Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Woonbranche profiteert van conjunctuur
 
Macro-economische cijfers
Het conjunctuurbeeld van ons land ziet er in het begin van 2020 redelijk positief uit, zo blijkt uit cijfers van het CBS. “In de Conjunctuurklok van half januari presteren 9 van de 13 indicatoren beter dan hun langjarige trend.” In de Conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen en geeft daarmee een macro-economisch beeld van ons land.
 
BBP
Volgens het CBS is het bruto binnenlands product (BBP) in het derde kwartaal van 2019 met 1,9 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. “De groei is vooral te danken aan het handelssaldo en de overheidsconsumptie.” Ten opzichte van het voorgaande kwartaal, het tweede kwartaal van 2019, was de omvang van het BBP ook groter, namelijk 0,4 procent. (Bron: CBS)

Consumentenvertrouwen
Het lijn van het Consumentenvertrouwen kronkelde afgelopen jaar constant rond index 0. In maart stond dit vertrouwen op - 4, om via - 3 in mei toe te nemen naar + 2 in juli. Daarna daalde de lijn naar - 2, om daar tot december te blijven staan. Dat is volgens het CBS hoger dan het meerjarig gemiddelde. Het aantal optimisten was afgelopen jaar dus ongeveer gelijk aan het aantal optimisten in ons land. (Bron: CBS)

Producentenvertrouwen
Ook het vertrouwen van de producenten lag afgelopen december hoger dan het meerjarig gemiddelde. Deze lijn bevindt zich al vanaf oktober 2014 boven index 0. Dit jaar daalde deze index weliswaar van + 6,1 in maart via + 4,7 in mei en + 3,9 in juli naar + 2,9 in december; maar dat is beduidend beter dan in de crisisjaren. In 2012 stond deze index nog op -7,6. (Bron: CBS)

De woonbranche
Wat zijn de gevolgen van deze cijfers voor onze woonbranche? “De omzet van de winkels in non-food was in november jl. 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume groeide met 0,7 procent.”
De winkels in keukens, doe-het-zelfartikelen en vloeren realiseerden in november duidelijk een omzetstijging (+ 5,4 procent); net als de winkels in meubels en woninginrichting (+ 4,4 procent). De online markt groeide met 6,5 procent ten opzichte van een jaar geleden. (Bron: CBS)
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - februari | Pagina(s) 10
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken