2019 was veel beter dan verwacht
 
Positieve cijfers woonbranche
De woonbranche maakte afgelopen jaar een prima periode door. De branche als geheel zag in 2019 een omzetstijging van 5,3 procent. Dat blijkt uit cijfers van INretail. Vooral de segmenten van de meubels en de slaapkamers deden het goed. En de omzet van de keukens bleef ‘gewoon’ doorgroeien.
 
Woonbranche 2019
Vanwege de oververhitting van de woningmarkt, waren begin vorig jaar de verwachtingen pessimistisch, wat betreft de omzetontwikkelingen over 2019. Dat bleek echter geheel onterecht. De woonbranche groeide met maar liefst 5,3 procent. Het segment meubels groeide met 8,4 procent; en ook de andere groeipercentages waren positief: gemengde zaken (+6,7), slaapkamers (+5,4), woningtextiel (+4,6) en keukens (+4,0). (Bron: INretail)

Cumulatief 2018 en 2019
De keukenomzet lijkt hierbij achter te blijven, maar een vergelijking met het jaar 2017 laat een ander beeld zien. In 2018 viel namelijk de omzetgroei in wonen tegen, behalve bij de keukens. In 2018 daalde de omzet van slaapkamers met 4,0 procent en die van meubels met 1,9 procent. Keukens groeiden echter met 2,8 procent. Wanneer we de cijfers over 2018 en 2019 bij elkaar optellen komen de keukens cumulatief tot + 6,8 procent. De andere segmenten waren in 2019 met een inhaalslag bezig, terwijl de keukens ‘gewoon’ doorgroeiden. (Bron: INretail)

Vierde kwartaal
Naarmate het jaar 2019 vorderde, des te beter werden de omzetcijfers binnen de woonbranche. In het eerste kwartaal groeide de omzet met 2,4 procent, in het tweede kwartaal met 6,3 procent en in het derde kwartaal met 7,4 procent. Het vierde kwartaal werd echter een echte topper met een omzetgroei van 9,0 procent. Gemiddeld groeide de omzet daardoor in geheel 2019 met 5,3 procent. (Bron: INretail)

Prijssegmenten
Wanneer we kijken naar de prijssegmenten, dan zien we dat vooral de hogere en de lagere prijssegmenten profiteren van de woon-behoefte van de consument. Het hogere prijssegment zag een groei van 6,7 procent en het lagere prijssegment zelfs een groei van 7,9 procent. Opvallend is dat het middensegment daarbij duidelijk achterblijft. Het middensegment kende wel een groei, maar de + 2,9 procent was lager dan dat van de andere segmenten. (Bron: INretail)
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - maart | Pagina(s) 12
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google