Klik voor foto Klik voor foto
 
“Solombra is mix internetverkoop en vakhandel”
 
Nieuw merk raamdecoratie
Een nieuw merk op het gebied van raamdecoratie. Bart Veen haalde via crowdfunding het laatste benodigde kapitaal binnen en is er nu klaar voor met Solombra (Sol is zon, Ombra is schaduw) de Nederlandse markt te bestormen. “Ik probeer de mix te vinden tussen internetverkoop en vakhandel; advies van een vakhandel maar dan bij de mensen thuis”, zo vat hij de strategie van Solombra kort samen.
 
24 jaar lang werkte Veen als verkoopleider Europa voor het Israëlische bedrijf Holis Industries Ltd, een producent van maatwerk raamdecoratie. In de jaren na de crisis begon hij zijn werk minder leuk te vinden. “Als je altijd hebt geplust, voelt het niet leuk als dat niet meer zo is. De groei was eruit. Voor mij was dat het moment om te zeggen, ik ga wat anders doen. Iets voor mezelf. En dit leek me altijd al een goed concept.” Dit, dat is de werkwijze zoals Solombra die voorstaat. Kwalitatieve raamdecoratie op maat, vindbaar via internet, maar vervolgens advies, verkoop, inmeten en montage bij de consument aan huis.
Veen: “Je ziet een verschuiving richting de webshop, verkoop via internet. Ik probeer daarin de juiste mix te vinden. Geen winkels, maar wel deskundig advies bij de mensen thuis. Veel consumenten hebben tegenwoordig oplossingen nodig die je niet kunt bieden met een webshop. Tegelijkertijd zijn de prijzen bij de vakhandel vaak best hoog en vergelijkingen maken kost een consument veel tijd. Wat wij doen is bij de mensen thuis komen, gelijk de situatie bekijken, beoordelen wat de mogelijkheden zijn en dan kunnen we alles in één bezoek afronden.” Solombra heeft een eigen collectie binnenzonwering; aluminium en houten jaloezieën, (duo)rolgordijnen en plissé gordijnen, in een overzichtelijk aantal kleuren en materialen. “Een handzame collectie die je makkelijk bij mensen thuis kunt laten zien. Het hele programma past in drie mappen en twee waaiers. Allemaal basis, ik weet wat populair is. Natuurlijke tinten, grijs, hout. Ik laat geen 100 kleuren zien als ik weet dat de meeste verkoop in vijf tinten zit. Daardoor houden we de collectie betaalbaar. En voor de consument die haast heeft, hebben we een 24-uurservice met een beperkte collectie rolgordijnen.”

Internetjongens en vakhandel
Waarom begint iemand een nieuw merk raamdecoratie in een markt waarin al talloze aanbieders zijn? “Toch de mix webshop en vakhandel, in dat gat stappen wij. Ik wil niet naast 5 andere boeken liggen bij de dealer, ik wil via een nieuw kanaal bij de mensen thuis komen.” Om zijn ambities te verwezenlijken is Veen op zoek naar Solombra-adviseurs die met een mobiele showroom (boeken, samples, het online Solombra platform) ieder een eigen regio voor hun rekening nemen. “iPadje mee en ze kunnen op pad. Adviseurs installeren ook, dus een verkoper moet ook kunnen monteren. We hebben ook zzp’ers die ze dan kunnen leren of ondersteuning kunnen bieden. Ik ga absoluut geen dozen versturen. Montage is veel te belangrijk. Daarmee valt of staat het eindresultaat.”

Stap voor stap
In november 2019 ging hij van start. Momenteel werkt hij met zo’n 20 dealers, het is de bedoeling dat dat aantal groeit tot 200 in twee jaar tijd. “De ervaringen tot op heden zijn goed. Consumenten vinden wat ze willen. Ze kunnen alle producten zien en voelen, net als in een showroom, maar dan thuis. Bijkomend voordeel is bovendien dat wij dan direct kunnen beoordelen of iets kan. Je bespreekt meteen. Qua prijsniveau zitten we ook in een mix, ergens tussen de echte internetjongens en de vakhandel.”

Voorlopig ligt de focus van Solombra op binnenzonwering. “Over twee jaar wil ik ook graag naar buiten, maar eerst gaan we dit goed neerzetten. We beginnen met de basis, op dit moment ook alleen handbediend. Gemotoriseerd komt vanaf volgend jaar. We doen het stap voor stap.”

De 24uurs collectie rolgordijnen wordt geproduceerd in Woerden, waar ook het kantoor en magazijn van Solombra is gevestigd. De overige productie wordt gemaakt in het buitenland. Veen is positief over de toekomst van Solombra. “De dealers zijn enthousiast en de eerste ervaringen met consumenten zijn prettig. Negen van de tien keer is inmeten ook leveren. Ik geloof enorm in dit concept.”
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - maart | Pagina(s) 24
Categorie: Raamdecoratie, Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken