoriteit omgaan, dat speelde ook mee.”

Lijn der verwachting
Een 21-jarige die in deze tijd een webshop begint is vrij normaal. Maar 1990 was nog niet het tijdperk van de computer. Geen online business dus voor de startende ondernemer Van Loosbroek, maar een dubbele garagebox met daarin de hoognodige machines, waar hij zelf horren op maat in elkaar zette. “Het duurde niet lang voor ik extra mensen nodig had om aan de vraag te voldoen. De behoefte aan maatwerk horren bleek er inderdaad te zijn. Tot dan kon je alleen maar bouwpakketten krijgen in de bouwmarkt; horren in hoge kwaliteit voor de vakhandel, dat was echt nieuw.” Een vooruitziende blik dus, al ziet hij dat zelf vrij nuchter: “Het was vooral een praktische constatering. Tijdens mijn montagewerk kwam ik bij de mensen thuis om zonwering te monteren en zag al snel dat maatwerk horren daar bij hoorden. Het lag dus in de lijn der verwachting dat het zou aanslaan. En natuurlijk, ik had me kunnen vergissen, maar dat is dus niet het geval geweest.”

Boodschap uitdragen
In de 30 jaar dat Unilux al horren produceert, is de insectenpopulatie, waartegen horren de mens moeten beschermen, met 75% afgenomen. “Als ik zie hoe snel die 30 jaar voorbij gevlogen zijn, hoe lang duurt het dan nog voordat er geen herstel meer mogelijk is?” Hij noemt het oprecht zorgelijk, die afname van het aantal insecten. “Wij verkopen gewoon onze horren, daar gaat het niet om. Insecten blijven een ergernis voor mensen. Misschien zelfs meer dan vroeger. Toen was het normaler, dat gefladder om je heen. Nu zie je ze minder dus voelt het des te irritanter, zo’n vlieg bij je kopje.” De komende jaren staan voor Unilux voor een belangrijk deel in het communiceren van een heldere boodschap: we moeten ons gedrag veranderen om te voorkomen dat er straks helemaal geen insecten meer zijn. Niet zozeer omdat er dan geen horren meer verkocht worden, maar vooral omdat insecten heel belangrijk zijn voor ons ecosysteem. “Nederland is de tweede grootste exporteur op het gebied van landbouwgoederen ter wereld, na Amerika. Daardoor hebben we onze bronnen nogal uitgeput. Het gebruik van bestrijdingsmiddelen heeft duidelijk consequenties voor onze natuur gehad. We kunnen ons weren tegen de concurrent als het gaat om horren. Daarin kunnen we ons product verbeteren, technische aanpassingen doen, maar tegen spuitbussen kunnen we ons niet verdedigen. We willen niet als geitenwollen sokken bedrijf door het leven, maar we zien het wel als taak om consumenten bewust te maken. Haal ik een spuitbus of plak ik 4 punaises en een stuk gaas voor m’n raam? Het hoeft niet eens een Unilux hor te zijn. Wij willen gedrag veranderen. Als we dan met onze 1.600 dealers, met banners, vlaggen en goeie informatie die boodschap uit kunnen dragen, dan is dat een mooi gegeven.”

Tastbaar thema
In dat kader startte Unilux op 14 maart met een campagne bij RTL Eigen huis en tuin, waarvoor een levensgroot insectenhotel werd gebouwd. “Formaat schuur, de buitenkant bekleed als insectenhotel, het ziet er heel mooi uit. Daar zie je ook echt dat het werkt, dat insecten zich daar nestelen. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat er vervolgens meer vogels en bloemen in een tuin komen. Dat gaan we volgen in het programma. Met items over de volkjes in het hotel, de eigenschappen van insectensoorten. Mensen laten weten dat bijvoorbeeld muggen niet alleen irritant zijn, maar dat ze ook een voedingsbron zijn in het water voor amfibiën en vissen. Als de mug niet meer zou bestaan, dan heeft dat enorme gevolgen voor de biodiversiteit. Bewustwording creëren, dat is het doel. De boodschap wordt omgedraaid: niet langer met onze horren de mens tegen insecten beschermen, maar andersom: insecten tegen ons mensen beschermen.”

In de afgelopen 30 jaar heeft het verdwijnen van een groot deel van de insecten voor Unilux de grootste impact gehad. “Die ontwikkeling had ik niet voorzien toen ik begon met horren.” Hij vervolgt: “In tegenstelling tot de insectenpopulatie zijn wij des te harder gegroeid. Misschien hebben we daardoor in eerste instantie niet eens zo in de gaten gehad dat hier sprake van was. Maar ken je eenmaal de cijfers en ga je er opletten, dan volgt de bewustwording vanzelf en zie je het om je heen. Het voordeel van dit onderwerp is dat het heel tastbaar is. Duurzaamheid is soms best een lastig thema; zijn windmolens wel zo duurzaam, hoe zit het met elektrische auto’s? Maar dit is gewoon een feit. De cijfers liegen niet en je merkt het ook echt. Die zwermen van insecten boven de velden zie je niet meer, je autoruit schoonmaken hoeft niet meer.”

Vijf jaar trekt het bedrijf ervoor uit om deze boodschap onder de aandacht te brengen. Los van het RTL programma wordt er van alles gedaan om dit te ondersteunen. “We gaan de tuin rondom kantoor anders inrichten. We spelen met het idee een actie te organiseren om spuitbussen in te leveren en vanuit Unilux deze terug aan te bieden bij fabrikanten. Symbolisch, als boodschap. Lever een spuitbus in, dan krijg je een insectenhotel of korting op een hor, zoiets. Naar dealers geven we in marketingtrainingen ook uitleg, ons dealerjournaal staat klaar met een agenda met acties, er hangt een vrij concrete campagne achter. Niet eens zozeer om directe verkoop te genereren, maar in elk geval om te voorkomen dat mensen nog meer spuitbussen gaan kopen.”

Noodzakelijk kwaad
Natuurlijk wordt het gezegd: logisch dat jullie als horrenfabrikant schoppen tegen de spuitbussen, dat is vanuit concurrentie-overwegingen. Maar Patrick geeft aan: “Het is meer voortschrijdend inzicht , kennis van wat er speelt. En natuurlijk, die spuitbussen zijn concurrentie, maar dat neemt niet weg dat de boodschap simpelweg is wat het is. We zijn eigenlijk zelfs vrij laat met dit verhaal, als je bedenkt dat we al op 75% minder zitten.”

Behalve de aandacht voor deze duurzame boodschap, waren er meer kernmomenten in de afgelopen jaren. De introductie van de plissédeur is een ommekeer geweest. Het verkleinen van Unilux’ footprint is iets waar hard aan is gewerkt; produceren en sourcen gebeurt volledig in Nederland. En ook het toegankelijk maken van de informatiesystemen voor klanten, waardoor zij 24/7 alle eigen informatie en planning kunnen inzien en organiseren, heeft bijgedragen aan het succes van de afgelopen 30 jaar. Kort samengevat: de plissé hordeur, het ‘made in Holland’ beleid (sinds 2014), het delen van kennis en de duurzaamheidsboodschap zijn terugkijkend de belangrijkste peilers voor Unilux. En dan is er sinds een paar jaar natuurlijk Fractions. Een geheel andere tak van sport, die de horrenfabrikant een geheel nieuwe impuls geeft. “Ik heb altijd wel branche gerelateerde ambities gehad, uit vak-interesse, maar ook om te kijken of er een tweede poot onder de tafel zou kunnen komen. Niet zozeer omdat we ons bewust waren dat insecten zouden kunnen uitsterven, maar ik heb wel eens gedacht: ‘wie weet komt er nog eens een slimme Japanner die een kastje bedenkt waardoor er geen insect meer binnenkomt’. Het is een heel ander soort bedreiging dan waar we nu voor staan, maar feit blijft dat een hor in de kern een noodzakelijk kwaad is, die misschien ooit wel overbodig wordt. Om niet op één paard te wedden heb ik ook verder gekeken. Fractions past heel goed past bij onze productiewijze en huidige kanalen, maar we zien we ook heel veel kansen en mogelijkheden in deze ontwikkeling omdat die uniek blijkt te zijn. De stap met Osiris is eveneens heel goed geweest, dat heeft Fractions naar een hoger niveau getild. De collectie by Osiris, met minder herkenbare patronen, kleuren en combinatiemogelijkheden, zorgt voor een esthetisch onderscheid tussen shutters en Fractions. Het product heeft een kwaliteitslift gekregen. We nemen de tijd om dat verder te ontwikkelen. Het is niet per se de ambitie al bepaalde omzetdoelen te bereiken, de focus ligt vooral nog op kwaliteitstappen.”

Focus
Zijn persoonlijke hoogtepunten uit de afgelopen 30 jaar liggen meer op het sociale vlak. “Als werkgever is het mooi om succesjes te boeken met mensen die bijna kansloos binnenkomen en die uitvliegen als zelfstandig ondernemer. Mensen die je tot 10 leert tellen. En mensen die er vanaf het begin bij zijn. Een goede persoonlijke les is ooit een dreigende rechtszaak geweest. Ik heb me toen drie maanden lang gefocust op het juridische verhaal. Dat is uiteindelijk goed afgelopen, maar heeft me met name persoonlijk veel opgeleverd: na 3 maanden focus, als je aangeeft dat je alleen gestoord mag worden voor brand, ontdekte dat ook ik gewoon misbaar ben in de organisatie. Je moet mensen vertrouwen geven. Voor mijzelf heeft die tijd opgeleverd dat ik dat nu kan. Sindsdien kan ik bovendien echt beter aandacht hebben voor wat ik op dat moment doe. Werk is werk, thuis is thuis.” En als hij weer 21 was, zou hij dan opnieuw ‘in de horren’ stappen? “Ja, ik zou het zo weer opnieuw doen. Ik ga nog steeds elke dag fluitend naar het werk. Ik grap wel eens: als dat niet meer zo is, dan staat er zo een bordje in de tuin….”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - maart | Pagina(s) 20
Categorie: Gaas en hor
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken