Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Specialisme is en blijft het kernwoord”
 
Ries en Yvonne de Jong:
Als eerste en vooralsnog enige in de branche, wist Wonnink Zonwering dit jaar voor de derde keer de titel ‘Zonvakker van het jaar’ binnen te halen. Een bijzondere prestatie, en dat ook nog eens in het jaar dat Ries en Yvonne de Jong de 50e verjaardag van hun zonweringsbedrijf vieren. 2019 mag dus met recht een mooi jaar genoemd worden voor de zonweringsspecialist uit Amersfoort.
 
Hoe was jullie eerste week als ‘Zonvakker van het jaar’?
“Geweldig, we hebben de waardering uit de branche echt gevoeld. Heel veel felicitaties en belletjes, mailtjes en reacties, ook uit onverwachte hoeken. De showroom stond de hele week vol bloemen, verschillende collega’s stuurden taart. Zo mooi, dat behalve klanten en leveranciers er ook allerlei collega’s zijn die hartstikke leuk reageren. We hebben duizenden duimpjes op LinkedIn gehad, en commentaren met felicitaties, ook op Facebook en Instagram. Ook de media in de omgeving heeft het nieuws opgepakt, met publicaties in de krant. Zeker in Soest zijn wij geen onbekende, daar zijn we ook actief in het verenigingsleven en vrijwilligerswerk. Al die mensen kwamen vragen of we gewonnen hadden en reageerden enorm enthousiast toen ze hoorden dat we voor de derde keer Zonvakker van het jaar zijn geworden. Ontzettend leuk.”

Hadden jullie verwacht te winnen of was het een complete verrassing?
Ries: “Wij stonden met ons team op de cover van oktober, daardoor dacht ik eigenlijk dat we het niet zouden worden. Als je er in oktober opstaat, dan wordt het dus niks in december, dat was mijn idee.”

Yvonne: “Ik had het heel erg gehoopt, maar niet verwacht. Toen ik hoorde dat behalve het aantal stemmen uit de markt, ook criteria zoals toekomstvisie, ondernemerschap en showroom een grote rol spelen, dacht ik wel, he, dat doen wij hartstikke goed, dus misschien worden wij het wel.”

En hoe voelde het, toen jullie naam in beeld kwam en je dus wist dat Wonnink de titel Zonvakker van het jaar heeft gewonnen?
Yvonne: “Echt oprecht blij. Het is een waardering vanuit de markt, vanuit de leveranciers. De allereerste keer dat we wonnen was in 2003, dat was ook heel leuk, maar toch een ander gevoel. Natuurlijk, elke prijs die je wint is meegenomen en geeft een boost aan je bedrijf. Het is leuk voor je medewerkers en leveranciers, in alle opzichten is het een win-winsituatie. Maar een prijs moet wel waarde hebben en dat voelen we dit keer veel sterker dan in 2003. We zijn echt heel blij dat Wonnink zich weer Zonvakker van het jaar mag noemen.”

Ries: “Ik had het zeker niet verwacht. Natuurlijk, als we niet hadden gewonnen was het ook goed geweest. We hebben op de weg ernaar toe al zoveel promotie om onze nominatie heen gemaakt. Je staat als zonweringsbedrijf sowieso vol op de bühne en we hebben er absoluut marketingvoordelen uit kunnen halen. Zoiets heeft altijd een positieve werking. Maar winnen, ja, dat is toch wel een kroon op ons werk. Drie keer in de top drie staan en dan ook drie keer winnen. En zeker dit jaar, met een heel goede lijst met mooie namen. In de top tien al, maar zeker ook de top drie, stuk voor stuk prachtige bedrijven. Dat we nu voor de derde keer de titel hebben, in een bijzonder jaar, waarin Wonnink ook Abraham ziet, dat maakt het nog eens extra speciaal. Jos zei het al: ik heb een neus voor goeie bedrijven. Ik heb niet meegewerkt aan het winnen van de award, maar ik kan wel helpen poetsen.” Lacht: “Dit geeft iedereen energie. We zijn bovendien de enige die ‘m drie keer gewonnen heeft, de enige meervoudig kampioen. Dat is toch een leuke extra vermelding.”

Yvonne: “Vaak ben je druk in de waan van de dag, je doet gewoon je ding, maar door het winnen van de Zonvakker van het jaar-award wordt het weer even benadrukt: we hebben een mooi bedrijf en we hebben het leuk met elkaar. Het geeft ons allemaal een boost. Zeker ook voor onze medewerkers is dit heel leuk. Luxaflex kwam hier op vrijdagmiddag met een borrel en hapjes, zodat we de overwinning konden vieren samen met alle medewerkers. De jongens zijn overdag vaak weg, dus het was heel leuk om zo iedereen er bij te betrekken. Algemene waardering.”

Hoe gaan jullie de komende tijd de titel inzetten?
Ries: “Wat we nu gaan doen is gouden stickertjes met het Zonvakker van het jaar logo op alle offertes plakken. We sturen een mailing aan relaties, de media. En we zorgen voor stickers op de bussen, vermelden het op de gevel, op ons briefpapier, onderin de mail bij de handtekening. We gaan het dus zeker verder uitnutten.”

Yvonne: “Zolang er geen nieuwe Zonvakker van het jaar is, kun je er je voordeel mee doen. Dus we laten het voorlopig lekker doorlopen. We zijn Zonvakker geworden in 2003, 2012 en 2019, dus de komende vijf jaar gaan wij het vast niet meer worden. Ondertussen gaat je organisatie natuurlijk gewoon verder, blijven we de puntjes op de i zetten. In 2012 dachten we, we hebben het hartstikke goed voor elkaar, maar in de jaren erna ontwikkel je je gewoon weer verder. We zitten niet stil. Je blijft doorgaan, beter worden. Dus wie weet staan we op een gegeven moment opnieuw op het podium. We blijven ons bedrijf goed onderhouden, zo’n titel houdt je ook scherp. We hebben zeker ambities om in de top drie te blijven doordraaien. Daar moet je iedere dag aan werken, op alle fronten.”

Waaraan moet een Zonvakker van het jaar naar jullie idee voldoen?
Ries: “In de eerste plaats moet zonwering, binnen-en buiten, echt je core-business zijn. Dat zag je ook terug bij de top tien dit jaar. Ik ben van mening dat je moet specialiseren in zonwering, geen bubbelbaden en vloeren of zonnepanelen erbij. En verder? Bestaansrecht, een mooie showroom. En eigen monteurs. Dat je mensen inhuurt is prima, maar je basis moet je eigen servicedienst zijn. Arbo-erkend, alles goed voor elkaar hebben.”

Yvonne: “Het gaat niet zozeer om kwantiteit of om landelijke dekking. Ook een klein bedrijf kan de titel verdienen. Niet hoe groter, hoe meer aanspraak je kunt maken. Maar er zijn wel basisvoorwaarden waaraan je moet voldoen.”

Ries: “Je moet een professioneel bedrijf zijn, wel beetje body hebben. En dat hoeft niet gelijk met 40 man, zoals hier, maar een beetje naam en faam mag wel. En ook niet onbelangrijk; een liquide bedrijf.” Lacht: “We hebben ooit een zonvakker gehad die een jaar later failliet ging. Dat wil je natuurlijk niet.”

Wat denk je dat de reden(en) is dat jullie de winnaar zijn geworden?
Yvonne: “Betrouwbaarheid . Meedenken. Oplossingsgericht. Wij zijn kritisch. Misschien soms best lastig voor leveranciers, maar het wordt toch wel gewaardeerd. We denken ook mee in oplossingen, zijn leverancierstrouw. En we zijn goeie betalers. Financieel betrouwbaar. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend en dat is het voor mij ook, maar dat blijkt niet overal zo te zijn.”

Ries: “Kritisch zijn, daar krijg je ook een hoop voor terug. Daardoor word je serieus genomen. Het is een wisselwerking. Een leverancier is een relatie, zo zien wij dat echt. En we willen openstaan voor collega’s, anderen mee laten kijken, van elkaar leren.”

Hebben jullie tot slot als ‘topper’ uit de branche nog tips voor collega-zonweringsondernemers?
Ries: “Schoenmaker blijf bij je leest. Er komt maar zo weer een periode aan dat het minder gaat, is het niet over een jaar dan wel over 5 jaar. Specialisme is en blijft het kernwoord.”

Yvonne: “Wij doen nooit mee met prijspakkers. Je moet je bedrijf steady in de markt zetten. Klanten moeten weten wat ze aan je hebben. Niet gaan stunten met prijzen, waardoor je ineens ongeloofwaardig wordt. Dat is korte termijn denken. Je hoeft niet de goedkoopste te zijn, constant en betrouwbaar zijn is veel belangrijker. En als laatste: Het is goed jezelf af en toe te spiegelen. Zijn we nog goed bezig? Wat kan er beter?”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2019 - december | Pagina(s) 32
Categorie: Zonwering, Raamdecoratie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken