Klik voor foto Klik voor foto
 
“In 2020 gaan wij vol gas vooruit”
 
Nathalie Kleinherenbrink, Der Kreis
“2019 is voor Der Kreis Nederland opnieuw een zeer succesvol jaar”, zo kijkt Nathalie Kleinherenbrink, managing director Sales & Marketing terug op de afgelopen twaalf maanden. “Eén van de hoogtepunten was natuurlijk ons 40-jarig bestaan met alle Der Kreis-landen in Stuttgart op de internationale jaarvergadering.” Daarnaast werd de vernieuwde badkamerformule opgestart.
 
“Ruim 1.800 ondernemers en leveranciers zijn aanwezig geweest op ons evenement in Stuttgart en we hebben positieve reacties mogen vernemen”, zo vertelt Nathalie Kleinherenbrink. “Wij zijn onze partners dan ook zeer dankbaar voor het vertrouwen in onze organisatie, waarvan we al 40 jaar mogen genieten. In de keukenretail hebben we in 2019 onze bestaande marketingconcepten verder uitgebouwd en hebben we nieuwe deelnemers (en leveranciers) mogen verwelkomen. Daarnaast hebben we ons nieuwe sanitairconcept ‘Mijn bad in stijl’ gelanceerd. In 2020 gaan wij vol gas vooruit.”

Hoe kijken jullie terug op 2019 als (retail)jaar in het algemeen?
“2019 is een zeer positief jaar op het gebied van de keuken- en sanitairretail, eigenlijk boven verwachting. Met een omzetplus van ruim 10 procent overall sluiten we 2019 positief af. We zien dat er veel showroomverbouwingen plaatsvinden; een mooie ontwikkeling. Daarnaast komt men veelal handen tekort. Er is een tekort aan monteurs, waardoor de planningen geleid worden door de beperkte capaciteit.”

Dit jaar werd ook jullie vernieuwde formule Mijn bad nieuwe stijl geïntroduceerd. Wat zijn de kenmerken hiervan? Voor welke doelgroepen binnen de retail? In juni meldden jullie negen aangemelde winkels binnen deze formule. Hoeveel zijn dat er nu?
“De formule ‘Mijn bad in stijl’ draait om de online en offline beleving. Online zijn wij zeer succesvol met onze campagnes, wat onder andere resulteert in een hoog aantal leads en websitebezoekers. We spelen in op de beleving in de showroom door de ‘Stijlbadkamer’, die zorgvuldig is samengesteld met onze styliste, in samenwerking met onze formulemanager Jos Veldhuis. Deze ‘Stijlbadkamer’ is bij elke ‘Mijn bad in stijl’-showroom te vinden en zorgt, naast de prachtige instore materialen, voor herkenning. We gaan gezamenlijk voor kwaliteit en landelijke dekking. Erg trots zijn we op de club van inmiddels 13 aangesloten ‘Mijn bad in stijl’-ondernemers, geheel in de gepersonaliseerde look & feel van het concept.”

Zijn er ook dergelijke nieuwe ontwikkelingen binnen de keukenformule(s) van Der Kreis te verwachten?
“Absoluut! Overall speelt de grote trend duurzaamheid in zowel de keuken als in de badkamer. Waterbesparende (douche)kranen en duurzaam koken met besparende apparatuur. Dat is waar de consument momenteel warm voor loopt, zo blijkt uit onderzoek. Der Kreis speelt hier dan ook op in vanuit de concepten. En voor 2020 zijn er ook alweer grootste plannen, waarover we later meer kunnen vertellen.”

Hoe gaat 2020 eruit zien voor Der Kreis?
“Der Kreis Nederland gaat met volle kracht vooruit! We bouwen onze bestaande keuken- en sanitair marketingconcepten verder uit. Ons online bereik blijft groeien, waarbij we echt voor kwaliteit gaan. Wij verwachten weer een positief jaar en kijken er naar uit. Qua omzet hebben we het hoogste volume ooit en we merken dat veel klanten behoefte hebben aan het gemak van ons centraal betaalsysteem en de ondersteuning vanuit onze marketingafdeling. Uiteindelijk kunnen we ook voor elke ondernemer toegevoegde waarde bieden en daar gaat het ook om.”

Hoe gaat 2020 eruit zien voor de keuken- en badkamerretail in het geheel? Welke ontwikkelingen zien jullie bijvoorbeeld als kansen en bedreigingen?
“Wij verwachten, naast de prijsverhoging, een stabilisatie in omzet. De personeelscapaciteit zal helaas onder spanning blijven staan. Daarnaast verwachten wij nog een blijvende trend van showroomverbouwingen. Er wordt echt weer volop geïnvesteerd om de showroom aantrekkelijk te maken voor de consument. Het stikstofprobleem blijft de gemoederen bezig houden, al is het kabinet er natuurlijk alles aan gelegen om ruimte te creëren voor vergunningverlening in de bouw. Ook de nieuwe energielabels vanaf 2021 vragen de aandacht van leveranciers en ondernemers. Der Kreis voorziet voornamelijk ondersteuning richting de ondernemers en in de eindcommunicatie richting de consument.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - december | Pagina(s) 12
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties