Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Doe-het-zelf-branche blijft in beweging
 
Nieuwe formulestijlen
De doe-het-zelf-branche is volop in beweging. Niet alleen vonden er dit jaar behoorlijk wat verschuivingen van de ene naar de andere formule plaats, ook werden er nieuwe formulestijlen én zelfs compleet nieuwe formules geïntroduceerd in de wereld van DHZ. We zetten de diverse ontwikkelingen op een rijtje...
 
Nadat Maxeda bekendmaakte definitief te stoppen met de bouwmarktformule Formido, moesten de Formido-ondernemers op zoek naar een andere formule. Een aanzienlijk deel vond die nieuwe formule binnen de organisatie bij Praxis, eveneens een bouwmarktformule van Maxeda. Maar een even aanzienlijk deel besloot zijn heil elders te zoeken. Veel voormalige Formido’s kozen in het afgelopen jaar voor aansluiting bij Hubo, dat onder meer om die reden een aardige groei doormaakte. Niet alleen voormalige Formido-ondernemers, ook Multimates (net als Hubo een formule van DGN Retail, maar dan eentje waar de stekker uitgetrokken wordt) werden omgebouwd tot Hubo. Een proces dat in 2020 gestaag verder gaat. Naast een flinke groei, kreeg Hubo eveneens een nieuwe uitstraling. Het jaar 2019 stond voor de formule dan ook grotendeels in het teken van ‘de grote ombouw’. Nieuwe winkels die als Hubo hun deuren (her)openden, maar ook bestaande Hubo-franchisers die hun winkel ombouwden naar de kersverse, frisse formulestijl met als slogan Hubohelpt. Waarmee Hubo bedoelt dat de consument bij deze bouwmarkt niet alleen terecht kan voor ‘alles voor de eigen klus’ maar zich ook compleet kan laten ontzorgen en Hubo de klus kan laten uitvoeren. Doe-het-zelven, maar dan met een beetje hulp dus.

Decoratief zusje
Behalve voor Hubo, kozen ook diverse Formido-ondernemers voor de formule KlusWijs, de jongste telg in doe-het-zelf-land. Sommigen voegden aan hun KlusWijs bouwmarkt bovendien het decoratieve zusje KW Wonen toe. Waar KlusWijs op het gebied van decoratie KW Wonen heeft, introduceerde Hubo dit jaar een compleet nieuwe formule: Homed. Een shop-in-shop formule op het gebied van raambekleding en decoratie, die enkel als onderdeel van Hubo wordt neergezet en niet, zoals Decorette (eveneens onderdeel van DGN) ook als stand-alone winkel. De eerste twee Homed-vestigingen hebben inmiddels hun deuren geopend, bij de Hubo in Zutphen en in het Brabantse Dussen.
Decoratie in doe-het-zelf; het is iets dat het de laatste jaren sowieso goed doet. Zo kwam Karwei al eerder met de boodschap dat zij zich, naast het doe-het-zelven, ook meer en meer op de decoratieve kant van de woning gaan richten. Afgelopen jaar werden er weer tal van Karwei bouwmarkten in de nieuwe formulestijl geopend. Onder meer in Amersfoort, waar tegenwoordig het paradepaardje van de formule 2.0 staat. Eind 2016 opende de eerste Karwei in de nieuwe formule zijn deuren in Uden, daarna volgden er velen, onder meer in Amsterdam, Rotterdam, Zevenaar, Arnhem, Hulst en Bussum. En er staan alweer de nodige openingen ‘Karwei nieuwe stijl’ op stapel. De nieuwe formule van de bouwmarkt, want zo noemt Karwei zichzelf ondanks de koerswijziging nog altijd, wordt gekenmerkt door een warme uitstraling in zwart met houtlook. Met altijd prominent op de gevel: Voor Klussen en Inrichten.

Verbeterde versie
Terwijl Karwei haar ‘vrouwelijke’ kant steeds verder heeft ontwikkeld, heeft ook grote broer Gamma (beiden zijn onderdeel van Intergamma) afgelopen jaar een transformatie ondergaan. Het was niet de eerste Focus, maar wel de allereerste, doorontwikkelde en verbeterde Gamma Focus 2.0. die dit jaar in Katwijk zijn deuren opende. Nog altijd een echte bouwmarkt, maar tegenwoordig wel eentje met een meer frisse uitstraling, lage stellingen, een ruime, open kassa-omgeving en in het hart van de winkel de ‘Dat vraag ik’ adviesbalie. Ook in deze formule tegenwoordig meer focus op service en advies. En digitale hulpmiddelen, zoals bestelvideo’s en klusvideo’s op de winkelvloer.
Is er dan niet één formule hetzelfde gebleven dit jaar? Eigenlijk nauwelijks, of het moet Praxis zijn, waar in 2019 niet zo gek veel gebeurde op formulegebied. En ook de grote Duitse jongens ondergingen geen gedaantewijziging. Daarentegen zijn ze wel steeds nadrukkelijker aanwezig op de Nederlandse doe-het-zelf-markt. Met drie op de teller is het aantal Bauhaus-vestigingen nog altijd op één hand te tellen. Hornbach daarentegen groeit als kool en opent eind van dit jaar in Duiven alweer haar vijftiende vestiging in ons land. Tegenover deze bouwmarkt-reuzen staan een groeiend aantal stadswinkeltjes; mini-bouwmarktjes voor de binnenstadbewoner die niet altijd de auto in wil voor zijn of haar klusspulletjes. Na onder meer Praxis ‘om de hoek’ komt ook Hubo in 2020 met een city-center variant.
Kortom, er is een hoop gaande op het dhz-toneel en die tendens zet zich komend jaar ongetwijfeld nog even door.
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - november | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google