Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Na ombouwproject focus op optimaliseren eigen winkelapparaat”
 
Frits Voorhout, Directeur Verkoop Praxis
Bijna 200 vestigingen heeft Praxis momenteel in ons land, waarmee het de grootste bouwmarktketen van Nederland is. Inmiddels zijn alle voormalige Formido-vestigingen die ervoor gekozen hebben bij Maxeda DIY Group te blijven geïntegreerd in Praxis. De laatste winkels worden begin dit jaar omgebouwd.
 
“De ondernemers zijn goed opgenomen en geïntegreerd bij de Praxis-club”, aldus Frits Voorhout, sinds 1 januari van dit jaar Directeur Verkoop en in die functie eveneens verantwoordelijk voor de franchisers binnen de organisatie. “2020 zal voor een belangrijk deel in het teken staan van onze nieuwe look & feel.”

“Toen we in 2017 begonnen met het ombouwproject Formido, hadden we 84 winkels, waarvan 64 van franchisenemers. Daarvan zijn er uiteindelijk 44 Praxis geworden. Zeventien als franchise, 27 als eigen vestigingen. Veertien winkels zijn er gekocht van Formido-franchisenemers en daar zijn Praxis-vestigingen van gemaakt”, somt Voorhout kort op. Frits Voorhout was de man die binnen Maxeda vanaf april 2017 het proces rondom Formido van A tot Z heeft begeleid. Van Directeur Formido werd hij Directeur franchise bij Praxis en – met het vertrek van Frank Pruijn –, vervolgens directeur Verkoop, zo werd vlak voor de kerstdagen bekendgemaakt. “Toen ik begon met Formido was mijn primaire taak om het afbouwproces te begeleiden, te zorgen voor een goede afstemming tussen bestuur en beleid en de integratie van voormalige Formido’ers bij Praxis. Een andere wereld. Mijn taak was vooral het begeleiden en afhandelen van dit proces, ook voor de ondernemers die ervoor kozen naar een andere formule te gaan.” Zijn ze bij Praxis tevreden met de uiteindelijke 44 winkels die bij Praxis zijn gebleven? “Misschien waren we in eerste instantie iets optimistischer, maar het is aardig in lijn met mijn eerste inschatting. En belangrijker, we zijn er heel content mee. Het lag voor de hand dat niet iedere Formido voor Praxis zou kiezen. De Formido-ondernemer is een bepaald type ondernemer. Ze mochten zelf kiezen wat ze wilden en sommige ondernemers wilden niet mee in de Praxis-formule. Je voelt je ergens thuis, of niet. Kies je voor Praxis, dan stap je op een grote, rijdende trein. Met Praxis kies je als ondernemer voor een hard-franchise formule, tegenover andere meer soft-franchise formules. Dat heeft beiden voordelen en is vooral een kwestie van wat bij je past.”

Dynamiek
Hij sprak ze allemaal, de Formido-ondernemers. Sommigen zelfs meerdere keren. Alle opties werden besproken, de ondernemers maakten vervolgens hun eigen keuze. Met de club die ervoor koos door te gaan bij Maxeda, is Voorhout heel tevreden. “Het is goed te merken dat de voormalige Formido-ondernemers, die lid waren van een vereniging, zich thuis voelen bij Praxis, dat ze zich prettig voelen bij de formule. Ik ben heel blij met de club die we nu hebben.” Het grootste verschil tussen de twee formules zit ‘m in de hard versus soft franchise. Formido was minder gestuurd, maar had ‘slechts’ 20.000 artikelen, tegenover Praxis met 35 tot 40.000 artikelen. Praxis betekent meer procedures, er is meer van bovenaf geregeld, maar dat betekent tegelijkertijd ook meer ondersteuning en een grotere investering bijvoorbeeld als het gaat om automatisering. “Wat ik leuk vond aan het proces, is met name de dynamiek in de samenwerking met de ondernemers. Van het ene hokje naar het andere hokje, dat is een interessant én intensief proces. Dat betekent allerlei vragen, hulp bieden bij de organisatie. Zorgen dat we iedereen goed laten landen. Belangrijk is het contact met de ondernemers, ongeacht de naam op de gevel. Die mannen zijn gewoon goed, dat staat bovenaan. Zo’n afbouwproces is vooral ook mensenwerk. Natuurlijk zijn er in dat proces ook mensen verdrietig geweest. Toen we ruim twee jaar geleden aan het project begonnen was de gedachte vooral: we gaan dit zorgvuldig doen, veel communiceren, maar ook in een beperkte tijd, om onrust te voorkomen. In september 2017 deden we de eerste aankondiging, eind 2019 is het Formido hoofdkantoor gesloten en hebben we met de laatste ondernemers een deal gemaakt. Alles is keurig in twee jaar gedaan, heel netjes. De 84 Formido-winkels waarmee we van start gingen hebben grotendeels een nieuwe formule gevonden, enkele hebben definitief de deuren gesloten. Daar is een hoop inspanning voor geleverd, maar we kunnen er tevreden op terugkijken. Natuurlijk hebben we mensen teleur moeten stellen, die hadden gehoopt hun hele leven Formido te blijven. Maar overall is het heel goed verlopen en hebben we er nu een club tevreden Praxis-ondernemers bij.”

Analyse
Rond week 8 wordt de laatste voormalige Formido in Nijkerk na de ombouwfase opgeleverd als Praxis. Ook opent Praxis nog een nieuwe eigen vestiging in Oegstgeest. Verder zal 2020 voor een belangrijk deel in het teken staan van de verdere uitrol van de nieuwe look en feel van Praxis. “Tien procent is nu ongeveer omgebouwd in de nieuwe stijl, waaronder de voormalige Formido’s. De afdeling die de ombouwtransitie van Formido heeft begeleid, gaat nu hier mee verder. Het is niet alleen een kwestie van een nieuwe uitstraling, het gaat ook om de goederenindeling, het aanpassen van afdelingen. Het koopgedrag en de wensen van consumenten veranderen daar moet je je als formule op aanpassen. Misschien wat meer decoratief, minder bouw. Die analyses worden nu gemaakt”, aldus Voorhout, die benadrukt dat dit traject niet iets is wat enkel voor 2020 op de planning staat. “Het gaat om een proces van een paar jaar. We hebben er in onze planning zo’n 2 tot 3 jaar voor uitgetrokken. En dat is natuurlijk niet het enige. Net als elk jaar hebben we ook komend jaar te maken met assortimentswissels. We blijven kijken hoe we de omzet per vierkante meter kunnen vergroten. Praxis heeft de meeste winkels, de komende jaren zal het minder gaan om het uitbreiden van die aantallen, maar ligt er meer focus op hoe we ons eigen winkelapparaat optimaal of nog beter kunnen beheren.”

Waar voorheen een Praxis gemiddeld zo’n 3.000 tot 3.500 m2 besloeg, heeft de formule nu ook winkels rond de 1.600 m2. “Het project Formido heeft ons gedwongen daar opnieuw naar te kijken. Dat we nu ook kleinere winkels hebben, betekent niet dat we hebben ingeboet op het concept. In die vestigingen kiezen we voor iets smallere paden, de stellingen omhoog en soms een metertje langer. Efficiënter ingedeeld dus. Daardoor kun je op de helft van de meters een volwaardige Praxis neerzetten. We hebben daar heel bewust aan gewerkt en in de praktijk blijkt nu ook dat het werkt. Niet dat we nu ineens allemaal winkels van 1.600 m willen hebben, maar het kan wel.”

Eveneens een punt van aandacht voor de komende jaren, is de webshop, die nog verder ontwikkeld zal worden. “We moeten mee met de concurrentie, zoals Bol.com, die ook meer en meer doe-het-zelf-artikelen verkoopt. Hetzelfde geldt voor de grote Duitse bouwmarkten, zoals Hornbach. Dat soort concurrentie brengt je natuurlijk niks. We hebben gelukkig slechts een winkel hoeven sluiten, maar houden het wel scherp in gaten en zullen keuzes en stappen maken waar nodig.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - februari | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken