De retail in 2020
 
De particuliere consumptie blijft naar verwachting ook in 2020 groeien en dat is positief voor de Nederlandse detailhandel. Desondanks maken we ons als Rabobank steeds meer zorgen over het feit dat veel te weinig winkeliers echt in actie willen of kunnen komen. Belangrijker dan het meeliften op de groei van de consumptie, is het inspelen op structurele veranderingen in de sector. Zeker voor zelfstandige retailers worden de uitdagingen steeds groter. De concurrentie neemt toe en de relevantie van veel winkels en formules neemt qua bereik en aanbod af. Als Amazon een meer prominente positie krijgt in het Nederlandse winkellandschap, wordt online winkelen voor de klant nog aantrekkelijker dan nu. Amazon kan de online markt in zijn geheel laten groeien en daar kunnen andere online partijen ook van profiteren qua omzet. Dit effect wordt versterkt door verschillende factoren waardoor een online vliegwiel ontstaat dat ten koste gaat van de fysieke retail, omdat de totale markt hooguit beperkt groeit. Offline winkels betalen vervolgens de rekening van de verdere shift naar online, zeker als winkels niet meer zijn dan pakhuizen met een kassa vol spullen die overal te koop zijn. Dit alles heeft ook impact op veel winkelgebieden waardoor de waarde van winkelvastgoed onder druk staat. Als je online alles kan kopen wat je wilt, moet je goede redenen hebben om je kostbare tijd, moeite en geld te besteden aan een winkelbezoek. De tijd van middelmaat is allang voorbij en alleen de allerbeste winkeliers zullen nog een toekomst hebben. Lokale winkeliers moeten volop inzetten op hun eigen mobiele vind- en zichtbaarheid en heel hard blijven werken aan de lokale gunfactor middels expertise van medewerkers en beleving in de winkel. Vanuit die basis en kennis over klant- en transactiedata kan loyaliteit versterkt worden binnen de eigen ‘local social community’. Al dan niet samenwerken met een platform zal een kwestie zijn van rekenen met het doel om naast extra omzet ook extra marge te kunnen maken. De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie waarbij de klant volledig centraal staat.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - januari | Pagina(s) 11
Categorie: Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken