Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Over een jaar kan niemand nog om ons heen”
 
Henri Berentsen, Winsol Nederland:
Op dit moment is Winsol in Nederland nog niet echt een grote naam, maar dat moet de komende jaren veranderen. Wij spraken met Henri Berentsen, de man die dit gaat realiseren. “Eind 2020 moet ons bedrijf in Nederland op de kaart staan.”
 
Hoe groot is de bekendheid van Winsol in Nederland op dit moment?
“Niet tot nauwelijks”, erkent Berentsen. “Terwijl Winsol in België en Frankrijk enorm groot is. Daar horen ze bij de top 3 en zijn ze misschien zelfs wel nummer één. De focus lag voorheen niet op andere landen, maar dat gaan we nu veranderen.” In 2017 kwam familiebedrijf Winsol in andere handen. Tegenwoordig staat de jonge ondernemer Xavier Costenoble (45) aan het roer. “Een familieman, oprecht en gedreven en met veel passie voor het bedrijf én zijn werknemers”, beschrijft Henri zijn werkgever. Costenoble is afkomstig uit de branche van het buitenschrijnwerk, één van de drie divisies waarop ook Winsol zich richt. Het Belgische bedrijf, dat in 1876 werd opgericht door Jules Windels en begon met houten rolluiken, is tegenwoordig actief op het gebied van aluminium en pvc ramen en deuren, sectionale garagepoorten, garagerolluiken en rolluiken. Daarnaast is er ook een projectafdeling voor balustrades en de divisie zonwering en outdoor living, waar Berentsen zich voor Nederland mee bezighoudt. Sinds juni van dit jaar is hij vol enthousiasme aan het werk voor Winsol en is hij verantwoordelijk voor Nederland en Noord-Duitsland, met het doel om met Winsol ook hier voet aan de grond te krijgen. “Ik mag het van nul af aan opbouwen hier.”

Kwaliteit en design
De bedoeling is om het dealernetwerk in Nederland fors uit te breiden, naar – zo hoopt Berentsen – zo’n 40 partners. Op dit moment heeft Winsol één allround partner, Asco in Zeeland, en een aantal zonweringsbedrijven die enkele producten van Winsol voeren. “We zoeken onderscheidende specialisten, met een mooie, verantwoorde showroom, goede kennis, advies, levering, montage en nazorg. Kortom, dealers die aansluiten bij het Winsol concept.” Wat dat Winsol concept dan is? “Onderscheidend, innoverend, hoogwaardige kwaliteit, uitstraling en design. Alles in eigen beheer, 100 % maatwerk en altijd afgestemd op de wensen en behoeften van de consument.” Henri vervolgt: “Bij Winsol houden we van design, maar kwaliteit is nóg belangrijker. Die staat echt bovenaan.
Winsol-producten zijn strak, eigentijds en modern, maar vooral onderscheidend. Daarin gaan wij verder dan anderen door bediening via een app, speakers in de zonwering,… Domotica is een steeds groter en belangrijker item. Gemak dient de mens, daar zijn we ons erg van bewust. Wij zoeken concepten die anderen niet hebben. Met de komst van Xavier Costenoble, de nieuwe eigenaar, ervaar je bij Winsol volop nieuwe energie en ontwikkelingen. Dat is mooi om te zien. Winsol is niet per se overal de eerste mee, maar we willen wel alles evenaren en dan nóg een stapje verder gaan.”

Regiobescherming
Ook belangrijk, zo benadrukt Berentsen: “Wij bieden dealers een heel strikte regiobescherming. Dat is belangrijk voor ons én voor dealers. Ik voel, op basis van mijn eigen ervaring als ondernemer, goed aan wat ondernemers van ons verwachten.” In België heeft Winsol 40 grote vestigingen met Winsol-branding, waar het volledige assortiment wordt gepresenteerd. In Nederland wordt alleen geleverd via het retailkanaal. “Hier focussen we ons alleen op de betere detaillisten. We verkiezen partners die het hele assortiment afnemen en met wie we echt een nauwe samenwerking kunnen aangaan. We zijn geen cowboys voor de korte termijn, maar willen graag scoren op de lange termijn.” Het assortiment van Winsol voor Nederland bestaat uit buitenzonwering, rolluiken en outdoor living, zoals de terrasoverkappingen. “Winsol produceert en levert geen glazen of polycarbonaat overkappingen en ook geen vaste constructies. Wel doek en lamellen daken voor de particuliere en de zakelijke markt, de horeca e.d.”

Waarom zou een dealer voor Winsol moeten kiezen? Henri somt op: “Vanwege onze onderscheidende eigen lijn en hoogwaardige kwaliteit. Winsol heeft alles in eigen beheer, zoals een eigen R&D afdeling en een eigen lakkerij. Bovendien zijn al onze onderdelen van aluminium of rvs en gebruiken we in tegenstelling tot onze collega’s amper plastic.” Hij gaat nog even door: “In onze knikarmen zijn de onderdelen, zoals de gradenbogen, scharnierpunten en voorlijstaansluiting, gemaakt van hoogwaardig smeedaluminium. Dit heeft een hogere kwaliteit dan gegoten aluminium, waardoor de producten meer windkracht aankunnen, een hogere slijtvastheid hebben en zelfs gecertificeerd zijn met windkracht 6 beaufort. Dit is vrij uniek in de markt. Al onze knikarmen, van eenvoudig tot de meest luxe versie, zijn daardoor uitermate geschikt voor horeca en de kust. De meeste modellen kunnen maximum 7 meter breed zijn en daarna oneindig gekoppeld worden. De uitval gaat tot maar liefst 4 meter. Hierin onderscheiden we ons echt.”

Hij voelt zich inmiddels helemaal thuis bij Winsol. “Deze rol was voor mij een behoorlijke stap na 35 jaar zelfstandig ondernemerschap (een familiebedrijf in overkappingen, zonwering en raambekleding in de Achterhoek, red.). Ik ben daarmee gestopt en besloot toen dat ik mijn knowhow ergens anders wilde inzetten. Relatiebeheer, salesadvies, mensen helpen… Architecten, detailhandel, aannemers, particulieren, horeca… Ik ben heel breed georiënteerd, van eigen ontwikkeling tot montage. Het ondernemerschap werd me teveel, maar ik heb bij Winsol mijn draai gevonden en wil hier graag nog zeker 20 jaar vooruit.”

Nieuwigheden
Onlangs stond Berentsen samen met partner Zon Comfort uit Naaldwijk op de Excellent beurs in Rotterdam en presenteerden ze de allernieuwste ontwikkeling van Winsol: de Pergola SO! “Een lamellen terrasoverkapping die ver vooruitloopt ten opzichte van de huidige markt. Dit product ontwikkelden we de afgelopen twee jaar helemaal in eigen beheer. Begin dit jaar won de Pergola SO! Zelfs de Red Dot Design award. Het bijzondere aan dit product? De Pergola SO! bevat innovatieve domotica die de lamellen automatisch met de zonnestand laat meedraaien. Ze sluiten automatisch als het regent en bij vorst gaat het systeem vanzelf 3 graden openstaan zodat de lamellen en de rubbers niet aan elkaar kleven of vast kunnen vriezen. Heel onderhoudsvriendelijk dus, en de overkapping gaat veel langer mee.” Hij vervolgt enthousiast: “Dit nieuwe lamellendak van Winsol heeft bovendien allerlei mogelijkheden zoals ingebouwde, tot in de kleinste details weggewerkte screens, luidsprekers, ledverlichting, rgb-verlichting… Je kunt je Pergola SO! volledig personaliseren. Een echte eyecatcher is het SO! Star-pakket, een sterrenhemel van led-lichtjes. Echt top.” Pergola SO! heeft een eigen mini-site die beschikbaar is in verschillende talen en in de toekomst ook nog uitgebreid wordt. Deze komt naast de Winsol site, die overigens binnenkort ook een eigen Nederlandse en Duitse versie krijgt.

Na de Pergola SO! lanceert Winsol in december nog een compleet nieuw product, een nieuwe screen, waarover Berentsen zegt: “Na 35 jaar ervaring in dit vak heb ik nog nooit zo’n gedreven team meegemaakt als bij Winsol. Dat bindt mij ook echt aan het bedrijf. Niet zeggen maar doen, we zitten niet stil. Nu zet Winsol een heel nieuw screen-concept neer, volledig aangedreven door de zon. Elke screen, ongeacht de afmeting, kan met het nieuwe besturingssysteem gebruikt worden. Bovendien heeft de screen een nieuw design, een totaal nieuwe dimensie in de markt. Voor Winsol is dit hét product waarmee we in 2020 gaan knallen, ook in Nederland.”

Mentaliteit
“De mentaliteit van Winsol is nu ook georiënteerd op Nederland en Duitsland. Het is geen doorsnee Belgisch bedrijf. Winsol heeft een fantastisch team, ze snappen echt hoe de Nederlandse en Duitse markt in elkaar steekt. Geen geblaat, maar actie.”, aldus Henri. “Winsol staat in januari niet op Polyclose omdat bij de overname in 2017 nog niet bekend was dat Winsol ook zou exporteren naar Nederland. Maar in 2021 staan we wel op R&T en pakken we echt volumineus uit!”

Henri besluit: “In 2020 krijgt Winsol een gigantische boost qua naamsbekendheid. Daar ben ik me nu keihard voor aan het inzetten. Eind komend jaar moet ons bedrijf in Nederland op de kaart staan. Hou Winsol dus in de gaten, we gaan absoluut terrein winnen. Over een jaar kan ook in Nederland niemand meer om ons heen.“
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - december | Pagina(s) 36
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?