Eilandjes
 
“Zo win je dus de wedstrijd niet, hè mam? Dan kan iedere afdeling van onze zeilboot nog zo kneitergoed zijn; als het voordek niet van het achterdekdek weet wat ze willen en als het middendek hun verbindende rol in communicatie niet pakt, kun je met de meest professionele zeilers aan boord toch achteraan eindigen. Wat een gemiste kans”, moppert mijn dochter vanuit China waar ze de China Cup vaart.
Haha, zeg ik. ‘Welcome to my world!’ Als trainer en coach maak ik dit veel mee. Deze week nog, toen ik een intake deed bij een middelgrote keukenretailer: “Die keukenverkopers van ons denken dat wij kunnen ruiken wat die klant wil”, zegt de medewerker klantenservice die offertes en orders maakt. “Ze vullen de intake niet nauwkeurig genoeg in. Dan krijgen wij op onze kop als we niet het juiste hebben uitgewerkt, terwijl we stikken in ons werk.” De keukenverkoper vertelt me het tegenovergestelde over de klantenservice: “Ze zien vaak niet wat ik bedoel, willen alles in drievoud ingediend hebben. Ze zouden zelf eens met de klant moeten zitten.” De keukenretailer zelf begrijpt niet dat er zoveel werk blijft liggen, teveel fouten worden gemaakt en er wordt te weinig gescoord uit offertes: “Ik heb zulke goede mensen Olga, ik snap er geen barst van.”
Tijdens mijn analyse zie ik wat bij deze keukenretailer speelt: werk in overvloed, bedrijfsprocessen die efficiënter georganiseerd kunnen worden en gelukkig ook kundige werknemers met hart voor de zaak. Maar bovenal werknemers die op hun tenen lopen van al dat werk en die in hun bovenkamer onbewust plaats hebben gemaakt voor ergernis naar hun collega’s van de verschillende afdelingen. Daar gaat een hoop tijd en energie verloren!
Heel logisch in mijn ogen. Ik denk dat we dat allemaal wel herkennen. Als het echter een eigen leven gaat leiden en een team geen geheel meer is maar losse eilandjes, dan gaat niet alleen de werksfeer naar beneden maar ook de omzet. Wanneer ik in zo’n team de veiligheid kan laten terugkeren, waarbij ieder zich uitgenodigd voelt om te zeggen wat hij wil zeggen, is dat de basis voor groei. En wanneer werknemers begrijpen dat hun valkuil juist de sterke kant van hun collega kan zijn en vice versa, dan ga je pas echt samenwerken. Dan knalt de omzet omhoog en weet iedereen weer waarom het zo verrekte leuk is om daar te werken. Zo win je de wedstrijd dus wel!

Olga Kuiper
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - november | Pagina(s) 11
Categorie: Adviezen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken