Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Internet is geen vervanger voor klantvriendelijkheid en beleving”
 
Romazo Branchedag 2019
Hoewel de opkomst wat lager was dan tijdens de editie van 2017, kan er ook dit jaar teruggekeken worden op een geslaagde Romazo Branchedag. Zo’n 250 zonweringsspecialisten, dealers en fabrikanten, bezochten op 4 november de tweejaarlijkse branchebijeenkomst, die dit keer plaatsvond in de sfeervolle Rijtuigenloods in Amersfoort.
 
Sprekers als Boudwijn Goedhart van Bouwkennis en Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland zorgden voor boeiende presentaties, er was een komische afsluiter en er was gezorgd voor heerlijke hapjes en drankjes. En natuurlijk was er de uitreiking van de Zonvakker van het Jaar award (zie hiervoor pag 12). In deze terugblik leggen we echter graag de focus op het interactieve deel van de branchebijeenkomst, waarbij Buzzmaster Juliette Grimbergen het publiek een aantal prikkelende stellingen voorlegde, hetgeen serieuze, grappige maar vooral ook interessante uitspraken opleverde.

Internet als kans
Een van de vragen aan de zaal vol fabrikanten en dealers luidde: is internet een bedreiging voor de vakhandel? Blijkbaar voelt de branche dat niet zo want ruim 80% antwoordde hierop met ‘nee’.”Ik zie het als een toevoeging die je kunt gebruiken,” aldus iemand vanuit de zaal. “Zie het als een kans en ga uit van je eigen kracht.” Of: “Wij gebruiken het als tool om klanten te bereiken en te informeren.” “Wel voor bedrijven in het lage segment”, aldus een andere reactie. En iemand merkte op, dat het internet voor sommige doelgroepen best een serieuze concurrent kan vormen, want “de Playstation generatie wil niet meer naar buiten.” Maar kern van de reacties was toch wel de opmerking “maatwerk en advies ontbreekt op internet.” Het merendeel van de branchegenoten lijkt zich vooralsnog dan ook niet al te druk te maken om online aanbieders. “Zeker niet voor producten die advies en montage nodig hebben.” En: “Het internet is geen vervanger voor klantvriendelijkheid, beleving in de showroom, montagewerkzaamheden met garantie en service.” De mogelijkheden van internet omarmen dus, en vooral focus houden op eigen service- en toegevoegde waarde.

Zekerheid en vertrouwen
De eerste vraag die het publiek kreeg voorgeschoteld was: Beschrijf Romazo eens in één woord. Professioneel, keurmerk, garantie, kwaliteit en kennis werden daarbij genoemd. Maar de twee meest gebruikte woorden om de branchevereniging te omschrijven bleken te zijn ‘zekerheid’ en ‘vertrouwen’. Een mooie uitkomst. Op de vraag waar Romazo zich de komende jaar vooral op moet richten, luidden de meest gegeven antwoorden: het vergroten van de naamsbekendheid én scholing en opleiding. Wat zijn de verwachtingen voor het eigen bedrijf in 2020, werd er ook gevraagd. Een hoop positieve antwoorden volgden. Het merendeel van de ondernemers verwacht een omzetstijging. “We krijgen steeds warmere zomers” en “Met de klimaatverandering wordt zonwering steeds meer een must” werd er gereageerd.

Vakantie en sluiting
Dan de vraag of men verwacht of en zo ja wanneer de handel rechtstreeks van fabrikant naar consument zal gaan. De meeste dealers en fabrikanten verwachten dat dat voorlopig nog niet aan de orde zal zijn. Immers: “Onze handel verdient een professionele begeleiding, de vakhandel blijft nodig voor advies en montage.” Op de vraag ‘Speelt u met de levertijd?” antwoordde maar liefs 74% met ja.”Wij plannen op de orderbevestiging van de leverancier. Zo kunnen we de capaciteit beter verdelen en jagen we de monteurs niet over de kling.” En een ander zei: “Op die manier lukt het beter tussen de diverse levertijden van leveranciers een goede planning in te vullen.” De vraag of men aan bedrijfssluiting doet, maakte heel wat reacties los, zowel van voor- als tegenstanders. Die laatste categorie was overigens in de meerderheid. “Dat kan toch niet jongens...” dekt voor deze categorie zo ongeveer de lading. Een kleine greep uit de groep die zegt ‘wij doen niet aan vakantiesluiting’. “Wat een belachelijk idee, dat is toch niet meer van deze tijd. We zijn een dienstverlener. Wij gaan verdeeld op vakantie. De klant moet altijd bij je terecht kunnen. We moeten continuïteit waarborgen. En: In de beste tijd van het jaar ga je niet dicht. Een skipiste sluit toch ook niet in de winter.” Daar tegenover staan de ondernemers die er wel voor kiezen in de zomer hun bedrijf een periode te sluiten. “We zijn wel bereikbaar, maar kiezen voor twee weken rust voor iedereen, daarna gaan we weer aan de slag met volle bezetting.” “Belangrijk om een korte periode even te ontspannen en de meeste klanten zijn dan ook op vakantie.”

Geen idee
Tot slot de vraag: Weet u wat van BENG/NTA8800? Hoewel het ideaalplaatje hier natuurlijk zou zijn dat 100% zou antwoorden met ‘zekers’ bleek dit percentage slechts 53%. Voor 24% ‘rinkelt er wel een belletje’ en eveneens een kwart (23%) antwoordde: ‘geen idee’. Nog genoeg werk aan de winkel dus voor Romazo, om er voor te zorgen dat tijdens de volgende branchedag alsnog 100% op de hoogte is van dit onderwerp.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - december | Pagina(s) 10
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken