Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Een showroom moet totaalbeleving zijn
 
World of Cooking te Zwaag
In Zwaag (bij Hoorn) werd afgelopen maand door twee ervaren mensen uit onze branche, Ron Houter en Djurre Siccama, een keuken- en kook experience center geopend. Omdat daarin totaalbeleving centraal moet staan, werd de gehele bovenverdieping ingericht als kookstudio. Natuurlijk brachten we als KIM-redactie onmiddellijk een bezoek aan dit project.
 
“We kwamen tot de ontdekking dat ‘het klimaat’ in de branche erg verandert”, zo laat Ron Houter weten. “De rol van de agent is bijvoorbeeld aan het verdwijnen. En er is binnen de vakhandel behoefte aan nieuwe concepten. Dan kun je denken aan merkwinkels, maar ook aan showrooms die voldoende beleving bieden. Wanneer je dus een eigen showroom wilt beginnen, moet dat geen ‘gewone’ showroom zijn, want die zijn er al genoeg. Met meer dan 25 jaar ervaring in de keukenhandel besloten Djurre Siccama en ik een nieuw concept te ontwikkelen. Het moest voor ons een experience center met een totaalbeleving worden. Het kopen van een keuken en het werkelijk koken in diezelfde keuken is daarbij het uitgangspunt. Met dit concept worden kookworkshops aangeboden aan groepen van 10 tot 60 personen.”

Kookstudio
Om dit concept te realiseren, namen de beide initiatiefnemers contact op met Dion en Nick Bootsveld, twee jonge gedreven ondernemers, eigenaren van kookstudio Lekkerkoken.nl. Ron Houter: “Wij weten alles van keukens, maar je hebt partners nodig die alles van koken weten. In deze regio was kok Raymond Groot actief, die net zijn kookstudio aan Dion en Nick Bootsveld had verkocht. Zij zagen direct het positieve in van een gezamenlijke aanpak, met ieder zijn eigen specialisme. We kunnen samen met hen meerwaarde bieden aan onze klanten en niet meer alleen het item ‘prijs’ hanteren. We vormen samen een experience center, een ‘playroom’ voor ons als ondernemers. Hier kunnen we alles in praktijk brengen, wat we in theorie altijd al vonden: een echte ‘World of Cooking’.”
Dion en Nick Bootsveld gaan de kookstudio coördineren en schakelen daarvoor koks uit de regio in, naast onder meer deskundigen op gebied van wijnen. “Het wordt dus een heel levend geheel, in een gezellige en gemoedelijke sfeer, met fraai gedekte tafels. Alle keukens op de bovenverdieping zijn volledig aangesloten. Een echt experience center: keukens, koken én tafelen. We hebben hier een horeca-vergunning. Gasten kunnen zelf koken via een workshop, maar er kan ook vóór hen gekookt worden door een kok die door ons wordt ingehuurd. Maar die kok kan hen ook begeleiden bij het zelf bereiden van bepaalde gerechten in bepaalde thema’s. Dat kunnen consumenten zijn, maar ook groepen mensen vanuit het bedrijfsleven; die bijvoorbeeld eerst vergaderen in onze presentatieruimte en daarna hier als team building samen gaan koken.”

Het pand
Het team van World of Cooking begon aan de Factorij 31b in Zwaag met een kaal, leegstaand gebouw en wist dat in de afgelopen maanden dus om te bouwen tot een moderne showroom met kookstudio. Met wanden van drie meter hoog, een beperkt aantal keukenopstellingen, die het aanbod en de huidige trends goed weergeven en passen binnen het verhaal van het concept. Met veel rust in die showroom en de presentaties; zonder werkplekken.
Naast een showroom en een kookstudio omvat het concept ‘World of Cooking’ ook een webshop voor het aanbieden van servies, glaswerk en tafelbenodigdheden; daarin wordt onder meer samengewerkt met Villeroy & Boch. In de showroom op de benedenverdieping is gekozen voor het keukenmerk Nolte en het Italiaanse kookmerk Smeg, naast de merken Bauknecht en Whirlpool; en werkbladen van Grillo en Topline.
Ook de kookstudio op de bovenverdieping omvat keukens. Daar staan handgemaakte maatwerk keukens van de Nederlands interieurbouwer Dekkers-Fransen uit Boxmeer, met unieke werkbladen van beton ciré van een producent uit de regio. Het is dus een verlengstuk van de showroom; in totaal ruim 400 vierkante meter. Ron Houter: “In de ruimte achter de showroom gaan een kunstenaar en ook een bloemist workshops geven; enkele van de schilderijen komen ook in de showroom zelf te hangen. De bedoeling is dat dit extra traffic naar ons bedrijf oplevert. Gunstig is ook dat dit pand ligt aan de oprit van de nieuwe doorgaande weg naar Enkhuizen, met binnenkort aan de overkant een nieuwe MacDonald en Burger King.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - februari | Pagina(s) 8
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties