Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Met ondernemers een ‘community’ vormen”
 
Sani4all heeft grote plannen
Een jaar geleden spraken we met Jos Rabelink van Sani4all op het moment dat die formule negen vestigingen omvatte. Een jaar later vernemen we dat dit aantal inmiddels is gegroeid naar 14, met plannen voor nog vier nieuwe winkels in de komende maanden. Tijd voor een nieuw gesprek in de vestiging in Varsseveld.
 
“Het aantal winkels bedraagt nu 14, maar eigenlijk hadden het er meer kunnen zijn”, vertelt Jos Rabelink, die samen met Lamco de Vries het management van deze formule vormt. “We kiezen binnen deze formule echter bewust voor echte ondernemers en niet voor mensen met alleen sales-ervaring. We willen met die ondernemers een soort van ‘community’ vormen: ondernemers die er voor elkaar zijn en elkaar in een goede sfeer willen helpen. Die 14 winkels zijn van negen ondernemers, want enkele van hen hebben meerdere vestigingen. Ook dat zegt iets over het succes van deze formule. Onze ondernemers in Barendrecht, de twee broers Guus en Niels Tork, openden bijvoorbeeld binnen een jaar een tweede winkel in Gouda. En Bas ten Have uit Vianen opent met zijn bedrijfsleider Mart Brinkhuis een tweede winkel in Beuningen; Mart groeit dan door van bedrijfsleider naar franchiser. Bij al onze vestigingen krijgen we het voor elkaar om vanaf dag 1 aanloop te creëren. Aangezien het natuurlijk altijd spannend bij een startende ondernemer/franchiser is het natuurlijk wel fijn dat je je daar in ieder geval niet druk om hoeft te maken.”
 
Wat is volgens jullie het succes van deze formule?
“Dat succes komt enerzijds door onze intensieve marketing, een bewuste keuze binnen ons concept. We hebben daarvoor vier fulltime marketeers in dienst, met daarnaast nog twee externe bureaus voor de expertise binnen respectievelijk het online en het offline gebeuren. Tot vorig jaar leidden Lamco de Vries en ik nog volledig onze eigen winkels, maar die activiteiten hebben we uitbesteed aan een regiomanager. We kunnen nu onze tijd volledig besteden aan ondersteuning van de leden en het versterken van ons marketingkanaal. Naast de genoemde vestigingen zijn we al bezig met nieuwe winkels in Breda en Den Haag, zodat er begin volgend jaar 18 Sani4all vestigingen zijn. In de komende tijd willen we onze formule uitbreiden naar 20 winkels.”
 
Wat hebben jullie belangstellende ondernemers te bieden?
“De ondernemer kan bij onze formules terecht, omdat hij hier echt ondernemer kan zijn en hier serieus geld kan verdienen. Al onze 14 vestigingen draaiden het eerste jaar al boven hun begroting. En twee vestigingen openden vanuit hun eigen geld al een tweede winkel. Door onze marketingactiviteiten komen er blijkbaar genoeg klanten in de winkel. Wij zorgen er tevens voor dat onze medewerkers goed opgeleid en bijgeschoold worden, om de klant op de juiste manier te helpen en adviseren. Maar bovendien houdt de ondernemer aan het eind van ‘de rit’ ook nog eens serieus geld over. Het gaat niet alleen om de omzet, maar vooral om de winst. We hebben een prima inkoop geregeld en de kosten voor een ondernemer voor deelname aan onze formule zijn niet hoog. Alles is heel transparant. We kijken met hen naar mogelijke panden, financieringsvormen en winkelindelingen, zonder veel haken en ogen.”
 
Dan komt er uiteindelijk ook een moment om de formule te finetunen…
“We zijn momenteel kritisch aan het kijken naar de te kiezen leveranciers en merken. Ook daar kunnen we nog een stap zetten. Dan gaat het ook weer om een samenwerking met leveranciers die bij ons passen. Daar gaan we de komende maanden hard mee aan het werk. ?We hebben inmiddels ook ons eigen label ‘Blaauw sanitair’ gestart. Met daarin een selectie van producten die wij mooi vinden en die we -ook via onze website- extra aandacht willen geven. Juist dat vereist ook een goede samenwerking met de producent ervan en van de bijbehorende marketing. In iedere vestiging hebben we al een speciale ‘Blaauw sanitair’-wand. ?Dat concept gaan we de komende jaren verder uitrollen. Daarnaast besteden we ruim aandacht aan ons assortiment in tegels. Voor ons speelt de tegel een belangrijke rol binnen de badkamer. Daar gaan we ook met onze leveranciers nog meer aandacht aan besteden. Het samenstellen van het assortiment kan je niet zomaar onder een kopje koffie regelen. Daar moet goed over worden nagedacht.
Er is kortom dus nog veel werk aan de winkel, maar we zijn ook niet de personen die het rustig aan doen, we staan met beide benen op de grond en kijken continu naar nieuwe kansen. Zo gaan we komend jaar ook ons hoofdkantoor verhuizen van Apeldoorn naar Doetinchem. Hier gaan we ook bouwen aan een opleidingscentrum en concept store voor onze formule Kitchen4all.”
 
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - november | Pagina(s) 12
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google