Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Focus is het allerbelangrijkste”
 
Luuc en Manon Strucks van Veraluxe:
Het is een koude herfstdag wanneer de redactie van Zonvak Magazine op bezoek is bij ondernemers Luuc en Manon Strucks van Veraluxe in Slijk-Ewijk. In de ruim zes meter hoge showroom, een voormalige aardappelschuur, is het fris, maar behaaglijk warm onder één van de Renson overkappingen, mét de heaters aan. We spreken het jonge ondernemersechtpaar, beiden net dertig, over hun in outdoor living gespecialiseerde bedrijf, dat ze in de afgelopen jaren hebben opgebouwd vanaf de grond tot het fraaie bedrijf dat er nu staat, met de focus op het hoge segment.
 
Om ons heen wordt er hard gewerkt aan het op orde maken van de ruimte, die tot voor kort ook dienst deed als werkplaats en opslagruimte. “Voor het seizoen in het voorjaar van 2020 weer losbarst, moet de vernieuwde showroom klaar zijn. Alle overkappingen staan hier op ware grootte opgesteld. Binnenkort komen de meubels eronder, zodat de presentatie compleet is.” Een jaar of vier is Veraluxe nu gehuisvest op de huidige locatie in het buitengebied van Slijk-Ewijk. Allesbehalve een plek waar passanten bij toeval binnenlopen. Wie een bezoekje wil brengen aan Luuc en Manon, moet weten waar hij moet zijn. “We doen heel bewust alleen showroombezoeken op afspraak. In het begin hadden we wel openingstijden met vaste inloopmomenten, maar dat heeft hier geen zin. Natuurlijk mogen mensen spontaan binnenlopen, maar wij willen echt de tijd voor iemand nemen. Mensen komen hier terecht via bijvoorbeeld ons netwerk of de website en dat werkt prima. Mensen komen leadgericht, ze weten ons wel te vinden. We willen komend jaar wel inzetten op het krijgen van meer naamsbekendheid, zodat mensen – ook in de eigen omgeving - beter weten wat Veraluxe biedt. We zijn al zichtbaar voor de juiste personen en hebben een mooie website, maar er moet meer signing op de route komen, zodat we makkelijker te vinden zijn. En als mensen hier vervolgens binnenkomen, moet het gevoel meteen goed zijn. Dus we gaan nog meer inzetten op beleving en qua sfeer aansluiten op wie we zijn en wat we willen uitstralen. Dat is een van de redenen dat we nu intern aan het verbouwen zijn.”

In 2014 besloot Luuc voor zichzelf te beginnen. Na een aantal jaren in het bedrijf bij zijn vader te hebben gewerkt, ging hij aan de slag als zzp’er in de montage. “In die tijd liep ik tegen veel dingen aan waardoor ik dacht: ik wil dit voor mezelf doen, maar dan beter! Met aandacht voor de dingen die ik belangrijk vind: goed advies, goede producten én een goede montage. Aan die combinatie schort het bij veel bedrijven vaak een beetje. In eerste instantie ging ik vanuit onze eigen garage met boekjes onder de arm op pad; in de avonduren verkopen, overdag zelf monteren. Deze ruimte hebben we nu zo’n vier jaar. Oorspronkelijk was dit een grote hal, waarvan wij een stukje mochten gebruiken voor opslag. Maar binnen een jaar kreeg het bedrijf steeds meer vorm en ging ik het als vervelend en nadelig ervaren, dat ik niks kon laten zien. We hebben hier toen twee overkappingen in de werkplaats neergezet, zo konden mensen in elk geval komen kijken. Waarom klanten al voor ons kozen zonder showroom? Toch vanwege het advies. Als ik bij mensen thuiskwam, kon ik meteen inmeten en een goed advies geven. Dat werkte. Maar tegelijkertijd; dat was wel een ander segment, dat eigenlijk niet echt paste bij onze visie. Je leert ook. Producten die je neergezet hebt waarvan je naderhand zegt, dit is toch niet ons product. Inmiddels richten we ons heel bewust op het hogere segment. Vanuit die visie zijn we ook gaan zoeken naar een beperkt aantal leveranciers. We werken met Renson voor zonwering en outdoor, Sunparadise voor de glasoverkappingen, serres en schuifwanden, Harol voor vouwdaken en Solarlux voor vouwwanden en balkonbeglazing. Dat zijn onze vier partners. Voordeel van het aantal leveranciers klein houden, is dat je over en weer wat voor elkaar kunt betekenen. Wij zetten ons in voor hen en dat werkt andersom net zo. We zien om ons heen bedrijven die met heel veel leveranciers werken, maar voor ons voelt een beperkt aantal leveranciers veel beter.”

Renson is een belangrijke partner voor Veraluxe. “Het is fijn te merken dat de visie die we hebben uitgestippeld ook uitpakt zoals we voor ogen hadden. Sinds twee jaar zijn we Renson-ambassador. We hebben hun vertrouwen gekregen, ook al waren we aanvankelijk een kleine speler. In het begin voelde dat best spannend, maar we zijn echt partners. En met partners bouw je aan een duurzame relatie. We hebben veel contact, over kansen en lopende zaken. We zijn samen ergens mee bezig, zo voelt dat echt”, aldus Manon.

Luuc: “De producten van Renson zijn onderdeel van een groter geheel, zij denken in concepten. Dat past heel goed bij ons. Wij zien outdoor als een totaalplaatje. We merken ook, dat we steeds vaker in een vroeg stadium benaderd worden in de samenwerking met architecten en tuinarchitecten. We krijgen geen kant-en-klare tekeningen meer voorgeschoteld, maar kunnen meedenken en adviseren.” Dat adviseren staat voor Luuc en Manon hoog in het vaandel. “Onze focus ligt op goed advies, een verkoop maken is niet het eerste doel. Dat komt vanzelf als het totaalplaatje klopt”, aldus Manon. “Mensen komen hier binnen met bepaalde ideeën, maar het komt regelmatig voor dat we inventariseren wat iemands wensen zijn en dat we dan met een ander advies komen. ‘Bij jullie kwamen we erachter wat we eigenlijk wilden’ horen we dan. Dat is wat wij willen. We gaan echt voor een totaalconcept en maatwerk.” Luuc vult aan: “Wij zijn altijd bezig geweest met de techniek. Het outdoor verhaal is voor mij meer bouwkundig, technischer, dan rolluiken en dergelijke. Daarin onderscheiden wij ons denk ik wel ten opzichte van originele zonvakkers. Niet eens bewust, maar dit sluit aan bij mijn achtergrond. Ondertussen merk ik wel, dat met name sales mijn sterke kant is. Niet omdat ik zo goed kan verkopen, maar omdat ik weet waar ik over praat. Ik verkoop op advies en op basis van ervaring en kennis. Ik zie mezelf ook oprecht niet als verkoper, maar als adviseur. Wij zullen nooit iemand iets door de strot duwen. Wij zeggen regelmatig: ‘Ik heb zo’n leuk gesprek gehad’ en daar komt dan een verkoop uit. We zijn natuurlijk geen filantropische instelling, hier moet ook gewoon geld verdiend worden, maar we proberen het wel te doen zoals wij zijn.”

Hoewel Luuc zes jaar geleden alleen als ondernemer van start ging, is Manon vrij snel in het bedrijf aangeschoven. “Toen Luuc het alleen niet meer kon behappen, heb ik mijn baan in de zorg opgezegd en ben ik erbij gekomen. Toen zagen we elkaar soms nauwelijks, nu werken we hele dagen samen, maar dat gaat hartstikke goed. Ik heb wel gelijk gezegd: ‘ik wil met jou werken, niet voor jou’, dus we doen Veraluxe nu als gelijkwaardige partners.” Momenteel zit het bedrijf in een omslagfase. Niet alleen qua showroom, maar ook qua personele bezetting. Zo heeft Veraluxe geen eigen monteurs meer in dienst. Luuc: “Ik merkte dat door de eigen monteurs mijn focus wegging van verkoop en advies naar medewerkers; zieke mensen, problemen thuis, dingen uitleggen…. Ik was constant bezig met het aansturen van de montage en daar hadden de andere onderdelen onder te lijden. Sinds dit jaar hebben we iemand op de backoffice ter ondersteuning van Manon, voor een goede bereikbaarheid en follow-up van opdrachten. En we hebben een projectbegeleider. Zelf ben ik veel op pad en focus ik op sales en advies. De montage regelen we nu via het montagebedrijf van mijn vader. We gaan daarin een samenwerking aan, waarbij in zijn bedrijf een team gecreëerd wordt dat puur en alleen onze projecten draait. In minder drukke periodes kunnen die monteurs mee naar andere projecten. Voor mij een zorg minder. Nu gaan we knallen. Niet teveel randzaken, maar focus op hetgeen waar we goed in zijn. Elk jaar ben je aan het ontwikkelen. Wij zitten pas aan het begin. Vier jaar geleden had ik niet bedacht dat we nu hier zouden staan, maar over vier jaar weet ik wel dat we niet meer hier staan.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - december | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?