Gamma Focus 2.0 opent in Katwijk
 
Over heroes en het nieuwe lint
Het is allereerste Gamma Focus 2.0: de doorontwikkelde en verbeterde versie, waarvan de pilot er eentje is van franchisenemer Goedhart, die eerder ook tekende voor een van de eerste Gamma Focus bouwmarkten in Leiden Noord én de allereerste Gamma Compact. “Bij Goedhart lopen we graag vooruit en zijn we altijd in voor een pilot.”
 
Operation manager Frits Mulder leidt ons rond door de splinternieuwe winkel in Katwijk aan Zee. Samen met bouwmarktmanager Paul Verduijn laat hij zien waarin dit concept zich onderscheidt van zijn voorgangers. De bouwmarkt in Katwijk, waar Paul Verduijn sinds 2018 manager is, heeft een flinke make-over gehad en mag zich tegenwoordig met recht ‘het paradepaardje’ van Goedhart noemen. Van één van de oudere Gamma bouwmarkten in Nederland naar de allernieuwste. Goedhart is eigenaar van maar liefst 17 bouwmarkten: 15 Gamma’s, twee Karwei’s; plus een Bouwcenter. In Katwijk heeft de 4.500 m2 tellende Gamma een nieuwe locatie gekregen. “We zaten meer achterin op hetzelfde industrieterrein, maar hier hebben we echt een zichtlocatie met de bijbehorende traffic.”

Meedenken
Eigenlijk zou de Gamma van Goedhart in Katwijk al begin van dit jaar de nieuwe deuren openen volgens het Gamma Focus concept zoals dat ook in Leiden staat. Chris Goedhart en Frits Mulder werden vanuit hoofdkantoor Gamma echter betrokken bij de ontwikkeling van het doorontwikkelde concept. Ze werden daar zo enthousiast van, dat ze besloten te wachten met het openen op de nieuwe locatie tot de nieuwste plannen neergezet konden worden. “Dat we konden meedenken over de doorontwikkeling, is voor Goedhart de doorslaggevende reden geweest om voor het nieuwste Focus concept te gaan. Als je ergens bij betrokken bent, ga je er echt volledig voor. We vinden het nieuwe concept zo sterk, dat we bewust een paar maanden hebben gewacht, zodat we hiermee nu de eerste zijn.”

Kassaomgeving
Een rondje door de nieuwe winkel... Want was is er nou daadwerkelijk zo anders in de doorontwikkelde Focus-variant? Het belangrijkste verschil betreft misschien wel de kassa-omgeving. De nieuwe formule is uitgerust met een open kassagebied, waar klanten riant langs binnen en naar buiten kunnen lopen. Geen poortjes en smalle stroken om de winkel uit te komen. Geen klassieke entree, maar meteen met een open blik de winkel in, waarbij het oog direct valt op het ‘Dat vraag ik’ gedeelte, een soort huisje, centraal gelegen middenin de winkel.
Aan de rechterhand bij binnenkomst bevindt zich een afhaalbalie, waar klanten terecht kunnen voor het huren van materialen, maar ook voor hun PostNL pakketjes en het afhalen van bestellingen. In het midden de combi-balie, voor het afrekenen en retourneren van producten. En, echt anders dan voorheen, ‘het lint’; de ‘signing’ waardoor de klant heel eenvoudig, met slechts één blik alle afdelingen kan vinden en die zijn vormgegeven als packboards met daarop in frisse tinten de namen van de afdelingen. “Als klant kun je zo heel makkelijk door de winkel navigeren. Bovendien geeft deze nieuwe signing de winkel een vriendelijke en warme uitstraling”, licht Frits Mulder toe. Zogenaamde ‘hero-koppen’ geven per afdeling een stukje verdieping: op de kop van een rij schappen staan de verschillende productgroepen binnen de afdelingen aangegeven. Zoals bijvoorbeeld de kraan op de afdeling sanitair. En: de ‘heroes’ zijn altijd de bestsellers in een productgroep van het eigen label van Gamma.

Klantenbalie
Centraal in de bouwmarkt vindt de klant de ‘Dat vraag ik’ balie, een informatiebalie waar één medewerker echt voor is vrijgemaakt en die dus altijd bemand is. Om klanten de weg te wijzen, te voorzien van productinformatie en desgewenst voor hulp en toelichting bij klussen of het (online) bestellen van producten via één van de vele zuilen in de winkel. Die hulp over klussen wordt ook gegeven via klusvideo’s, die klanten in de winkel kunnen bekijken én via een linkje naar hun eigen emailadres kunnen doorsturen. Omnichanelling in optima forma. Verder is de nieuwe formule voorzien van een zagerij met een afkortzaag en een grote verfmengafdeling, met niet meer maar minder kleurkaartjes. “Uit klantenpanels kwam naar voren dat men vond dat we voorheen teveel keus boden. Om keuzestress bij de klant te voorkomen, is dat dus teruggebracht.”

Planning
Worden de andere Goedhart Gamma’s in volle vaart ook omgebouwd naar de Focus 2.0 formule? Frits Mulder: “We hebben een planning van filialen die we willen ombouwen, maar dat kan niet van vandaag op morgen. Dit is ook niet het eindstation, er zal nog verder doorontwikkeld worden. Maar dit is wel de basis, waar de formule tevreden over is. Vanuit Intergamma zullen binnenkort de eigen Gamma winkels in Assen en Emmen nieuwe Focus-winkels worden. Wellicht dat daar op detailniveau dingen nog wat anders worden, maar in de kern worden het focuswinkels zoals hier.”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2019 - november | Pagina(s) 20
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google