Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Kitchentech heropent haar showroom
 
Patrick Willemsen en Erik van Berkel
In 2011 werd in Velp de showroom van Kitchentech geopend, met daarin een presentatie van fornuizen van de merken Bertazzoni en La Germania. Dat was midden in de crisisjaren. Het werd volgens het Nederlandse team, Patrick Willemsen en Erik van Berkel, tijd om de showroom nu in te richten op de manier die bij zo’n bijzonder Italiaans merk past. We kregen er een rondleiding...
 
“We kwamen destijds in de markt met een prachtig fornuizenprogramma”, zo kijken Patrick Willemsen en Erik van Berkel terug. “We wilden tegenover de bestaande merken een goed alternatief plaatsen. Dat is gelukt en we hebben sindsdien met Bertazzoni in ons land een prima positie kunnen opbouwen. Niet alleen met fornuizen, maar ook met een daarbij passend inbouwprogramma.”
Inmiddels vinden binnen die segmenten allerlei ontwikkelingen plaats, zoals de verschuiving van gaskoken naar inductie, eerst binnen de inbouwapparaten en dit jaar ook -iets minder snel- binnen de fornuizenmarkt. Een prima uitdaging, wanneer je een showroom opnieuw wilt inrichten.
“Dat hebben we namelijk op weten te vangen met een fornuizenprogramma met inductiemodellen. We bouwen ook daar een sterke positie op: ons programma omvat ruim 70 inductiefornuizen. Dat is vooral onder invloed van de Nederlandse en Scandinavische markt. Ook de consument moest even wennen aan fornuizen met inductie-kookveld, maar dat is niet anders dan de eerste reacties op bijvoorbeeld elektrische auto’s. Ze worden nu algemeen geaccepteerd.”

Inbouwprogramma
Het management van Kitchentech heeft in de afgelopen acht jaar het assortiment zien ‘rijpen’ en wil dat nu in de vernieuwde showroom laten zien, met fornuizen en met het inbouwprogramma. “Dat alles, passend binnen de ontwikkelingen en verschuivingen in de markt. Het is nu allemaal leverbaar en dus kunnen we er nu mee naar buiten treden. Bertazzoni wil niet afhankelijk zijn van derden en koos er dus voor om ook de inbouwapparaten grotendeels in eigen beheer te produceren. De fabrieksoppervlakte werd daarvoor verdubbeld. De afgelopen drie jaar werd veel geïnvesteerd in de productie van inbouw en in knowhow bij de ontwikkelaars van de elektronica en de vormgevers. Het is heel bijzonder dat Bertazzoni juist in de crisisjaren in omzet verdubbelde; met een productie op basis van de vraag. We krijgen hier dus niets aan voorraad opgedrongen.”

Design
Italiaanse merken zijn van oorsprong al sterk op gebied van vormgeving. “Bertazzoni investeerde hier nog extra in”, vertelt Patrick Willemsen. “Terwijl veel merken voor het overgrote deel zwarte glazen fronten met enkele rvs elementen presenteren, koos Bertazzoni voor een ander, onderscheidend design door het toepassen van materialen, onder andere Koper en Zink. Een duidelijke keuze dus voor materialen, kleuren en vormgeving, passend binnen de trends in de keukenmeubel-markt. Italiaans vakmanschap met onderscheid in vier verschillende stijlen: Professional, Modern Master en Heritage. Dat alles had invloed op de inrichting van onze showroom. We hebben de showroom helemaal leeg gehaald, tot op het beton. Vervolgens kozen we bij de inrichting voor de wereldwijde Bertazzoni-stijl. De fornuizen zijn daarbij geïntegreerd in het totaalplaatje, waardoor klanten keuzes kunnen maken tussen de series, zowel inbouw als in combinatie met een fornuis. We kunnen een fornuis nu in dezelfde stijl samenvoegen met een combimagnetron, een combisteamer, vaatwasser etc. of de keuze bieden door deze te combineren met de populaire inductiekookplaat met afzuiging. Uniek in dit verhaal is ook de 60 cm inbouwoven met full-steam en een pyrolyse-schoonmaakfunctie. Deze is uniek in zijn soort tegen een bijzonder commerciële prijsstelling.
Wie daar behoefte aan heeft, kan ook bezocht worden door onze mobiele showroom. Want deze apparatuur moet je wel kunnen zien voelen, niet alleen vanuit een brochure. Maar zowel de keukenondernemers als de consumenten kunnen met name hier in onze vernieuwde showroom terecht. Want de apparatuur is hier allemaal aangesloten, voor de juiste uitleg en beleving.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - november | Pagina(s) 36
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google