Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“We waren toe aan een nieuwe stap”
 
Ab en Michel kiezen KlusWijs Compact
Sinds 1 november hoort de voormalige Hubo van Michel en Ab aan de Zijlweg in Haarlem bij de KlusWijs-familie. Een opvallende stap voor de Haarlemse bouwmarkt, waarvan DGN Retail een tijdlang hoopte dat ze de eerste Hubo City van ons landen zouden worden. Over de achtergronden van hun keuze en hun toekomstplannen, spraken we met ondernemers Ab Abdellaoui en Michel Marinus.
 
“De verwachting is dat we op 5 maart helemaal klaar zijn met de ombouw. De winkel, onze kleding, de bussen, alles moet dan de KlusWijs-uitstraling hebben”, vertelt Michel. Op dit moment ondergaat de gevel van de bouwmarkt letterlijk een transformatie. Het herkenbare Hubo-geel is nog zichtbaar aan de pui, maar maakt al wel visueel plaats voor het blauw van KlusWijs, waartoe de bouwmarkt sinds 1 november behoort. “Hubo had ons graag bij de club gehouden, we passen goed bij de Hubo-visie, maar zelf voelden we ons vaak toch een buitenbeentje. De meeste Hubo’s hebben een vloeroppervlak van 800 m2 of meer, wij hebben hier maar 500 m2. Schappenplannen komen dan niet echt overeen en het maakte het niet altijd makkelijk het assortiment in die beperkte meters goed neer te zetten”, aldus Ab.

Pilot store worden voor Hubo City leek een goede optie voor de bouwmarkt. Na een door DGN georganiseerde avond om te kijken wat er zoal leeft in Haarlem, kwamen de ondernemers er echter achter dat hun winkel vooral gezien wordt als ‘buurtwinkeltje’. “Mensen komen hier naar toe vanwege Ab en Michel en onze medewerkers, niet zozeer om het label Hubo. Voor ons wat dat een eye-opener. Natuurlijk wisten we dat wij het best goed doen, maar dit was een bevestiging. En reden om eens om ons heen te kijken. Wat wilden we nou eigenlijk. Hubo blijven, op zoek naar een andere formule of misschien zelfs doorgaan op persoonlijke titel, zonder organisatie erachter.” Ab vult aan: “Een jaartje sabbatical, helemaal in ons eentje, zonder formule, dat was zeker een overweging. Maar het betekent wel van alles, voor je automatisering, bestellen, folders, leverancierafspraken. Plus de ombouw op zich, dat red je in je eentje niet zo snel als het nu gaat.”

Saamhorigheid
Formuleloos doorgaan werd het dus niet. En ook Hubo City werd als optie aan de kant geschoven. “Voor DGN was het wel een klap in hun gezicht, zij hadden ons er graag bijgehouden, maar KlusWijs blijkt toch beter bij ons te passen. Niks ten nadele van Hubo overigens, we hebben bijna twintig jaar bij DGN Retail gezeten en hebben het altijd naar onze zin gehad. Het is een mooie organisatie met goede mensen, maar in deze fase past dit beter”, aldus Ab.

De keuze viel op KlusWijs. “Fijne mensen, hele korte lijnen. Het ‘samengevoel’ is er echt”, reageert Michel. De ondernemers zijn blij met de gemaakte keuze. “We waren ook wel toe aan een nieuwe stap. Op een gegeven moment word je toch een beetje bedrijfsblind. Deze keuze zorgt voor een frisse wind en geeft ontzettend veel energie”, aldus Ab. “Onze klanten zijn ook wel toe aan iets verfrissends. Wij hadden de laatste jaren een wat afwachtende houding, stonden een beetje on hold. Er gebeurde niet zoveel en dat ga je dan toch uitstralen.”

Frisse start
Inmiddels is de blik weer vol enthousiasme op de toekomst gericht. “De komende tijd gaan we vol gas alles ombouwen. De gevel zorgt voor een vooraankondiging naar de buurt. “KlusWijs is hier niet echt een bekende naam, maar mensen reageren heel leuk. Ze zijn ook nieuwsgierig. Wij zijn zo enthousiast, hebben er zoveel zin in, dat helpt natuurlijk mee. We nemen onze klanten mee in dat enthousiasme.”

De komende tijd wordt de bouwmarkt van Ab en Michel volledig onder handen genomen. De hoge stellingen maken plaats voor lagere versies, waardoor er meer rust en overzicht ontstaat. Assortimenten worden aangepast aan de winkelgrootte en de KlusWijs Compact aan de Haarlemse Zijlweg krijgt er zelfs een maatwerkplein bij. Ab: “Maatwerk is belangrijk, dat doen we al een tijdje. Meten, maken, monteren was altijd al ons motto. Kasten, deuren, vloeren, raamdecoratie; we hadden het al, maar nu gaan we het echt laten zien in de winkel, wordt het meer zichtbaar.” “Een mooie, vernieuwde en frisse start”, vult Michel aan. “We hebben er echt zin in. Het mooie is, dat er in de afgelopen jaren veel veranderd is in doe-het-zelf land, maar één ding hebben we vanaf dag één geroepen en blijft ook straks onveranderd; help je klanten zoals je zelf geholpen wilt worden. Moeilijker gaat het niet worden.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2019 - december | Pagina(s) 30
Categorie: Doehetzelf (overig)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?