Klik voor foto Klik voor foto
 
Consument kijkt naar luxere apparatuur
 
Door vergrijzing en ver-thuizing
‘De klant heeft altijd gelijk’; ook wanneer het gaat om het herkennen van apparatuurtrends. Qudata Markt- & Trendanalyses ondervraagt twee keer per jaar 1.000 consumenten die apparatuur aanschaften naar deze trends. We zetten de meest genoemde trends op een rijtje. Vervolgens kijken we naar enkele voorbeelden van innovaties, waarmee producenten hierop inspelen.
 
Het aandachtspunt ‘energie’ is een blijvertje voor de consument. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar wordt dit als trend door meer dan de helft van de ruim duizend ondervraagden genoemd. Dat heeft dan ook direct gevolgen voor de aanschaf van apparatuur, zoals blijkt uit de toegenomen vraag naar inductie, als vervanging van gas. En het heeft ook gevolgen voor de inspanningen van de producenten om over te schakelen naar energiezuinige apparatuur. Zoals bekend mag worden beschouwd, worden de energielabels in de komende tijd ingrijpend veranderd. De huidige categorieën A+, A++ en A+++ worden geschrapt, zo werd in 2017 al Europees afgesproken. De Europese Commissie presenteerde daarbij de nieuwe schaal van A tot en met G. A is het meest zuinig, G het minst. Zowel bij de producenten als in de retail is men dus nog wel enige tijd bezig met de uitvoering van deze nieuwe regelgeving.

Inductiefornuis
Ook de overgang van gas naar inductie past binnen dit denken van de consument. Inmiddels werken producenten niet alleen aan inductie-kookplaten, maar ook steeds meer aan inductiefornuizen. Zo introduceerde Bertazzoni onlangs een fraai inductiefornuis in volledig zwart. “Volledig zwart -met zwarte achterwand en zwarte afzuigkap- is de trend die ook in 2020 door zal zetten. Met Smart connect is dit fornuis eenvoudig aan te sluiten; met vijf kookzones voor enorm veel ruimte met intuïtieve knopbediening. Het biedt de gemakkelijkste overstap van gas naar inductie. Opvallend is ook de grote oven, variërend van 104 tot 142 liter met enkele of dubbele hetelucht ventilator.”

Toename apparaten
Bovenaan in de beleving van de consument staat daarnaast de toename van het aantal apparaten. Zo mogelijk gekoppeld aan innovaties: nieuwe kook- en bewaartechnieken. Stoomovens, kokend-water-kranen, wijnkoelkasten, vacumeermachines en inbouwkoffiezetters... Er wordt in de tendens van ‘ver-thuizing’ weer geïnvesteerd in dergelijke luxere apparaten.
Vooral op gebied van watersystemen, met kokend, warm, koel, gefilterd en bruisend water, is het aantal aanbieders sterk gegroeid. Ook het assortiment wordt steeds ruimer, niet alleen in verschillende systemen, maar ook op gebied van het design ervan. Quooker, van oudsher de initiatiefnemer voor dit segment, introduceerde recent bijvoorbeeld haar messing patina kranen. “Patina is een laag die op het messing ontstaat door oxidatie. Deze verandert langzaam van kleur en wordt plaatselijk lichter of juist donkerder bruin. Ook het aanraken van het materiaal heeft daarbij invloed. Door dit natuurlijke proces wordt de kraan meer dan een praktische keukenhulp: een persoonlijk sieraad voor op het aanrecht. De Fusion en de Classic Fusion Quooker-kranen in messing patina zijn als een goede fles wijn: geef hem de tijd om te rijpen en bij wordt steeds mooier.”

Stoomovens
Voor veel consumenten is ook de stoomoven een standaard apparaat geworden. Hier worden eveneens steeds meer modellen en uitvoeringen geïntroduceerd. Om een enkel voorbeeld te noemen: Bertazzoni presenteerde recent haar nieuwe inbouw combi-stoomoven met pyrolyse. “De lichtgrijs geëmailleerde binnenoven is met 76 liter het grootste in het 60x60 cm segment. Het TFT touch screen zorgt voor eenvoudige bediening, evenals het brede scala aan kookmethodes via de ‘Bertazzoni assistant’ die de gebruiker helpt optimale resultaten te behalen. Met speciale programma’s voor rijzen, dehydrateren en opwarmen. Het waterreservoir is elegant weggewerkt achter het opklapbare bedieningspaneel. Het stoomsysteem is bijzonder snel paraat dankzij toepassing van de laatste technieken.”
Maar ook Bauknecht breidt bijvoorbeeld haar Collection 11 uit met een nieuwe 60 cm stoomoven.

Domotica
Domotica in de keuken blijft groeien in de perceptie van de consument. Momenteel noemt één op de vijf ondervraagden al deze trend. Op de diverse vakbeurzen is dit dan ook hét topitem bij de diverse apparatenmerken. Niet alleen ovens, koelkasten en kookplaten zijn tegenwoordig connected. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld afzuigsystemen. Martin van der Sluis van PlasmaMade: “Wat betreft domotica in de woning, hebben wij al sinds het begin een domotica-aansluiting op ons filter. Daarbij kan de klant zelf het filter volgen. Onlangs hebben we daarnaast ook onze air sensor op de markt gebracht, waarbij een online app alle informatie van de woning weergeeft en waarbij de gebruiker ook de waarden uit kan lezen. De toekomst is immers gericht op ‘inzicht in de woning’, waarbij men advies krijgt over de gesteldheid in die woning qua comfort en health factor, waarop men vervolgens weer kan handelen.”

Afzuiging
De grootste stijger binnen de perceptie van de consument is de afzuiging uit het werkblad; met ontwikkelingen als downdraft en afzuiging binnen de kookplaat. Vijf jaar geleden was nog maar 8 procent bekend hiermee, inmiddels wordt het al door 20 procent genoemd. Tal van merken hebben geïnvesteerd in deze techniek en in het design ervan. Franke introduceerde bijvoorbeeld haar Mythos 2gether-concept. “Het is een krachtige inductiekookplaat met geïntegreerde kookplaatafzuiging. Deze minimalistische en functionele oplossing voor de keuken heeft naar één doel: het kookcomfort optimaliseren. De compacte motor zorgt voor meer effectieve opbergruimte onder het werkblad. Het volledig vlakke gietijzeren afdekrooster van de geïntegreerde afzuiging is hittebestendig, kras- en stootvast en volledig vlak met het kookveld.”
Ook Inventum heeft intensief gewerkt aan een nieuw, praktisch downdraft-systeem binnen haar programma: het Flow-in concept. Dat kan gecombineerd worden met het plasmafilter van Inventum.
Novy introduceerde haar nieuwe versie van de Up_Side afzuigtoren, die gecombineerd kan worden met Domino-inductiekookplaten. Het is een remake van de originele Up_Side, die Novy zelfs al in 2012 lanceerde. Het geeft nu keuze uit vijf vaste kookopstellingen. Ook de One Pro en One Power hebben een geüpdatete versie gekregen. “Beide systemen zijn nu uitgerust met een nieuwe design afzuigtoren. Die is voorzien van een HX-rooster, dat bestaat uit kleine zeshoekige gaatjes en zo bijdraagt aan een goede doorstroming van de gefilterde lucht. Een ingenieus systeem is een subtiel design.”

Ergonomie
Ook sterk toegenomen is de aandacht voor ergonomie, genoemd door 6 procent in 2016 en nu door 14 procent. De toenemende vergrijzing draagt hieraan bij. Apparatuur die op de juiste hoogte wordt geplaatst en eenvoudig te bedienen is... Maar ook nieuwe technieken zoals spraakbediening kunnen hierbij een belangrijke rol gaan spelen. Zo presenteerde Miele tijdens de IFA in Berlijn al ovendeuren die door Alexa spraakbediening automatisch geopend worden en een espressoapparaat dat gehoorzaam luistert naar ‘Alexa, mach mir einen Espresso’.

Dit artikel is verschenen in KIM-2-2020.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - februari | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken