“Met ondernemers een ‘community’ vormen”
 
Kitchen4all heeft grote plannen
In de afgelopen jaren groeide de retailformule Sani4all in snel tempo naar 14 vestigingen, met plannen voor nog vier nieuwe winkels in de komende maanden. Maar ook wordt hard gewerkt aan een keukenformule: Kitchen4all. Daarvan zijn de eerste drie winkels geopend. Tijd voor een gesprek met Jos Rabelink in de vestiging in Varsseveld.
 
“Het aantal Sani4all winkels bedraagt nu 14, maar eigenlijk hadden het er meer kunnen zijn”, vertelt Jos Rabelink, die samen met Lamco de Vries het management van deze formule vormt. “We kiezen binnen deze formule echter bewust voor echte ondernemers en niet voor mensen met alleen sales-ervaring. We willen met die ondernemers een soort van ‘community’ vormen: ondernemers die er voor elkaar zijn en elkaar in een goede sfeer willen helpen. Die 14 winkels zijn van negen ondernemers, want enkele van hen hebben meerdere vestigingen. Ook dat zegt iets over het succes van deze formule. Onze ondernemers in Barendrecht, de twee broers Guus en Niels Tork, openden bijvoorbeeld binnen een jaar een tweede winkel in Gouda. En Bas ten Have uit Vianen opent met zijn bedrijfsleider Mart Brinkhuis een tweede winkel in Beuningen; Mart groeit dan door van bedrijfsleider naar franchiser. Bij al onze vestigingen krijgen we het voor elkaar om vanaf dag 1 aanloop te creëren. Aangezien het natuurlijk altijd spannend bij een startende ondernemer/franchiser is het natuurlijk wel fijn dat je je daar in ieder geval niet druk om hoeft te maken.”

Hoe staat het met de plannen voor de keukenformule Kitchen4all? 
“Er zijn inmiddels al drie Kitchen4all winkels in ons land geopend. Een jaar geleden ontstonden de eerste plannen daarvoor; en ook die werden gerealiseerd. Ze zijn alle drie al zelfvoorzienend en hebben boven hun target omgezet. Voor ons is het een mooi compliment, dat ze nu vragen of we iets minder reclame voor hen willen maken, want de groei gaat bij hen anders te hard…
Voor dit jaar 2019 hadden we bepaald dat drie winkels genoeg waren. We wilden eerst ons Sani4all concept opbouwen met de juiste ondernemers die de gewenste target bereikten. En dat is inmiddels bereikt. We kunnen in het komende jaar 2020 volop gas gaan geven met de Kitchen4all formule. Het landschap van de keukens is wat complexer dan het landschap van de badkamers, maar tegelijkertijd wat spelers betreft ook juist transparanter. We hebben veel respect voor de grote spelers binnen de keukenwereld, maar we weten dat we met onze -andere- manier van aanpak onze plek zullen hebben binnen die branche. Iedere formule daar werkt ‘full service’, maar wij gaan daarin nog een stap verder. De eindconsument wordt door onze winkels volledig ontzorgd. Wij plaatsen niet alleen de keuken, maar installeren ook zelf alle apparaten en passen indien nodig ook al het leidingwerk aan waar je normaal apart een loodgieter voor moet laten komen. ?We komen zelf bij de consument opmeten en bespreken alles met hem of haar, inclusief een interieuradvies en bijvoorbeeld het leggen van een pvc-vloer. En die consument zit met onze ondernemer aan tafel en niet met een willekeurige winkelmedewerker van een filiaal. We willen de consument het juiste gevoel en een reden tot vertrouwen geven.
In onze keukenshowrooms willen we zo’n 15 keukenopstellingen laten zien, want dat aantal heb je nodig om de klant voldoende informatie te geven. Daar heb je geen 70 opstellingen voor nodig.”

Wat is volgens jullie het succes van deze formules?
“Dat succes komt enerzijds door onze intensieve marketing, een bewuste keuze binnen ons concept. We hebben daarvoor vier fulltime marketeers in dienst, met daarnaast nog twee externe bureaus voor de expertise binnen respectievelijk het online en het offline gebeuren. Tot vorig jaar leidden Lamco de Vries en ik nog volledig onze eigen winkels, maar die activiteiten hebben we uitbesteed aan een regiomanager. We kunnen nu onze tijd volledig besteden aan ondersteuning van de leden en het versterken van ons marketingkanaal. Naast de genoemde vestigingen zijn we al bezig met nieuwe winkels in Breda en Den Haag, zodat er begin volgend jaar 18 Sani4all vestigingen zijn. In de komende tijd willen we onze formule uitbreiden naar 20 winkels.”
 
Wat hebben jullie belangstellende ondernemers te bieden?
“De ondernemer kan bij onze formules terecht, omdat hij hier echt ondernemer kan zijn en hier serieus geld kan verdienen. Al onze 14 vestigingen draaiden het eerste jaar al boven hun begroting. En twee vestigingen openden vanuit hun eigen geld al een tweede winkel. Door onze marketingactiviteiten komen er blijkbaar genoeg klanten in de winkel. Wij zorgen er tevens voor dat onze medewerkers goed opgeleid en bijgeschoold worden, om de klant op de juiste manier te helpen en adviseren. Maar bovendien houdt de ondernemer aan het eind van ‘de rit’ ook nog eens serieus geld over. Het gaat niet alleen om de omzet, maar vooral om de winst. We hebben een prima inkoop geregeld en de kosten voor een ondernemer voor deelname aan onze formule zijn niet hoog. Alles is heel transparant. We kijken met hen naar mogelijke panden, financieringsvormen en winkelindelingen, zonder veel haken en ogen.”
 
Dan komt er uiteindelijk ook een moment om de formule te finetunen…
“We zijn momenteel kritisch aan het kijken naar de te kiezen leveranciers en merken. Ook daar kunnen we nog een stap zetten. Dan gaat het ook weer om een samenwerking met leveranciers die bij ons passen. Daar gaan we de komende maanden hard mee aan het werk. ?Er is kortom dus nog veel werk aan de winkel, maar we zijn ook niet de personen die het rustig aan doen, we staan met beide benen op de grond en kijken continu naar nieuwe kansen. Zo gaan we komend jaar ook ons hoofdkantoor verhuizen van Apeldoorn naar Doetinchem. Hier gaan we ook bouwen aan een opleidingscentrum en concept store voor onze formule Kitchen4all.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2019 - november | Pagina(s) 16
Categorie: Keukenontwerpers
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google