Keukenretail & communities
 
Als ik zo’n mooi totaalbeleving-verhaal lees als het ‘World of Cooking’-concept, waar keukens en koken centraal staan (lees het elders in deze KIM), dan word ik heel blij. Niet alleen omdat ik graag lekker kook en van keukens hou, maar om alles eromheen. De hele beleving, het sfeertje. Heerlijk! De ultieme beleving, daar draait het allemaal om. Het is een mooie manier om je als keukenretailer vandaag de dag te onderscheiden van de rest.
Maar waarom niet nog een stapje verder gaan en gewoon zelf een community creëren? Een community waarbij je mensen voor je wint als fan van je keukenretailbedrijf. Een voorbeeld buiten onze branche is Zappos schoenen: je hebt aanvankelijk geen idee dat je er schoenen kunt kopen, omdat je vooral alles over hun bedrijfscultuur leest. Als je dan je best doet, kun je ook nog ergens schoenen shoppen. Ze zijn enorm succesvol. Communities komen steeds vaker voor. Je vindt ze op social media als Facebook en Instagram. Je onderhoudt daar gemakkelijk contact met je fans: je biedt ze cursussen aan, nodigt ze regelmatig uit voor een event of andere bijzondere ervaringen. Op die manier krijgen ze echt een wij-gevoel bij jouw keukenbedrijf.
Die fans kunnen bestaan uit potentiële kopers: mensen die wat hebben met koken of die de komende jaren een nieuwe keuken wensen. De fans zijn ook je bestaande klanten die mooi als triple A-fans kunnen dienen voor jouw bedrijf en die potentiële kopers over de streep trekken waarvoor zij uiteraard een aantrekkelijke beloning ontvangen. Zij dingen jaarlijks mee voor de ‘beste nieuwe ideeën award’ die hen uitdaagt mee te denken over wat er nog beter kan in jouw bedrijf. Als fans enthousiast worden, zullen ze het leuk vinden om actief te worden in jouw community. Als dan ook jouw medewerkers in de community zitten, kunnen zij contact onderhouden. Zij zullen de fans leren kennen en kunnen snel zien wie er goed zou aansluiten bij jullie bedrijf. Wanneer je dan een nieuwe medewerker nodig hebt, hoef je alleen maar te vissen in je fans-vijver. En opgelost is je vacatureprobleem.
Het mag duidelijk zijn dat jouw medewerkers de allereerste fans van jouw keukenbedrijf zijn. Want blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Blije klanten voor blije nieuwe klanten en investeerders. En zo is de cirkel van fans rond. Iedereen blij om bij de community te horen. Waar wacht je op?

Olga Kuiper, Keukens & Training
 
 
◀ Terug Delen
 
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken